Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3319 ggr
Daydreams
0

Förstår inte riktigt

Sitter och läser på kolhydratslistor. Och nästan alla grönsaker har mest kolhydrater, Och alla grönsaker innehåller kolhydrater så ni som äter mat utan kolhydrater, äter ni inga grönsaker?

Och om ni äter dem, vilka äter ni?

Sen undrar jag också om det verkligen är bra för kroppen att inte äta grönsaker, om man kör skippa kolhydraterna helt…

Mona-Stina
0

Ovanjordsgrönsaker brukar jag äta lite av då och då, som sallad, spenat, blomkål och broccoli.

Det går alldeles utmärkt att skippa grönsakerna, som du kan läsa här mår vi alla utomordentligt bra.

Daydreams
0

ok. Men skulle man kunna äta nötter till köttmåltider?

Mervi
0

Nötter innehåller också kolhyldrater, då tycker jag att sallad, gurka, spenat, sparris, blomkål och broccoli är bättre alternativ än nötter.

Jag äter grönsakerna till lunch, middag äter oftast utan.

Daydreams
0

men blomkål har ju 46 % kolhydrater medans cashewnötter bara har 135 kolhydrater… Varför är blomkål bättre?

Ulf-S
0

OK, det handlar ju inte nödvändigtvis om att utesluta alla kolhydrater. 

Daydreams, tänk dig att du har t.ex. 30 g kolhydrater att fördela under dagen. Till frukosten gör du kanske en omelett med lite grädde och ost. Det kanske blir 5 g kolhydrater.

Till lunch blir det en stor sallad med räkor och majonnäs. Säg att det är drygt 300 g grönsaker, det blir max 15 g kolhydrater. (Grönsaker som växer ovan jord alltså, inga rotfrukter eller majs t.ex.)

En handfull nötter kanske blir 5-10 g kolhydrater, beroende på nötsort och hur stora händer du har. 

Flört

Jag äter själv en hel del grönsaker och macadamianötter ibland.

Mona-Stina
0

Daydreams, du har nog läst lite fel i tabellerna.

Blomkål har 2,1g kolhydrater/100g, 92g av dessa 100g är vatten.

Cashewnötter har 26,5g kolhydrater/100g, av dessa 100g är 2,3g vatten.

Du får skilja lite på gram och procent.

Pasi
0

Vitamininnehållet i grönsaker är klart överreklamerat (kolla själv på SLV) och påståendet att man måste ha grönsaker för en god hälsa är en myt. Kött, fisk, ägg och lever innehåller allt kroppen behöver i koncentrerad form (kon gör jobbet att samla vitaminerna vilket den gör på ett utmärkt sätt, med sitt stora tarm/magsystemFlört).
Jag använder grönsaker lite då och då men endast för smakens skull….blomkål, vitlök, paprika, tomat och kål.Glad

alinec
0

Är det någon som har erfarenhet av att gå upp av den här sättet att äta.Som jag berättat förr så har jag använt Cambridge och gått neri vikt. Men har nu sen jag börjat med den här dieten gått upp 8 kilo.Jag börjar verkligen bli desperat när ska vikten stanna.Jag är 176cm väger 84.Äter bara kött opch nästan inga grönsaker och inga andra kolhydrater bara de som är i mjölken i kaffet.Jag äter Meze lite ibland var tredje vecka kanske och någon enstaka gång lite choklad. Jag äter rätt mycket korv med endast 3gr kolhydrater ser ok ut i calcounter.

Desperat Aline

Ulf-S
0

alinec, hur äter du?

Kan det vara så att du äter alldeles för lite eller alldeles för mycket? Hur mycket fett, protein och kolhydrater blir det?

Daydreams
0

#6 men det står ju så som jag skrev på Fineli.

Blomkål: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=322&lang=sv

och cashews: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11086&lang=sv

Jag tror dig, det är inte det men undrar då om inte listan stämmer eller om jag fattar totalt fel hur man ska läsa det.

Margareta
0

Alinec: Starta en egen tråd och berätta hur du äter. Det är lättare än att prata om olika saker i samma tråd.

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Daydreams: I länken du skrev, så står det ju att kål innehåller 2,2% digererbara (som kroppen kan smälta???) kolhydrater? Var har du läst att den innehåller 46%?

Kolla på www.calcounter.se , där kan du även skriva in någon gång under en hel dag vad du äter och i vilka mängder- då ser du hur du ligger till med intaget av fett, kolhydrater och protein.

Enligt den webbsidan (som jag tror hämtar sina uppgifter från Livsmedelsverket) så innehåller cashewnötter 26,5% kolhydrater och vitkål 4%, broccoli 3,1%, gurka 2,1%, isbergsallad 2%, champinjoner 2,9% mm.

Ulf-S
0

Daydreams pratar om energiprocent i blomkålen, så det är inte så konstigt om det blir förvirrat…

Högst upp på sidan visas innehållet fördelat på energiprocent.

Visst får man i sig en hög andel kolhydrater när man äter grönsaker jämfört med andra näringsämnen, men eftersom grönsaker är så näringsfattiga blir det inga större mängder man får i sig i alla fall.

Daydreams
0

ojdå, ok Ulf, tack, var väldigt förvirrad. Vad ska jag kolla på istället för energiprocenten?

Ulf-S
0

Kolla näringsvärde per 100 g.

hypos
0

En liten fråga…….

Hur kan det komma sig att aspartam (sötningsmedel i drycker o s v) som enligt "Fineli" innehåller 97 procent kolhydrater i pulver men utblandat i cocacola zero står det noll procent i kolhydratinnehåll på flaskans näringsinformation?

Ulf-S
0

hypos, det behövs så lite av aspartamet i en läsk att mängden kolhydrater blir nära noll.

hypos
0

Ulf S

Tack för svar!

maxiq
0

Däremot så triggar aspartam sötsuget på samma sätt som socker så undvik även denna kemiska blandning.

navarro
0

Det ar livsmedelsindustrin som foredrar aspartam och darfor forbjod stevia, har jag forstatt av det jag laser har i Spanien. Men nu borjar folk fatta att aspartam ar som att dricka whisky men 6 ggr varre for levern! All "Tinto de verano" som serveras pa alla uteserveringar, ar gjort pa rodvin och sockerdricka med aspartam. Det ar att foredra ta ett glas rodvin, tanker pa alla er som ar pa vag att aka pa semester, det ar de sma detaljerna som kan forstora snabbt vad man haller pa och bygger upp.

navarro
0

Daydream, du skriver att du inte riktigt forstar det har med frukt gronsaker, men det ar vi som har andrad amnesomsattning (av sjukdomar eller jojobantning t.ex.) som tyvarr inte klarar av att ata frukt och gronsaker. Om du klarar av det ar du en lyckans ost! I agg, smor, gradde, lever, kott och fet fisk far man allt man behover!

magma
0

Det är ju skillnad också på tex Canderel och Hermesetas- det första innehåller 0% kolisar och det sistnämnda en massa (minns inte exakt, runt 80-90%) Men det är ju produktnamn, vet att Hermesetas innehåller bla aspartam men vet inte vad Canderel innehåller.

Mervi
0

Här  

står det att Canderel innehåller aspartam.

Daydreams
0

gör egen läsk m,ed en soda streamer och söta med steviaSkrattande