Viktuppgång - ska minska på protein
Drygt 5 veckor sedan jag började med strikt LCHF och insåg idag att jag måste ha gått upp en hel del i vikt. I morgon ska jag väga och mäta mig - om jag vågar..!
Det här känns inte så roligt men jag tror att jag i alla fall vet vad det beror på. Att jag äter för mycket protein. Det blir ofta ett par köttbitar/biffar/fiskbitar/annat, jag har liksom inte blivit mätt på mindre. Prövade först att öka på fettet men blev inte mätt. Kanske skulle jag ha prövat att lägga till grönsaker istället för att ha ätit mer kött? Jag har ju siktat på att ligga under 5g kolhydrater/dag och då har jag oftast struntat i grönsakerna.
Min nya plan:
- Äta mindre protein
- Äta mer kolhydrater i form av grönsaker och ibland grädde
- Inte glömma fettet
Tar gärna emot lite pepp och bekräftelse på att det kommer lossna nu…och tips. :) PS: Jag siktar i första hand på att få ner min fettandel i kroppen, vikten är inte lika viktig. Tränar 5 ggr/vecka men dessvärre ser jag i spegeln att det inte är muskler som orsakat viktuppgången…
typexempel på att vi är olika, det är en liten trend härinne nu att alla ska rådas att öka proteinet och dra ner på fettet, ja det kan passa somliga men verkligen inte alla!

Vet inte men på mej verkar det som du mer focuserar på att äta rätt, än att äta så att du mår bra!?
Det e svårt att äta så mycket protein så man går upp i vikt, då protein mättar fruktansvärt bra.. iallafall strax efter måltiden.
Tränar du så kan du gott äta mer kolhydrater om du är frisk.. du gör av med dem ändå.
Och som tränande så bör du äta mer protein än minimum, då träning förbrukar en hel del protein.
Man blir inte mätt på fett, man förblir ohungrig.. dvs det dröjer innan man blir hungrig igen.
Sen så.. varför ynka 5 gram om dagen.. är du allvarligt metabolt skadad?
Tränar du något så när kan du ligga på 50-100 gram om dagen såvida du är frisk.
Sen så får man oftast äta berg av grönsaker för att komma upp i några mängder kolhydrater.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Men hallå, jag gör faktiskt så gott jag kan..! 
Men jag mår ju inte bra av att äta såhär, jag äter för mycket. Jag har lite problem med att sluta äta när jag blir mätt, har tidigare haft lite hetsätar-beteende.
Jag valde att sikta på högst 5g kolh/dag för att skapa bäst förutsättningar för att snabbt komma förbi övergångsfasen. Har läst (av dig tror jag!) att det går fortare ju mindre kolhydrater man äter och sen även hur konsekvent man är.
Tycker inte att det krävs "berg av grönsaker" för att komma upp i några mängder kolhydrater, jag blev tvärtom förvånad hur lätt det är att det drar iväg…

5E% i så fall, dvs 25 gram för en som drar 2000 Kcal.
5 gram är väldigt lite.. väldigt svårt att komma ner i då kött, ägg och mejerier innehåller kolhydrater.
Har du problem med stoppsignalerna tror jag att du skall ta ett steg tillbaka så du inte utvecklar nya ätstörningar.
Dvs.. börja i rätt ända och låt det ta den tid det tar.. börja med att äta rätt lite kolhydrater.. dvs slopa alla onödigt stora källor, typ potatis ris bröd o sådant.. ät en normal portion med grönsaker till maten, så den blir aptitligare.
Öva på att äta rimliga portioner, dvs laga till och lägg upp en normal portion.. du kan alltid tänka att om den skulle vara lite för snål kan du ta ett mellanmål och sen lära dig av detta så att nästa planerade måltid blir aningen större.
Sikta på tre måltider om dagen, frukost, midag och kvällsmål.
Alla tre skall innehålla en tredjedel av ditt dagsbehov.
Du vet då att om du skulle bli orolig för att en måltid inte riktigt skall räcka.. så är det snart dags för nästa i alla fall.
Och efer 5 veckor så är du förbi, nu är det dags att lära känna dina nya signaler om hunger/mättnad.
Okej… Jag ska öva på mättnadssignalen och att äta normala portioner, hade redan bestämt det innan.
Den andra anledningen till att jag hade en gräns på 5g kolh/dag är för att jag ville skapa bäst förutsättningar för att få ner fettprocenten i kroppen. Trodde först att jag kunde äta så mycket protein jag ville eftersom jag tränar.
Ingen som vill ge lite bekräftelse på att det kommer gå lättare att minska i vikt/fettvikt om jag äter enligt min nya plan? Annars gärna förslag på justeringar…?
#5 Det jäkliga är att det bara är din kropp som kan bekräfta utfallet av något.
Det jag undrar är varför det självklart är för mycket protein? Skall du dra slutsatser är det viktigt med aningens mer konkreta saker att gå på. Hur mycket protein åt du om dagarna i gram?
För att få i sig 100 gram protein behöver man äta i runda slängar 500 gram kött/fisk/fågel. Det är inte för mycket för en liten person som tränar hela tiden. Jag vet inte hur stor du är? Vad är för mycket för dig, konkret? 1 kg kött om dagen?
Har du en kropp med en problematisk bakgrund kan det vara så att den är alltför stressad för att tåla träning fem dagar i veckan.
Håller med MimLan, skulle vara intressant att få veta hur lång du är och vad du väger i dagsläget?
Vi har ju alla olika grundförutsättningar.
Jag antog att det var att jag åt för mycket, och det jag ätit mest av var protein. Sen vid midsommar åt jag massor av LCHF-tårta. Men jag är rätt säker på att mitt matintag generellt har haft bra fettandel och kolhydratsdel, bara det att jag äter så himla mycket kött/fisk/fågel. Så ska jag skära ner på något så är det nog proteinet om jag ska äta 1-2g protein per kilo kroppsvikt. Jag har ätit ganska mycket mer än det ibland, över 500g per dag. Jag väger 61 kg. Om det inte är proteinet är det väl att jag äter för mycket fett då, för kolhydrater har jag inte ätit mycket av.
Jag tror inte att min kropp är för stressad för träning. Jag har inte börjat träna nu utan har tränat hela tiden och jag mår bra av det.
#7:
Om du klickar på mitt namn ser du att jag är 164 cm lång. :) Vikt 61 kg i nuläget. Och nu antar jag att jag måste påpeka (innan jag blir ifrågasatt p g a att jag är normalviktig) att jag har ganska hög fetthalt i kroppen och att jag är intresserad av att minska den. Har gått ner i vikt från 81 kg tidigare genom att räkna kalorier.
#8 1-2 gram protein för din vikt ger 61-122 gram protein. Kött innehåller c:a 20 gram protein per 100 gram, så jag vet inte hur det kunde bli för mycket? Du tränar ju mycket?
Behöver kroppen reparera sig? Ökar den i muskelvikt eller fettvikt? (På riktigt, inte vad en våg säger.)
#10:
Alltså, jag har ätit MER än 122 g protein per dag. Så det är ju över rekommendationen i så fall. Jag vet inte exakt hur mycket eftersom jag slutade att skriva upp, men jag har ju ätit mig proppmätt nästan hela tiden och det jag ätit mest av har varit kött/fågel/fisk. Det kan inte vara proteinet menar ni? Vissa kanske inte kan äta så mycket protein om de vill gå ner i vikt? Jag har dessutom inte kunnat träna konsekvent eftersom jag haft omställningsbesvär.
När jag tittar i spegeln (och jämför med foton från när jag startade) ser det ut som det mesta lagt sig på magen men jag har mätit och ser att jag ökat lite här och var på kroppen.
Nu känns det lite tröstlöst, jag trodde jag hade en bra ny plan och kunde känna hopp inför framtiden….
men vad har du ätit för att komma upp i så mycket protein? Det är lite grovt räknat 20 gram ungefär per 100 gram kött/fisk/fågel (fisk har lite mindre) … Och du har ätit mer än 122 gram, alltså en bit mer än ett halvt kilo? Ja då äter du kanske för mycket men jag undrar om du inte räknar fel? Ungefär 18 normalstora ägg har ca 120 gram protein.
Jag vet inte, det har hänt att jag ätit runt 300 g korv till middag och då kanske jag ätit 200 g kött till lunch och sen har jag ju ätit frukost också. Proteinet är ju inte bara kött som jag äter utan även t ex ost och lchf-bröd (äter ca 2 skivor á ca 5 g prot/dag).
Kanske kommer jag inte upp så högt som jag tror men det verkar ju uppenbarligen som jag äter mer än jag behöver (eftersom jag alltid blir väldigt mätt). Och jag tänker att det är proteinet i första hand jag bör dra ner på men naturligtvis försöker jag äta en lagom fettmängd också. Kolhydraterna har jag som sagt inte ätit många av tidigare men när jag ska göra det nu blir det i form av grönsaker i första hand.
ja i korv är det ju knappast 20 gram protein per 100 om du inte lyckats hitta en korv med 100 % kött , den fetaste korven på minmat har knappt 10 gram/100. Den magraste har 11.
Jag är så förvånad eftersom jag själv har svårt att komma upp i ens 80…
Okej, men det var ett exempel, jag kunde likagärna ha skrivit kött.

Din plan focuserar för mycket på enskilda detaljer.. följ den jag skrev i stället!
Du vet, LCHF handlar mest om macronutrientfördelning för att kontrolera blodsocker.. det är bara en liten detalj i helheten.
Helheten är näringslära och biokemi, där LCHF kan vara en komponent.
Väger du 61 kan du äta 600 gram kött om dagen.. eller mer.. men mer är bara slöseri med pengar, då du redan äter tillräckligt med protein.. man kissar ut onödigt mycket.
Alltså..jag kanske missuppfattat det hela. Men 500g kött är ju inte samma sak som 500g protein? Om du äter 500g kött om dagen så borde det grovt räknat bli ca 100g protein? Och då har du lite mannamån med ostar och ägg och andra proteiner.
En annan sak att tänka på. T ex ett "rått" baconpaket väger 125-140g men efter stekning så väger det kanske 70g. Vet inte riktigt vad 300g "ostekt" korv väger men visst tappar väl allt kött i vikt vid tillagning?
Sen är ju inte LCHF en viktminskningskur utan en viktnormaliserande livsstil. Det finns många tjejer här som kan intyga att t ex bysten blivit större med LCHF.
Har för mig att det finns en jättebra tråd om detta där både tjejer och killar har skrivit om att dom blivit kvinnligare respektive manligare i formerna med LCHF.