Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1605 ggr
mandus123
2

hjälp i lchf djungeln

Hej! Jag är en tjej på 162cm lång och en vikt på 64. Det är ingen övervikt men har de senaste två åren lagt på mig va 4kg som jag nu bestämt vill bli av med. Jag har läst runt här på sajten lite grann och "många" säger att de väger mer nu än då de börjar med lchf. Det här inlägget blir lite luddigt men frågan är väl egentligen - finns möjligheten att gå ner i vikt med hjälp av lchf även om övervikten inter så stor? -är risken stor för att jag går upp i vikt istället? -någon som har erfarenhet att dela med sig av i detta scenariot? Tack på förhand!

Lurtz
1

LCHF sägs vara viktnormaliserande, dvs är man överviktig går man ner, är man underviktig går man upp, är man normalviktig så står man stilla. Dock skall påpekas att det inte är ovanligt att den idealvikt man har i sitt huvud och den som kroppen tycker är hälsosam inte alltid överensstämmer.

Normalt sätt är det svårt att gå upp i vikt på LCHF om man inte är underviktig, gör man ändå det brukar det oftast kunna härledas till andra faktorer, de vanligaste är antingen att man behåller för mycket av kolhydraterna, eller att man av gammal vana lägger upp stora portioner (fett är energitätt och det behövs inte många gram smör för att ersätta en potatis) och äter fastän man egentligen inte är hungrig, för att man har kvar rekommendationerna att äta regelbundet (frukost, lunch, middag samt ett par mellanmål) i huvudet. Det gäller att lära sig att lyssna på kroppen och äta när man är hungrig och äta sig ohungrig, varken mer eller mindre, istället för att äta för att klockan slagit 12, eller 17, eller vilka mattider man brukar ha. (Om man måste äta vissa specifika tider pga tider på jobbet kan man experimentera sig fram till hur mycket man behöver äta på morgonen för att bli hungrig lagom till lunch.)

dufva
1

Vi kan som sagt inte garantera att du går ner i vikt

men

Vi kan nog lova dig att med Lchf-kost kommer du alltid att må bra och få en stark och frisk kropp

Du kommer att hålla dig ohungrig och normalviktig livet igenom betydligt enklare än dina kompisar som jojo-bantar och baserar sin kost på kolhydrater Tungan ute

Någon bantningsmetod är det inte för dig (eller någon annan)

Det är ett ställningstagande att må bra och vara normalviktig livet igenom och ingen "quick fix"man använder ett tag för att sen återvända till bödet och pizzan Glad

[fass]
3

Jag startade med lchf för tre månader sedan. Är normalviktig och tränar/rör på mig under dagarna. Jag har samma vikt som vid starten men är förvånad över hur kroppen omformats: Jag har plötsligt fått en synlig midja tex. Tidigare när jag ätit magert och hållit nere kcal mängden för att hålla den vikt jag har så har det samtidigt gjort mig en aning för platt. Dessutom var jag alltid hungrig. Nu väger jag lika mkt/lite men är mätt och nöjd samt har mer former där jag vill ha dem. Så mitt svar är : Vänta och se, kanske du inte vill gå ner i vikt utan mer få form på kroppen. Så ge det tid.

[Najsan]
3

De anorexiska idealen i vårt sjuka samhälle får till följd att helt normalviktiga kvinnor ser sig som överviktiga. Tråkigt!

Förmodligen därför de inte går ned i vikt med LCHF, eftersom vikten efter en tid med LCHF brukar normalisera sig. Men har man en skev självuppfattning så tycker man kanske ändå att man är fet.