Hur förvara Beasås.
Jag funderar på att göra egen Bearnaisesås, även Hollandäissås.
I butikerna finns färdiga såser men på de jag tycker bäst om står innehållsförteckning men inte mängderna och då törs jag inte äta för mycket av dom.
Om jag gör en stor sats sås i dag… hur ska jag bäst förvara den för att den ska hålla länge? Jag äter den gärna kall eftersom tilltugget oftast är varmt. Att jag ska ha den i kylen begriper jag förstås, gärna under tättslutande lock, men hur länge håller den sig?

jag brukar gora en "fusk" version av bearnaise, eller egentligen sa ar det det enda sattet jag vet.. Men det blir himlans gott ska jag saga! (tror man ska krydda pa annat satt men vet inte hur)
Pa varje gula gar det 50g smor. Valj sjalv hur stor sats du vill gora.
Dela aggulorna fran aggvitorna (som du kan slanga bort eller gora vad du vill med).
smalt smoret.
Vispa aggulorna hart over angbad tills de ar alldeles harda och nastan helt vita.
Vispa sedan langsamt ner det smalta smoret.
Smaksatt med pressad citronsaft, dragon (garna farsk) och vinager.
Du kanner sjalv nar det smakar som det ska! =)
P.S. Min pv som e kock tipsade mig med att for att fa aggulorna tjocka fortare kan man halla i en skvatt med KOKHETT vatten medans man vispar. D.S.
PS2. bearnaise kan sitta i kylskapet men klarar inte att bli upphettad i t.ex. micro, men ar utmarkt att servera kall! DS2.
Jag antar att du menar "äkta" Bearnaisesås? Jag tror de klarar sig ett par dagar i kylen, sen portionsförpackar jag den och fryser in. Tinar sedan i kallvattenbad, så det inte skär sig.

För den oinvigde finns stegförstegbilder på bearnaise/hollandaise/choron här.
En kall bearnaise går fint att spara som ett kryddsmör. Gör en rulle och kyl ordentligt. Skiva sen och förvara dem i frysen. Länge. Ett fryst smör smälter ju snabbt på en het anrättning.
Annars tror jag på en max vecka i kylen.
Tack!
På en vecka har jag nog tryckt i mig den så det ska nog gå bra.

Jag äääääääääääälskar Lohmanders Bearnaisesås. Den har nedanstående näringsinnehåll
Protein: 3,6g/100g
Fetthalt: 77,5g/100g - rapsolja
Kolhydrater: 2,4g/100g
//Karin

Lohmanders Hollandaisesås är urgod till lax och sparris.
Var hittar man Lohmanders produkter, har inte sett dom i Falkenberg. Vill gärna prova.

Lohmanders finns på Ica Maxi och Hemköp. Såserna är utan socker och verkligen jättegoda!
När nu detta intressanta ämne är uppe, finns det någon möjlighet att värma gammal bearnaisesäs?
Det undrar jag också hemul!
Ja, jag måste ju hålla igen på grädden nu och färdig bearnaise och andra smörsåser i kylen vore toppen!

Jag brukar göra en fuskbearnessås som finkar bra till grillat bla.
cremefraiche, en liten burk en liten liten skvimp äppelcidervinäger typ tsk lite riven lök typ 2 tsk och dragon efter smak. salt och peppar om man vill.