Ni som gör eget mandelmjöl.
Jag köpte mandelmjöl häromdagen,men fy rackarns vad dyrt det var. Nu tänker jag göra eget istället. Finns det någon vänlig person här som kan tala om hur man gör. Måste man t ex skålla o skala mandeln först? Är det bäst att mala i kvarn eller köra i mixer? Är det något annat man ska tänka på för att det ska bli bra?

Jag brukar skala mandeln först eftersom det dels ger ett ljusare mjöl, dels är lättare att mala då. Mala, ja. I en mandelkvarn får man ett fint mjöl. Använder man mixer blir det gärna antingen för stora bitar eller mer som mandelmassa.
OK, då ska jag prova nu. Tack 
Jag skalar aldrig min mandel och mal i en gammal hederlig mandelkvarn. För mig funkar det utmärkt.
Jag mal också i mandelkvarnen, men skalar inte tycker det är helt onödigt;)
skalar inte , kör med fin rivskiva i matberedaren och siktar sen bort de större bitarna, har ingen mandelkvarn..
jag kör även hasselnötter, pumpakärnor, sesamfrön och solrosfrön till mjöl - bara för att variera mig lite…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Kör i matberedare - med skal. Både mandel och nötter. Större bitar kan sållas ut till musli. Blandas med kokosflingor.
Tack för alla svar. Då har jag en fråga till… Kan man göra kokosmjöl på samma sätt (mixa kokosflingor).
#7 Nej man kan inte göra kokosmjöl så. Det är inte samma sak, minns just nu inte riktigt hur det var det blev mjöl. Jag provade i början att baka ett vitt bröd som det skulle vara kokosmjöl i men hade inte det och mixade kokosfingor. De flöt upp så halva brödet smakade typ konstig osöt kokoskaka och botten smakade omelett. Inte gott alls!!

#7 Kokosmjölet som finns i vissa recept är inte samma som malda flingor, så det funkar inte.
kokosmjölet är gjort på själva fibrerna, ungefär som pofiber som är det som blir kvar när man gjort potatismjöl.
Då får det bli till att köpa det istället
, synd för det hade ju varit smidigt eftersom man alltid har kokos hemma.
jag har använt väldigt lite kokosmjöl, köpte ett halv kilo från lchfbutiken.se för snart ett år sen, har inte ens använt hälften - så det är ingen strykande åtgång direkt..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag började med att köra mandlarna i hushållsmaskinen och skållade dem endast ifall jag skulle baka ljusa bakverk (t ex mandelmassa el sockerkaka). Sen kom jag över en gammal mandelkvarn (ser att de säljs nya på Åhlens för ca 149:-) och började jag mala mjölet på det sättet.
Skillnaden är grovleken. Med hushållsassistent så blir det mer ströbröd och med mandelkvarn mer mjöl - bägge går dock suveränt att baka på.
Lycka till/Annika
Författare till "Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl" och
"Bakglädje till vardags och fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl"
http://www.facebook.com/AnnikaRogneby
Följ mig på twitter - @AnnikaRogneby
Mvh/Annika
Författare till böckerna Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl och Bakglädje till vardags och fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl
http://www.facebook.com/#!/pages/Annika-Rogneby-Bakgl%C3%A4dje-med-LCHF/283106841742206
Nu har jag malt mina mandlar och ska baka knäckebröd. Jag fick en del mjöl över, hur länge håller det sej och ska det förvaras i kylen?
Du kan använda resterna till att panera fisk med… Vansinnigt gott!!
förvaras torrt antar jag, så inte i kylen.
Jag förvarar mitt mjöl i kylen. Den hela mandeln i skafferi och den malda i kyl. Tänker att man liksom frigjort fettet vid malning och jag inbillar mig att kylförvaring då är bäst.
Har man mycket så kan man också frysa mjölet. Har inte gjort det själv men vet de som gör så.
Håller det länge? Det kunde ju vara praktiskt att mala ganska mycket när man ändå håller på, så det finns klart när lusten att baka infinner sej. Men det kanske härsknar fortare än hel mandel. Använder ni det till mer än bakning och panering?
Jag köper 1 kilos påsar med mandelspån, jag bara kör en stund i matberedare med kniv. Det blir perfekt.
Frön och nötter förvaras bäst i kyl eller frys eftersom de innehåller så mycket fett. Sånt som går åt hyfsat fort får bo i kylen, resten, tex mandelmjölet som jag köpte från lchf-butiken ( 1 kg, tror jag) ligger i en burk i frysen och är enkelt att skrapa ur det som behövs.
Förresten är det köpta mandelmjölet, i alla fall det jag har, ekologiskt. Därav det höga priset, antar jag.
Jag har påsar med mandelmjöl (eller malen, köpt) i köksskåpet hela tiden (ibland flera månader) det händer inget med det…
Du kanske inte märker det…
om det inte smakar härsket så är det nog inte härsket, det brukar märkas… På påsen står: förvaras torrt, ej över normal rumstemperatur.
På prat om härsket. Igår köpte jag macadamianötter på CityGross.
När jag hade plockat från den ena korgen i påsen tyckte jag att det luktade härsken, så jag testade en. Visst den var härsken.
Så jag testade från nästa korg och där var de färska. Tur att jag upptäckte i tid.
Kokosmjöl har jag i kylen men mandelmjöl inte.
Fetta livsmedel håller inte in frysen mer än 3 månader. Då är det bättre att det står i skaferiet.
Hur att göra eget mandelmjöl:

viktigt att sàlla i en mjölsil eller vanlig sil
fast om man gör i en mandelkvarn blir det ännu bättre och mindre att sålla bort tror jag!
För mig som är känslig mot för mycket mandel och nötter, fungerar det egenmalda bättre än det köpta. Vet inte varför, har antaget att det köpta har härksnat en aning, inte så att det märks i munnen, men väl i magen eller tarmarna.
Jag tål mandeln ännu bättre om den får ligga i blöt 12 timmar eller så. Fast då är den svårare att få tillräckligt torr för att mala i mandelkvarn, då kör jag den i matberedaren.
Lisabet, vr försiktig, om du är sà känslig bör du inte äta mandel alls.
Din kropp kämpar mot "det onda/mandeln" och det ger en ordentlig pàfrestning för kroppen/immunförsvaret.
Kämpar du för viktnedgàng blir detta ocksà värre.
Fàr du en dag en stark allergisk reaktion kan halsen svullna upp sà att du inte fàr tillräckligt med luft.
http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1632&print=1
Min allergologue/allergiläkare förklarade det i detalj ochdet är inte att leka med. Vi försämrar/förstör kroppen och vàrt liv när vi äter det vi är intoleranta eller allergiska mot.
Tråden är lite gammal, men att mala icke skållade och skalade mandlar funkar finfint när det bara ska vara i bröd, tycker jag.
jag tycker dock i kakor att jag gärna vill ha det skalat.
Köpemjöl funkar bra om man inte bryr sig om mandelsmaken för den kommer helt klart bäst fram av nymalt.
#29 kan det vara fytinsyran i nötter?
Är det inte den som brukar minska vid blötläggning?
kanske egenmalda mandlar blir mer urkokta än industri-skalade?
Kanske du tillhör den skaran som hellre ska baka med kokosnötsmjölet ? (kika länken ovan)
Marianns LCHF mat&bak
Författare till Baka med LCHF
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Nej, jag tror inte att jag är riktigt allergisk mot mandel, bara så att jag mår bättre (i magen, ev även sömnen) om jag inte äter så mycket. Men för det mesta går det också. Någon anafylaktisk chock eller att halsen skulle svullna igen är inte aktuellt, tack och lov.
#31 Kokosnötmjöl är bra att baka med, men jag använder aldrig mycket, för jag gillar inte smaken då, och bakar inte heller så ofta.
Lisabet, du är intolerant och utsätter…be en läkare förklara, de gör det bättre och läs gärna Marianns inlägg/länk till fytinsyran är ocksà mycket bra.
Mandel i din kropp är som att äta ett gift om än i liten mängd. Jag har samma problem menmed andra produkter. Kroppen blir trött utav att jobba emot/neutralisera det den ser som ett "gift".
#33 Nej, jag upprepar, jag är inte allergisk mot mandel. Jag har däremot reagerat ibland om jag ätit mycket och ofta. Tror jag är känslig mot ev mögel.
Läkare och förklara? Såna har jag inte träffat. När jag kollade om jag var allergisk mot vetemjöl, eftersom jag mådde illa när jag åt bröd, så fick jag bara vet att nej, jag var inte allergisk. Jag slutade äta bröd i alla fall, och nu äter jag ju inget spannmål alls.
Det där med vad man tål och inte tål är inte kostant över tid. Jag har antagligen inte mått helt bra av mjölk i hela mitt liv, men det var inte förrän jag började med lchf och ökade intaget av grädde som jag blev riktigt dålig av mjölk. Men det är inte alls säkert att jag skulle bli klassad som allergisk av läkare, som förlitar sig på blodprov.
Men visst, du får tro vad du vill.
Lisabet,
"intolerant"
Vill bara väl, ber om ursäkt, skulle skrivit "är troligtvis intolerat mot… ".
Jag har själv just fàtt förstàelse för hur jag pàfrestat min kropp för jag ignorerat mina egna intoleranser (vetemjöl och mjölk).
Intoleranser kan inte pàvisas med prover men de inflammationer i kroppen och dà màste mycket utav kroppens energi gà àt att läka denna och vi har mindre energi tex.
Har till slut hittat ett ungefär vad min allergi läkare förklarade:
"… such as digestive disorders, migraines, obesity, chronic fatigue, skin disorders and arthritis, which result from food and chemical sensitivities.
…identifies cellular reactions to over 350 foods, chemicals and herbs.
These inflammatory reactions are linked to chronic health problems like obesity and diabetes, as well as skin, heart, joint, and digestive disorders."
http://www.alcat.com/
http://www.webmd.com/allergies/foods-allergy-intolerance
New post on Clean Eats In The Zoo
![]()
I adapted this recipe from Nuts.com, making it dairy-free, and taking out the walnuts since I'm not a big fan of nuts in baked goods. All I can say is…YUM!
Recipe: Grain-Free Cinnamon Muffins (makes 9-10 muffins)

2.5 cups almond flour
1/4 tsp salt
1/2 tsp baking soda
1.5 tsp cinnamon
2 eggs
1/2 cup refrigerated coconut milk (make sure it's stirred up)
1/2 cup pure maple syrup
For the glaze:
1 TBSP cinnamon
2 TBSP pure maple syrup
1 TBSP coconut oil
Preheat oven to 325 degrees and line a muffin tin with liners. In a large bowl, combine the dry ingredients. In a separate bowl, combine the eggs, coconut milk and syrup. Add to dry ingredients and stir until combined. Pour into muffin tins and drizzle glaze over each muffin. Bake for 20-25 minutes, until toothpick comes out clean.
Är lönnsirap ok?
sötningsmedel, det är bara att byta ut, men det gör väl de flesta i sina recept?