Liten fråga igen :))
Hepp! Är ju nybörjare, och kanske jag kommer med samma frågor som ställts ett otaliga gånger. Jo, kan ju söka på siten, men är lite lat och vimsig :))
Hur är det med linfrön, sesamfrön, solrosfrön och liknande, är det okej att ha i maten ibland?
OCH, C-vitamin brus? :)) Har ju bara lagt om kosten sedan 15 dagar, men tagit två halvor c-vit. Är det ok?
Hupp!
Hej igen Bybo! 
Vet du.. du kan fortsätta på tråden du redan startat där du frågar annat. Så blir det inte så många trådar och vi får ett bättre sammanhang, du håller 'din historia' samlad i en tråd.
Men nu när du ändå frågar: Vill du veta kh-innehållet, eller överhuvudtaget innehållet i olika matvaror, så kan du söka i livsmedelsdatabaserna. T ex
- Svenska SLVs här
- Eller den fiska motsvarigheten här
Uppe på svarta listen i sidhuvudet här på sidan, finns en knapp som heter 'Länkar' - där finns mycket användbart, liksom i artikeln 'Vanliga frågor och svar' vars länk du hittar i spalten till vänster, nästan längst upp.
När det gäller 'frön', så är mitt råd: Jo, du kan troligen äta lite grann av vissa av dem. Frön är inte naturlig kost för oss människor - isåfall skulle vi ha haft näbb..
.. så alltså små mängder. Leta själv i databasen efter kh-halt.
Hahaha…nej, näbbig är jag ju inte :)) Filurade lite på vad som kan hjälpa ens mage att inte bli förstoppad. Har inte haft nå större problem nu, men haft och även opererat tjocktarm och så..*S
Just, hade gärna fortsatt på min tråd…*hjärnsläpp* och ska göra det nästa gång :))
Tack för svar och länkar.
Olika människor botar trög mage på olika sätt. Magar är olika. =)
För mig funkar definitivt grönsaker och nötter och magnesiumtillskott. För någon annan är det mer fett som gäller, många nämner kokosfett som särskilt effektivt.
När man är ny på LCHF händer det ibland att man blir trög i magen en period. Det går i princip alltid över, men ibland behöver man ju hjälpa till.
Det finns ett LCHF-"bröd" baserat på sesamfrön. Har aldrig testat själv men jag har läst om det. Googla så hittar du nog.
Linfrön går genom kroppen utan att tas upp så de är ok.
Solrosfrön, pumpafrön osv är ok i små mängder. De är ju inte kolhydratfria…
C-vitamin är ok, men brustabletterna innehåller sötningmedel. Är du känslig så kan de trigga sockermonstret, annars funkar de också även om vi är många som inte gillar konstgjorda sötningsmedel.
För att undvika förstoppning så stoppar du i dig mycket fett, särskilt kokosfett är effektivt.
#3 Just ja, nötter funkar för mig, utom då jag hade stora tarmprobem. Älskar nötter, så jag får tänka mig för att jag inte hivar i mig för många :))
#4 Aha, då fortsätter jag att köra lite med linfrön ibland, och C-vitamin någon gång..kanske för att festa till :))
Kokosfett ska jag köpa.
Tack snälla ni för svar
Då fortsätter jag på denna tråden ;))
Undrar även om man kan dricka för mycket vatten?
Och, att det verkar som att det är ok att inte äta så regelbundet, så ja, blir lite virrig, då jag tidigare har tänkt typ- Attans, nu har jag bara ätit en gång i dag..för har fått för mig att kroppen då kan lagra fettet för att det kan dröja innan nästa gång (ej "svälta och ha som reserv)
Hur går det ihop? :))
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vill nog gärna varna för linfrön, åtminstone hela.
Annika Dahlqvist berättade om en obduktion av en kvinna vars tarmar var som tapetserade av fastklistrade linfrön.
Det finns ju krossade att köpa, dom blandar sig bättre och dom gör säkert samma nytta.
#7 Just ja, tack för påminnelsen. Undvek sånt tidigare då min tarm var helkass…
Tack
#6: Ja, man kan dricka för mycket vatten. 
#7 Hon åt nog för mycket linfrön och drack för lite vatten. Hela linfrön eller krossade spelar ingen roll, de blir likadant i tarmarna iaf.
#6 Ja, man kan dricka för mycket vatten men då behöver man dricka typ 5-6 liter om dagen eller mer. Ser man till att få i sig ordentligt med salt så är det mindre skadligt.
Gissar att du är TÖRSTIG eftersom du är nybörjare. Drick vatten men se också till att få i dig salt. Ta ett kryddmått till en tesked varje dag så kompenserar du för det som vattnet sköljer ut. Törsten brukar ge med sig efter nån vecka.
Äter man LCHF och är fettdriven så kan kroppen fortsätta på kroppsfettet när matfettet är slut. Utan högt blodsocker och medföljande högt insulin så har kroppen tillgång till reserven. Dock är det inte bra att underäta för lång tid, då börjar kroppen spara på resurserna och dra ner på ämnesomsättningen. Men det märks ganska väl. Vet du med dig att du ätit lite och du samtidigt mår lite tjyvtjockt, fryser och mår illa så behöver du äta mer.
Me det finns en del som bara äter en gång om dagen. Sök på "periodisk fasta" så hittar du råd.

Den främsta anledningen till att man skall äta ofta och regelbubdet är att hålla uppe blodsockret.. dvs om man lever på kolhydrater.
Äter man en fettbaserad kost varar energin du åt längre och mellan måltiderna kan kroppen ta utav fettdepåerna.. dvs så det antagligen var tänkt från början.
Det man kanske skall fundera på är om man fått tillräckligt med energi och näring under dagen.
Om det sen blir en eller tre måltider beror mest på hur mycket man äter varje måltid.
En varning kan jag komma med iallafall, på fettbaserad kost blir hungersignalierna otydligare, jag glömde ibland i början att äta, tills jag satt med huvudvärk och lite difust illamående, det gick över när jag åt.
Antagligen har kroppen bara en viss förmåga att släppa på fettreserven, det verkar rätt vanligt efter ett tag att viktminskningen brukar stabilisera sig på ett halvt kilo i veckan, vilket motsvarar ett underskott på 500 Kcal om dagen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Var na'nstans berattar hon om denna obduktion?
Detta intresserar mig eftersom jag har atit linfron i olika former i manga ar utan nagra problem.
Dessutom laser jag fortfarande att folk tror att de kan bli forgiftade utav linfron. Det star svart pa vitt pa Canadas website (Canada ar den storsta exportoren utav linfro i varlden) att det INTE ar frona som ar giftiga utan bladen.
#12 Jag litar nog i så fall mer på oberoende källor än den största exportören av linfrön
De KAN ha visst egenintresse, kanske…
Nu är kanske inte Livsmedelsverket helt oberoende, men mer oberoende än t ex Wikipedia i alla fall.
"Halter av cyanogena glykosider/vätecyanid i linfrö
Linfrö kan innehålla förhållandevis höga halter av cyanogena eller vätecyanid-producerande glykosider; främst linustatin och neolinustatin samt linamarin och lotaustralin (5). Enligt Europarådets utvärdering (6) som publicerades 2006 innehåller linfrö >500 mg vätecyanid (HCN)/kg. Enligt denna utvärdering kan halterna av HCN variera mellan 190 och 100 mg/kg linfrö. Rosling (3, 7) uppger att linfrö kan innehålla halter mellan 4-12 mmol/kg (vilket motsvarar ca 100-300 mg HCN/kg linfrö).
…..
Riskbedömning
De cyanogena glykosiderna kan frisätta HCN genom kemiska reaktioner (hydrolys och enzymatiska reaktioner) i flera steg. Frisättandet förutsätter att linfröna förstörts fysikaliskt/kemisk så att de cyanogena glykosiderna kan komma i kontakt med enzymet betaglykosidas.
…..
Europarådets expertgrupp för aromämnen har uppskattat ett temporärt maximalt dagligt intag (TMDI) vid långtidsintag av HCN i livsmedel till 0,023 mg/kg kroppsvikt och dag (6). Det motsvarar ca 1.6 mg per dag för en person som väger 70 kg."
Hämtat från: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

#12 jodå - du KAN bli förgiftad av linfrön. Citerar ur information från Flax Council of Canada. (Linfrön heter Flax på engelska)
"Flax contains the cyanogenic glycosides called linustatin, neolinustatin and linamarin. These compounds
are degraded by ß-glucosidase in the large intestine and may cause the release of hydrogen
cyanide, albeit in small amounts. Hydrogen cyanide is a powerful respiratory inhibitor if absorbed in
sufficient quantities."
När linfröna kommer ner i tarmarna kan det frigöras vätecyanid.
Nu krävs det rätt rejäla mängder linfrön för att det ska vara någon fara med detta. Ett par skedar om dagen bör inte vara några bekymmer.
Min syster som hade magproblem satte i sig två-tre deciliter om dagen i över en månads tid och hon blev dålig. Hon blev yr, illamående och mådde allmänt dåligt. Det försvann mer eller mindre direkt när hon slutade vräka i sig linfröna.
Vet att Livsmedelsverket inte är någon favorit härinne men det finns en sida på SLV:s hemsida där de skriver om linfrön. http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/
Om inte annat kan man följa källhänvisningarna.
Men som sagt - i rimliga mängder är linfrön säkert helt ok. Och även om min syster inte mådde bra av så mycket linfrön så var det ju aldrig nån större fara. Själv tycker jag det är gott.

Visst ar det egenintresse men, men … pa denna kontinent far man inte ljuga riktigt fullt sa blatant pa en informations site, sarskilt om det kan gora skada.
Det star klart och tydligt att det ar inte frona som ar giftiga men att man SKA INTE GE SJALVA GRONA VAXTEN FOR DET AR DAR SOM GIFTET SITTER. Nu galler detta som rad for djurfoda … men, giftet flyttar sig ju inte for att en manniska anvander sig av vaxten.
Ska se om jag kan hitta the website igen …

Har ar deras website med mer information:

Solanges kalla och min ar samma: Canadian Flax Council …
Det sags inte att man ska satta i sig flera deciliter om dagen … (the mind boggles) … dessutom ska frona VARMEBEHANDLAS.
Man far inte lasa selektivt …

Vad jag begriper så förstörs glykociderna vid upphettning.. vilket borde stå på förpakningarna.
Med andra ord använd inte krossade linfrön och koka dem alltid innan du strör dem på din fil.
När man har dem i bröd och annat får man räkna bakningen som en förstörande effekt.

#19 Joda, det sa jag … jag sa OCKSA att den informationen satt under boskapsskotsel … och sag inte hur giftet kunde emigrera fran det grona till frona bara for att det plotsligt var en manniska som stoppade fron i munnen 
#21 Du skrev först så här: "Dessutom laser jag fortfarande att folk tror att de kan bli forgiftade utav linfron. Det star svart pa vitt pa Canadas website (Canada ar den storsta exportoren utav linfro i varlden) att det INTE ar frona som ar giftiga utan bladen." Det var efter det som du fick "mothuggen".
Det är helt ok att erkänna att du helt enkelt tog fel
Händer de bästa!
Ber om ursäkt till trådskaparen för kapningen!

OK, my bad
… jag glomde bort att skriva under vilken heading det stod … informationen sitter sa inprantat i mitt medvetande sa jag tog for givet att jag skrev det 
Jag tror att det som irriterar mig mest i denna debatt ar att det apas sa ofta rakt over "… kom ihag att linfron ar giftiga!" utan att saga att detta gift nollstalls nar flaxen uppvarms. Flaxbrod/grotrecept rekommenderas med jamna mellanrum pa lowcarbabout.com siten och jag tvivlar pa att ingen advokat i the lawsuit friendly land jag bor i inte skulle ha tagit tag i detta om det nu skulle vara farligt … att ata flera dl raa linfron och dessutom inte dricka vatten later befangt … man ger ju inte heller rena linfron till djur (utom faglar) utan att de ar omgjorda till 'kakor'.
Hej! tack för alla svar, och även diskutionen. Tar till mig :))
Ohuu, såg nu en nybörjartråd (sorry) Men…tack och lov att jag visst redan var lite insatt….såg jag :))
I dag har jag jag följt LCHF så man ska ( om inte nåt omedvetet) i 18 dagar (*harkel*) eller var det 14 dagar ( hm…trodde att jag inte blivit påvekad av dieten, kanske ändå ;))
Nå väl, känner inte något sug efter socker (otroligt nog)
Och känner att jag har gått ner i vikt :)) Har tyvärr inte vägt mig på typ 15 år, då jag är lite rädd för att hamna i nån mani…och jag har heller inte bantat.
Jo, jag hade bulimi i måånga år, så jag var/är rädd att trigga i gång det igen ( men detta sättet känns hoppfullt)
Dock….tog jag två skedar jordnötsmör till lunch ( inte så bra kanske) men, är iaf inte hungrig än. Joooo, jag har även druckit 2 glas rödvin :// (i fall jorden skulle smälla/spricka ;)) Nä då…men, en undran: Är jordnötskräm helt fel? Man känner ju en viss sötma, tycer jag.
Tack alla snälla för inlägg
P.S Kom på en sak *S Har ju som sagt inte ont i knäna längre, och har nästan rört mig som förr, bla hoppat ur bussen *S så nuuu, har jag fått lite vätska i ena knät uhuhu…:))

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=378&lang=sv
Inte så bra fetter iallafall mest Omega-6!
#25 Aj då *fniss* Blev ju mätt iaf ;) Hm…jag som hade en tanke på att ev göra jordötssmör…Min pappa som kommer från Holland har "gjort" så att jag älskar det ( men har en burk hemma typ 3 ggr om året :))
Tack för infon

Samma här.. dvs tre gånger om året.. mest för att göra jordnötsås till kyckling.. men nästan varje gång så är burken tom!
Nåja det e gott med currysås oxå!
#27 hahaha..ja, eller hur. Då fortsätter jag med det, ja…3 ggr om året :))Ja, jag gillar ju curry…nice :))
Jo, typ när jag fixar makaroner el dyl till ungarna, så smakar jag, och spottar ut *S Men, en mackis kanske inte spelar nån roll, eller?
Anna Hallén skriver på Kostgajden.se följande:
"Välj inte Skippy som innehåller härdat fett samt dextrose.
Välj inte Mississippy som innehåller härdat fett samt socker."
Green Choice och Kung Markatta ekologiska är vad hon rekommenderar när det gäller jordnötssmör (om man inte orkar göra själv alltså).
#29 Tack för informationen :))
Pling!
Till lunch åt jag en entrecote, kirskål i grädde och lite bea. Är det en okej måltid.
Har nu hållit på med lchf i 25 dagar, och allt känns bra. Har inte fuskat. Viktnedgång vet jag inte hur mycket, har varken mätt eller vägt mig, men lite har jag gått ner, det känner jag.
Plong!
låter helt ok i mina öron! Och inte bara det, det lät riktigt gott med!
#32 :)) Tack, och det var gott. Har hört att kirskål visst är nyttigare än bla spenat..men, ska kolla upp (googla) det lite mer. Har ingen aaaning om hur mycket kolisar det är i dessa :))
P.S Lyssnade på Penny Lane med Beatles i dag :))
det är den låten som gett mig mitt "namn" jag bara älskar den! 
Har inte sett nån kriskål häromkring, annars skulle jag testa ditt recept per omgående!!

Du kan komma hem till mig och skörda hur mycket kirskål du vill och orkar bära!
men tack! Det var väldigt vänligt av dig! 
#34 Du får komma och skörda hos mig också :))
Jo, den låten är nice

#33 Jag har också en hel del kirskål som skulle se mycket bättre ut på en tallrik än i mina rabatter, men enligt min snabba googling så verkar det inte så trevligt angående kolhydratmängden. Hittade detta om kirskål på bl.a. ett flertal bloggar:
"Enligt Stefan Källmans bok ”Vilda växter som mat och medicin”:
56 mg C-vitamin/100g
24,8 gram Glukos/fruktos/100g
3,3 gram Sackaros/100g
8,9 gram stärkelse/100g
37 gram totala kolhydrater/100g"
Meeeeeh, Va f***n! Sorry. Tack för infon :)) Kanske brännässlor då? :))
det var det värsta! Så underligt faktiskt, det borde ju räknas som en bladgrönsak. Och de har ju generellt ett väldigt lågt innehåll!
Är inte näringsvärdet per 100g torrstubstans av växten? men det låter ändå högt.
Skulle det vara 24,8 g Glukos per 100g färskväxt skulle det vara mer socker i kirskål än sockerbetor och sockerrör?
Om det ungefär lika hög vattenhalt i kirskål som spenat (95% Vh och 37% kolhydrater) så kan man äta 270g kirskål för 5 gram kolhydrater.
#42 Jag vet faktisk inte. Det enda jag hittade om kirskål och kolhydrater var hänvisningen till Stefan Källman och utdraget ur hans bok. Jag tyckte också att det lät som underligt mycket kolhydrater.
Tack alla för att ni svarar…ähmm, jag missar nog lite ibland, sorry.
iaf, så ville jag bara meddela, att nu har jag hållit på i 5 veckor, utan fusk, kanske för lite mat nån gång, och så väger jag inget. Jo, jag har fuskat med en halv c-vit brus ibland ://
I dag, var det två stycken som frågade om jag hade gått ner i vikt!!! Egentligen lite dumt att fråga så (tror jag) men, jag blev iaf GLAD!!!
Och barnen de mina tycker att jag har blivit "liten" i ansiktet *fniss*
Och, det bästa….Nästan inget ont i knäna längre!!!!!
Pling!
Små frågor igen.
Har fuskat med: Lite rödvin, psylliumfrön i vatten. ½ c-vitamin, Osockrat bubbelvatten, Galieve ( mot sura uppstötningar, halsbränna och så.
Är det något som jag helt ska utesluta, eller kanske allt
Hur är det med lite birkarbonat ist för magtabletterna? Och Treo?
Måste berätta. En dag tänkte jag ta ett halvt glas lightsaft. Och nästan på en gång blev jag sååå illamående, fick rusa till toan och spy. Är det vanligt att reagera så?
Plong! ( från Pian med knasfrågor)

Man får ta till det man behöver.. och det där är väl vanligt i husapoteket hos vem som helst.
Pröva bicarbonaten om de hjälper så slipper du den antaglgen dyrare Galieve.
Treo skall du vara försiktig med om du har problem med magen då det är kraftigt irriterande på magsemhinnan.
Näe, det är inte normalt, har nog med dina magbesvär att göra.
Testa vanligt bordsalt i ett glas vatten oxå.
bybo det du kallar att du fuskat med är inget som jag kallar att fuska, vad är det för fusk med rödvin, psylliumfrö, bubbelvatten över huvud taget? Däremot kan man ju vara överkänsligt mot något men allt av det där är väl LCHF-vänligt och helt "godkänt"!?
Hej igen. Och ber om ursäkt om jag inte svarat alla…och har visst en tråd till, och vet inte vilken jag ska välja :))
Hm…startade med LCHF i Maj, och det går fortarande galant…fast, dricker lite rödvin ibland, och ja, nå mer fusk, som jag inte minns just nu :))
En ny fråga: Nu till Jul,kännerjag för att fuska lite :)) Typ, lite Janssons, och så..ev nån chokladbit… Men, vet någon vad som är "bäst" att fuska med? *fniss*
Det viktiga är inte vad du äter mellan jul och nyår, det viktiga är vad du får i dig mellan nyår och jul 
Med andra ord, bestäm själv och ät det du vill och känner att du klarar av. Om man inte är sockerberoende (eller har någon sjukdom som utlöses av viss mat) så brukar man kunna klara det mesta och sen ändå gå tillbaka till LCHF efteråt.
Jag tänker i alla fall äta Janssons.
Nån sillabit blir det nog också. Godis ska jag verkligen försöka hålla mig ifrån eftersom jag är sockerberoende.
har lagt in egen sill, busenkelt! Den kan man sen lägga i någon god CF-sås smaksatt med citron, rom och rödlök, curry, senap etc. (alltså var för sig hehehe tror det blir ett uttäckt mishmash om man tar allt…)
Står på inläggningssillen hur man kokar lagen, jag bytte sockret mot något mindre sukrin.
Men man bör konsumera den relativt snabbt för lagen får kanske inte den konserverande verkan som den normalt har. Jag är lite osäker på det.

Om du vill få dig C-vitamin så kan jag upplysa dig om att ca. en halv gul paprika innehåller dagsbehovet av c-vitamin! Och då slipper du allt jox som finns i brustabletterna.
Ohoo, tänkte göra en liten uppatering, och ser att jag inte svarat alla. men, tack ska ni ha.
Jaoo, nu har jag kört på i lite mer än ett år, och det går finemang. Vet ej, hur mycket jag gått ner i vikt. jag kanske borde ha mätt mig och vägt mig…men, jag "tordes" inte.
Känns iaf att et går sakta men säkert, och det är ju kanoners. Fattarinte att tiden har gått så fort. För hunra år sedan, ville jag ha resultat direkt, men det var liksom inte så lyckat.
Ok, nuläget, känns bra, kom i ett par brallor som jag inte trodde att jag skulle komma i (bra att jag inte slängde dessa :-)
Hm…tycker ni att jag borde börja äga och mäta mig?
#52 Det går bra för dig. Helt utan att vägning och mätning. Vad är det du vill uppnå som du inte redan gjort?
(Det är väl inte att krångla till livet i onödan?)
#53 Ah, tack. Kände mig lite skum då jag inte kollar hur in kropp reagerar… Det var flera denna helgen som såååg att jag minskat i omfång….och, et visste jag ju inte…
Nå väl, jag känner att det är bra att låta bli att väga mig och så, men tänkte typ, om någon tycker att det är en större spore sas???
Mmm.. c-vitamin är överhypat. Kommer ihåg från skoltiden, kemin. Vi fick göra ett experiment. På kvällen innan vi lade oss tog vi en brustablett c-vitamin 1000mg. På morgonen kissade vi i en burk(varsin alltså) och mätte halten c-vitamin i detta. Vi kissade ut minst 970 mg. Alltså kan kroppen som mest suga åt sig 30 mg. Det är dock tveksamt om vi behöver så mycket. Ingen risk för brist alltså.
Uhuum.tack, det visste jag inte

Ja.. sakta men säkert är rätt håll är väl en bra trend?
Jamenar, då gör du ju inte helt fel iallafall.. tillskillnad när det var sakta men säkert åt fel håll.
Livet är ju inte över på ett par dagar och när saker rör sig åt rätt håll så får man vara väldigt glad för det.
#57 Tack Zepp för dina rd. Kändes lite skut att intekunde redogöra för folk… Jo, sakta men säkert är nog melodin. Fattar inte att JAG gjort det :)) Kune kanske fixat viktminskning mer..men, detta är nog rätt för mig.
Tack för era komentarer

Sakta men säkert åt rätt håll är framförallt hållbart i längden!
Vem som helst med stålvilja och motivation kan gå ner ett antal kilo snabbt!
Det är ju vad som fungerar i längden som betyder mest.. dvs en mer hälsosam livstil!
Oooiiih…känns bra :)) Sorry fr min stavning. "Nytt tangentbord som är helt kasst

Eh.. jag stavar oxå sådär emellanåt.. men kan inte skylla på tangentbordet.. utan mer att mina fingrar snubblar!
Hahah…ja, DET händer också