Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2359 ggr
pason_67
0

Sambo normalviktig, jag överviktig, hur kombinera?

Min sambo är normalviktig, och har alltid varit detta, jag själv har ca 20-25 kg som skall bort, varav dom 7 första är borta sedan nyår. Jag äter rätt strikt LCHF, men fuskar med vin och wiskey på helgen. Visst försenar detta processen men man skall ju leva också. Så länge det ändå går åt rätt håll så stannar vinet.

Reser även en hel del, då blir det också "förseningar", men tar ett par veckor så är man ikapp igen..

Tjejen äter som mig, men inte lika strikt, tar lite frukt, någon macka på jobbet och kanske lite tårta när det bjuds.

Jag mår kanonfint på detta käket, är aldrig hungrig mellan måltider och är pigg och kry. Enda nackdelarna som jag hittat är att jag snabbt får mjölksyra i benen om jag tex går uppför en lång trappa, däremot kan jag gå hur långt som helst på plan mark.. Tycker även att jag har fått väldigt kalla händer. Kan iofs även bero på att jag slutade snusa vid nyår.Gråter

Sambon mår bra men är konstant bekymrad över att hennes vikt sakta smyger uppåt, inte mycket, kanske ett par kilo sedan nyår, men hon vill absolut inte köpa massa nya kläder pga denna kosten.

Hon har aldrig haft bekymmer med vikten med kolhydratkäk, samma vikt i typ 20 år, så om hon går upp mer på detta käk så slutar hon nog.

En annan skillnad är att om vi käkar samma lunch, ungefär lika mycket mat, så håller jag mig mätt ca 2-3 tim längre, hennes ämnesomsättning verkar fungera mkt annorlunda än min.

Ngn som har tips hur man hanterar denna kosten om inte båda fungerar på samma sätt? Tror inte det är lyckat med fet och go mat till mig, och samma mat, med även tex pasta till henne..

Tips mottages tacksamt.

Mervi
0

Välkomna båda två. Hoppas att sambons vikt stannar, det kan vara muskler och de väger som sagt mer än fett.

Lycka till!

zeretki
0

Hon vill inte skippa pastan alltså? :) Annars är jag inte säker på att det behöver vara nån skillnad i mat, oavsett hur mycket ni väger. Vi är ju många här som väger olika men ändå äter lika. :)

magma
0

Om sambon äter frukt och bröd så är det troligt att det är orsaken att hennes vikt smugit uppåt- för även om det "bara" sker ett par, tre gånger i veckan så kan det ändå vara fullt tillräckligt. Jag tror det är svårt att äta fettrikt och kombinera det med bröd/frukt… Kul att höra att du mår bra, lycka till!

parsley
0

Hur ser sambons ätande ut för övrigt? Lunchlåda till jobbet, äter ute, lunch hemma?

Tror att din sambo inte är tillräckligt inställd på fettdrift om man så säger. Sambon faller för små "frestelser" då och då och det räcker för att kroppen ska vara inställd på lagring av kolhydrater och därmed ge en viktuppgång. Om din sambo vill fortsätta att äta LCHF och ändå behålla vikten, gäller det att vara striktare.  Annars får sambon hitta något annat sätt att äta på.

Själv har jag började jag med LCHF av mer av tanke på hälsan än vikten. Jag behöver inte vara så strikt, men om jag slarvar märks det direkt på vågen. Har jag slarvat så brukar jag försöka hålla två dagar strikt för att undvika att kilona sätter sig. Småslarvar man ett par gånger i veckan, så kan jag tänka mig att det märks på vikten.

Skaldeman
0

Fett och kolhydrater är ingen bra kombination. Vill man äta kolhydrater så får man se till att begränsa fettintaget och även kontrollera kalorierna. Men då äter man inte LCHF.

Sten Sture

pason_67
0

Sambon äter minimalt med pasta, potatis och frukt, men kanske sammanlagt 2 frallor, två äpplen och lite bär, nötter och choklad per vecka.. Jag är nästan 100% strikt, lite rödvin, wiskey och pripps pure på helgen unnar jag mig, så länge jag smyger neråt.

Jag vet att fett och kolisar är okombinerbara. Men ska tjejen satsa på att gå tillbaka till sin gamla kost, eller kan man kombinera på nåt sätt, typ LCNF för henne? Samma mat som till mig, men mindre fett och en aning kolisar? Jag är totalt ointresserad av kolisarna, men hon har ngt drömmande i blicken när man säger "jordgubbar" eller "färskpotatis"..

Hur göra?

pason_67
0

Förtydligande:

Av ngn anledning är våra metabolismer totalt olika..

Om vi tar varsin biff med fet o go sås så är jag mätt i typ  6 timmar, men damen är hungrig efter fyra. Vill ha fika..  Inte jag.

Och hon väger typ hälften som mig, så hon borde behöva mindre..

Margareta
0

Oj vad svårt pason_67, det är nästan omöjligt att råda andra utan att säga den gamla klyschan att man måste prova sig fram. Det är så himla olika vad man tål och vilken ambitionsnivå man orkar ha.

Numer pensionär i Nynäshamn

LottaO
0

Hej

Jag tror att din sambo har ett sockerbehov! Det är det hon känner efter de där timmarna, inte hunger. Tror jag alltså.

Däremot tror jag visst att man kan kombinera fet mat och kolhydrater i liten mängd, om man är normalviktig. Titta bara på hur folk såg ut för 20-30-50-100 år sedan. Det var inte särskillt många som avstod potatis och bröd, men de åt ändå fett kött, smör och grädde.

Min make har alltid varit normalviktig, men rundade till sig (vi pratar 5 kg) fram till i somras. Vi började äta LCHF i september. I början var han lika strikt som jag, och tappade sina 5 kg direkt. Nu är han inte alls lika strikt längre. Äter normala luncher, fikar på jobbet minst en gång per vecka och tar när det bjuds på godis, fika, öl etc. Men han har inte ökat i omfång (han har inte vägt sig så jag har ingen aning om vikten har ändrats).

Själv är jag inte direkt överviktig heller, men mycket känsligare för snedsteg. Stannar direkt eller går upp i vikt om jag äter mer kolisar än jag brukar.

Jag tror att din sambo kanske inte ska jaga fettet (alltså äta så mycket hon kan få i sig) om hon vill äta en del kolhydrater, utan äta lite lagom.

/LO

Dansa kan man alltid göra!

navarro
0

Maken har gatt upp ett par kilo, han ater namligen halva omeletten med bacon i en dubbelmacka (tva limpskivor). Jag som ater den andra halva omeletten med lite extra smor, blir inte hungrig alls och nar han tycker att det ar dags att ata igen, ar det for tidigt for mig.