Stevia?
Hejsan är ny som medlem här på sidan äntligen :)
Har en fråga om stevia strö.
Vad jag har läst så skall stevia inte på något sätt påverka blodsockret.
Men när jag bakar muffins med steviaströ (från ICA)
så blir jag lite dosig,trött och svettas precis som om jag hade ätit rent socker.
Så jag undrar är det vetenskapligt bevisat att stevia är så bra som sägs?
Om det är det, vad är det för reaktion min kropp gör?
Tacksam för svar
nu är inte Stevia strö mer än en liten gnutta stevia, resten är erythritol, vilket iofs inte heller brukar anses höja blodsockret..
ja, iCA´s stevia strö borde inte kallas steviaströ det det innehåller så ynka lite stevia…
Vill du #0 se hur vårt blodsocker reagerar på frossning av "sött" så har ajg jgort ett blogginlägg om det.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Tack för lästipset.
Vilka sötnings medel kan rekomendera vid bak då som är bättre?
Det finns egentligen inga sötningsmedel som är bättre än Stevia eller Sukrin. Alla andra är antingen konstgjorda eller påverkar blodsockret mycket mer. Är man känslig för sött så är man, att fortsätta äta efterrätter/bakverk men ersätta socker med sötningsmedel brukar sällan vara någon bra idé, någon gång ibland kan det fungera dock. Stevia istället för socker på jordgubbarna klarar jag av t ex några gånger under sommaren, men annars är det inte ovanligt att folk behöver vänja sig av med alla typer av efterrätter och sötsaksimitationer, även om de tillagas på LCHF-vis.