pytt - lchf?
Kan en pytt baserad på kålrot, morot, zucchini, lök, champinjoner och kassler klassas som lchf?
Tillbehör: stekt ägg och enstaka inlagda rödbetor (dessa vet jag faller "utanför" rekommendationen).
Gott i vart fall!
Om du slänger i nån gräddsås så absolut, men spelar det nån roll om det är LCHF eller inte? Mår du bra av det så ät! 
Jag brukar ofta göra pytt med lök, diverse kött, korv, köttbullar och vad det nu är jag har till övers. steker i generöst med smör, ibland lite grädde oxå. Kryddar med kryddpeppar för rätta smaken och äter med stekt ägg och ibland rödbetor, ibland fransk senap eller lite ketchup (lättsockrad). Galet gott. Nån gång har jag haft i lite kålrot, eller svamp, men för det mesta föredrar jag bara lök.
halloumiost är jättegott att ha i också om man vill ha lite mer 'sovel'! :)

Jag stekte häromdagen rökt skinka, lök o strimlad vitkål…med stekt ägg, rödbetor o lite HP-sås blev det "pytti i panna"
Min pyttipanna består av rättika, oxfile, lök, röbetor (inte konserverade) och grädde, stekta ägg som tillbehör. Blir minst lika gott som pytt gjord av potatis. Rättikan tar ett tag att steka om man inte kokat den först, men tar man bara rejält med smör så går det bra.
I stället för potatis tärnar jag rotselleri, kokar i lättsaltat vatten ca 6 min, bryner i stekpanna. I övrigt vanliga ingredienser, tärnat kött gärna med lite rökt skinka till och lök. Stekt ägg och lite konserverade rödbetor. Blir mycket likt vanlig pyttipanna.
Rotsellerimos, mjukkokt rotselleri mixat med smör, fungerar för övrigt bra som ersättare för rotmos.

jag brukar göra pytt på tärnade broccolistjälkar, delade biffar/köttbullar, någon bra korv. Steker allt i smör och till har jag (hemmagjord såklart) rödbetssallad.
blev mycket av denna pytt kring jul så är lite less nu men annars är den väldigt smakrik =)

Det gar ocksa jattebra att anvanda radisor som potatisersattning. Koka upp dem som for potatis och lat koka nagra minuter for att fa bort det bitska och anvand dem se'n som smapotatis. Jag anvander dem i potatissallad … gar inte att kanna skillnaden,
#8 Åh koka rädisor o de smakar inte så starkt länge är ju ett kanontips till att göra någon form av potatisliknande sallad sedan till sommarens grillningar. Toppen - det ska jag testa
Visserligen gammal tråd, men…
Är det någon som kan svara på om rädisorna skall skalas först, innan man kokar dem? Verkar lite pillrigt i så fall.
Behöver inte skalas, men då har du den röda färgen kvar förstås.
Nej.
Tack! Få se om jag testar. Har funderat på att göra "potatis"-sallad på kokt blomkål. Den behöver ju inte skalas i alla fall.
rättikan är ungefär som rädisor men stor och vit så den behöver bara tärnas om man vill ha det hela potatisliknande. fast jag är personligne inte så väldigt förtjust i smaken ändå… jag har testat smörstekta zucchinitärningar som pot.sallad, det är gott tycker jag
Personligen är jag inte så förtjust i riktig potatissallad så jag kan säkert acceptera att den inte smakar potatis. Men det är bekvämt att ha med i husvagnen på semestern.
Alla grönsakerna du har i förutom morot skulle jag kalla LCHF. Kassler innehåller tyvärr ofta socker =(
enligt http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm skiljer det 0,1 gram kh per 100 mellan morot och kålrot…
#18; Jaha! Hmm, men enligt minmat.net innehåller morot betydlig mer kolhyrater (8.7 gram/100 gram). Hur vet man vilken tabell som stämmer? Har alltid hört att morötter ska undvikas, eftersom de innehåller mycket kolhydrater =/
tjaa svårt att veta… även fineli anger(lännu) lägre för båda, men det är ju såklart lite andra förhållanden i finland men som sagt… svårt att veta