Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 5839 ggr
Lojsan
0

Äggmjölk, vad är det för något?

Hej

Helt ny medlem här, har dock vart inne och tjuvläst under den gågna veckan då jag gått över till denna kost. Hittils har det gått kalasbra, tror mig om att jag tappat ett par kilo redan;) har aldrig varit speciellt förtjust i vågar, känner hellre på kläderna som trist nog blivit lite trängre:( Jag har några små undringar som, Vad är äggmjölk? Hur räknar man ut hur kycket kolisar man får i sig? Har undvikit nästan alla tror jag :) gillar dock rårivna morötter och de ligger ju på gränsen…..! Tacksam för svar och några tips på vägen.

Hej från Lojs

[Pennylane1]
0

börja med att regga dig på minmat.net där kan du räkna ut (ja fakstiskt även utan att regga men då kan du även spara dina menyer eller det du äter på en dag) du kan lägga in egna  livsmedel som inte finns i listan och får en bra koll på vad du äter!

Äggmjölk finns det sååå många trådar om, har du testat att söka på siten?

[Pennylane1]
0

det här

är den första, låååånga tråden i ämnet äggmjölk!

wickan57
0

Jag mixar 1 ägg och 2 äggulor och en tesked kakao. ca 30-50 g smör som jag värmer i kastrull och tillsätter 3 dl vatten till det kokar och mixar ihop allt och dricker det. Jättegott och smidigt.

Hälsn Eva

Lojsan
0

tusen tack för det! låter ju en aning äckligt:( men man får väl prova:) är ju inga spindlar i…..!

[Pennylane1]
0

# 3 och det koagulerar inte om du kokar upp det utan att mixa samtidigt?

Lojsan
0

och detta kan man ha i kaffet?? låter tokigt, men hela denna kost låter tokig i mina öron, har ju vuxit upp med att man ska passa sig för fett, inte äta för många ägg pga kolestrol……vänder just nu upp och ner på allt som jag har trott på;)

[Pennylane1]
0

nja det recept som wickan skrev har hon nog inte i kaffet, utan dricker som det är, om man ska ha i kaffet gör man nog en utan kakao Flört fast det kan vara gott med kakao i kaffe iofs! Jag gör ofta ägglatte då mixar jag med lite kaffepulver. Annars kan man göra helt utan tillsats av smak och ha som grädde i kaffet, då räcker det till flera koppar. Eller med karedemumma eller kanel i det passar också bra till kaffet…

arosmannen
0

Äggmjölk har jag aldrig testat under mina 10 veckor med LCHF, tänker inte göra det heller då jag klarat mig utan det. Förvånad

Precis som lojsan tycker jag det låter lite läskigt, det är mest därför jag inte testat det, är äggmjölk tänkt som en snabbt ihop vispad matbas/rätt eller använder ni det i alla möjliga sammanhang?

Mojjan73
0
#8 Jag letade efter ett komplement till grädde och smör som jag haft i mitt kaffe under en tid. Vill dra ner på kolhydraterna. Provade att göra äggmjölk första gången för några veckor sedan och det smakade vedervärdigt. Men idag gjorde jag den på 1 ägg, 50 g smör och 3 dl hett vatten plus en gnutta kanel (då detta är tänkt att ha i mitt kaffe) och döm om min förvåning när det smakar.. grädde!! (ja i kaffet smakar det underbart med blandningen av kaffe/kanel). Smakar och luktar inte ägg utan en god doft av kanel. Skummigt som en kaffelatte också.  Jag kan tänka mig att med lite kakao i till snabbfrukost så kan det vara kanon också. Våga prova, det gjorde jag och är tacksam över det.
Mojjan73
0

Oj, vilken jättetext det blev.. det var inte meningen..

greensis
0

#8 En del dricker det som det är, med kryddning i (typ kakao, kanel osv), en del har det istället för grädde i kaffe, det blir som latte.

Någon experimentiell typ här på KiF gjorde soppa på äggmjölk och stekta köttfärssmulor.

Personligen - äggmjölkslatteälskare, som jag är, gillar jag inte att göra på hela ägg, det blir för slemmigt för mig. Mitt basrecept är 4-5 äggulor, ca 200g smör, 3-4dl kokande vatten. Mixerstav.

Har med i termos till jobbet, det klarar sig också i en liten kanna i kylen med folie över, men då får man röra om innan man häller det i kaffet.

Fabricati diem, pvnc!

arosmannen
0

Ok mojjan, dock kör jag med en minimal skvätt grädde i mitt kaffe, det är ju bra att andra som inte gillar eller vill ha grädde har ett alternativ.

wickan57
0

Det stämmer så bra, jag dricker det som det är….Glad

mamminini
0

Jag köpte en glasflaska på Coop till min äggmjölk, (en sån man har till saft som man gör själv), i den håller sig äggmjölken jätte bra i kylen och tar inte smak ifrån något annat.

Jag använder bara den till latte och som mjölk i kaffe, brukar smaksätta min med kardemumma.

[Pennylane1]
0

# 8 för många visar det sig efter en period med LCHF (för det mesta kanske tre månader eller mer) att viktnedgången inte funkar om man äter mjölkprodukter därför kom äggmjölken som en räddning för alla dessa!

[Pennylane1]
0

förresten , jag skrev i någon tråd i går att min grädde var slut och jag ville ha gratäng och gjorde en med bacon lök champinjoner broccoli och blomkål med äggmjölk istället för den vanliga äggstanningen som jag oftast använder  för att det inte ska bli rinnigt. Det fungerade helt perfekt och blev sååå gott!!!

monsunrain
0

Idag har jag gjort en äggmjölk som smakade lyx.

Mycket smör, ett ägg, liite vatten, kakao, vaniljpulver och sötningsmedel. blev en lagom mugg till mig att slicka i sig med sked…mmmm….bjöd glatt på sambon….som tyckte fy vad mycket smör! Han fattar ju inget ;)

Mojjan73
0

Någon som vet hur länge äggmjölk håller sig i kylen i t ex en shaker? Kan man göra en stor sats och låta stå i några dagar eller ska man göra en ny för varje dag?? Hur gör ni??

[Pennylane1]
0

tror det åtminstone håller sig två tre dagar om man kyler det direkt.

Jag gör iofs ny (nästan) var gång.

nyborjare08
0

#18 Jag gör ibland en sats som jag tar med till jobbet och har i kaffet. Jag gör då en sats på söndagskvällen och den håller sig i kylen på jobbet till fredagseftermiddagen utan problem!

Mojjan73
0

#18 Ah, smart att te med till jobbet! Det måste jag göra imorgon.

Godsagare
0

Det var länge sen jag läste i nån tråd om äggmjölk men gick tillbaka nu då jag råkade göra en sats nu på morgonen där jag glömde koka vattnet först.

Ser att det inte spelar så stor roll.

Fast, jag har många fler ägg än de flesta ser jag nu. Jag kanske har 4-5 hela ägg, 200 gram smör, en stor klick cocosfett och sen kokhett vatten över som jag mixar. (Jag smälter alltid smöret/cocosfettet först i micron).

Vad gör det för skillnad att ha många ägg/få ägg?

Min tanke med fler ägg är att jag dessutom blir lite mätt av kaffet…

Solrosen-2009
0

Vad jag förstått så är det värmen man behöver tänka på när äggen tillagas. De måste upp i en viss temperatur för att något ämne (som jag inte kommer ihåg vad det heter) i vitan ska tas bort. Rå äggvita är inte nyttigt. Det är väl det enda jag kan tänka mig. Annars måste det väl vara om man tycker det är gott eller inte. Själv tycker jag inte att det låter gott med så mycket äggvita i drycken men har man inga problem med smaken är det ju prakltiskt att bli mätt på den. Glad

Godsagare
0

Tack, nu har jag läst på och vet att det är avidinet du syftar på i samband med Biotin.

Jag googlar frenetiskt nu för att hitta Biotin-kapslar att blanda med äggvitan en stund innan jag blandar. Har förstått att det är så man kan göra för att rätta till problemet.

Rätta mig om jag förstått fel.

:-)

Solrosen-2009
0

Du ser Flört

En snabb genomläsning och du har tagit reda på mer än mig. Avidin låter rätt i mina öron. Visste däremot inte att man kunde rätta till det med Biotin-kapslar. Ska tänka på det om jag börjar använda många äggvitor. Tänk vad vi lär oss.   :-))))))

Ethla
0

JIPPIE!!!
Tack Wickan57, ditt sätt fungerade för mig! Nu kan jag äntligen dricka äggmjölk, jag med :)

[JoanB]
0

Någon som kan ge råd om hur man faktistk gör äggmjölk.

1 ägg-gula, hur mycket smör? Hur mycket vatten? Kokar man vattnet först eller?

Någon som kan förklara för en trögfattad? Cool

[Pennylane1]
0

det är liksom det som är grejen, man kan göra ungefär som man vill… läste du tråden här? Finns ju massa tips.. läs tex # 11 och gör t.ex halv sats eller mindre… jag kör med hela ägg  men kokande vatten är ett måste då, för att avidinet som finns i äggvitan inte ska vara skadlig. läs i tråden som jag länkade till i # 2 där finns massor att läsa om du vill veta mer.

Jag tar två ägg kanske 30 gram smör (eller mer om jag ska hålla mig mätt länge) och ca 2-3 dl hett vatten

[JoanB]
0

# 28 - Tack Glad

Ska testa till kaffet nu!

[JoanB]
0

Det blev jättegott till kaffet. Rörde ner lite vaniljpulver också. Perfekt som kaffelatte Glad

[Pennylane1]
0

visst är det toppen! Dricker det till frukost jätteofta. Med kaffepulver eller vaniljpulver eller kanske saffran om jag vill lyxa lite!

[JoanB]
0

Verkligen toppen om man ska försöka hålla mjölken borta.