Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4995 ggr
jeko69
0

Lakritspinne

Fick i julklapp en lakritspinna av in sambo. Fabrikatet är Nature Med. Det är en stenhård stav bestående av lakritsextrakt.

Är någon bekant med denna?

Jag har till igår bara haft den liggande då jag inte vetat hur jag ska hantera den. Men öppnade den som sagt var i går och smakade en bit. Den smakade fantastiskt gott (farligt gott). Är den verkligen fri från socker? Undrar om den triggar mitt godissug eller om jag kan ta en liten bit då och då???

Jag funderer på att göra lakritspannacotta. Men hur löser jag upp den? Tacksam för tips och funderingar kring denna märkliga och goda stav.

Veda
0

Om det är sådana som jag brukar köpa så ska man inte äta den direkt. Det är torkad och koncentrerad lakrits (-rot?). Tror det är giftigt i koncentrad form.

Förr, innan jag slutade med socker, så gjorde jag lakritskola av den. Krossade i mortel och kokade med sirap och grädde, som man kokar knäck ungefär.

Har inte listat ut vad jag ska hitta på med de som jag köpte för ett tag sen. Kanske blanda ner i ischocklad?

Mooniq
0

när jag köper ren lakrits på kahls kaffe i små askar så tror jag att lakrits innehåller närmare 30% kolhydrater -  inget tillsatt socker utan det är själva lakritsen som innehåller det . en sån ask tror jag väger ca 50 - 60 gram och för min del så varar den i många veckor, bara gott nångång att ta en liten lakritskula o låta smälta på tungan. Lakrits kan vara laxerande i större mängder.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Pennylane1]
0

sådan lakrits hade min mormor och man fick några bitar av den i varm mjölk när man var förkyld!

jeko69
0

Tack för svaren!

#1 Det står på att det är extrakt, då är den väl inte torkad? Är det samma livsmedel vi pratar om?

#3 Det låter ju gott!!! Då löser den upp sig i varm vätska i alla fall.

[Pennylane1]
0

dom jag minns rätt fick man röra som tusan Flört

Veda
0

Ingen aning egentligen. Läste det någonstans att det var lakritsrot som koncentrerats, men nu hittar jag inte tillbaka till texten. Extrakt är väl något som man har utvunnit ur nåt.

[Pennylane1]
0

det som min mormor hade var iallafall absolut inte nån torkad rot… det måste varit extraherad torkad lakrits.

gun92884
0

Titta under 'L' så finns den torkade roten … kommer ihåg att den rekommenderas för de som försökte sluta röka … att ha en bit att suga på samtidigt som att ha en pinncigarett att hålla i … kommer inte ihåg att det var särskilt effektivt Rynkar på näsan

http://www.imanmehr.com/products/dried-herbs-and-vegetables.php