Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 7092 ggr
yvonnel
2

Yoghurt av kokosmjölk ?

Yoghurt av kokosmjölk, har ni sett det i svenska affärer?

Såg nyss ett sent avsnitt av Jamie Oliver där han använde det till chicken satay.

Förmodligen handlar det om smaksättning men kul om ni har erfarenhet och berättar här så många får veta.

[Pennylane1]
0

erfarenheter har jag inte, detta var nytt för mig, men vad menade du med smaksättning, att det skulle vara vanlig yoghurt smaksatt med kokosnöt? Ja jag vet inte vad Jamie använde men här finns ett recept på hur man gör egen mjölkfri kokosmjölksyoghurt. Tyvärr ett och annat mindre bra i den kanske men ändå! Det verkar ju gå iallafall,..

yvonnel
0

Tack Pennylane!

Jag kollade in den länken, intressant med kulturen men tapioka är ju ungefär detsamma som potatismjöl så det är uteslutet.

Den produkten Jamie använde tog han ur en vanlig plastburk ungefär motsvarande 250 grams creme fraiche. Kanske det finns i England.

Jag kunde tänka mig att försöka på samma sätt som man gör yoghurt med syrastart av vanlig.  Tycker dock att det skulle vara en bra grej att byta ut komjölken med för dem som är allergiska mot mjölkprotein eller mjölksocker.

mooonlight
0

Vet inte om yoghurt, men det går i alla fall alldeles utmärkt att göra kefir på kokosmjölk. Så man kan kanske göra yoghurt också?

yvonnel
0

Har du försökt? Vill du isf beskriva hur du gjorde?

Elfdance
0

Jag tror bara det är att mata sina kefirgryn med kokosmjölk i stället för vanlig mjölk. Man måste dock ha kefirgrynen först (kan köpa på internet).

[tick]
0

Jag har gjort yoghurt av kokosmjölk genom att bara tillsätta lite yoghurt i en skål med kokosmjölk och låta det stå i rumstemperatur något dygn. Det verkade fungera något sånär, det tjocknade och blev syrligt men inte så mycket. Det kan nog funka bättre om man har en bättre startkultur än köpeyoghurt.

gun92884
0

Här är en länk + video hur man gör kokosmjölkyogurt … verkar vara äggvitepulver som är svaret på att få den tjock … och att använda kokosnötgrädde, inte mjölk eftersom den inte har rätt fetthalt …

http://thestonesoup.com/blog/2012/03/yoghurt/

[Pennylane1]
0

äggvitepulver… undrar om det finns att tillgå här, har aldrig sett!

[Pennylane1]
0

jo här finns men det innehåller mest majsstärkelse, kanske inte detsamma

http://www.tartkonst.se/visa_produkt.asp?t=%C4ggvitepulver&id=228&lang=sv

gun92884
0

Här finns det på hyllorna med bakingredienser … och på hyllorna där de har saker för kakdekoration. Nog ska de finnas något sådant i fettskrämda Sverige … det finns väl kolesterolskrämda äggviteomelettadepter fortfarande i några hörn? Skrattande

Lisabet
0

Men det går väl bra med vanlig äggvita?

Anledningen till att det är äggvitepulver i receptet beror ju på rädslan för salmonella.

Däremot har jag inte fått tag i kefirgryn. Av alla saker jag handlat på internet, ät det den enda grej jag blivit lurad på. Betalt pengar, men inte fått någon vara. Kommer inte heller ihåg exakt vilken sida det var på. Skäms

patriknn1
0

Lite gelatin kanske funkar bra för att få den mer "stadig".

Vet att en del gör getmjölksyoghurt, och den har en tendens att bli lite rinnig och då har jag läst någonstans att det går att tillsätta lite gelatin.