Magnesium - Vad välja?
Hej!
Har nu kollat igenom massa trådar ang magnesium men tyvärr inte blivit mycket klokare, så jag frågar istället.
Tänkte köpa ett magnesiumtillskott för att se om det hjälper mot min onda tå. Var i affären och kollade in utbudet (mest Solgar):
- Magnesium Citrate
- Magnesium med B6
- Potassium Magnesium Aspartate
- Kelaterad Magnesium (vad menas med det??)
- Magnesium Calcium 2:1
- Calcium Magnesium 1:1
- Calcium Magnesium (utan några nummer)
- Calcium Magnesium med D3
- Calcium Magnesium med Zink
- Calcium Magnesium Citrate (vad är skillnaden mot de utan "citrate"?)
- Calcium Magnesium med Boron
Snacka om att känna sig förvirrad …

Inget av ovanstående
Köp dolomitkalk som pulver på burk.
Prisvärt
Både kalcium & magnesium i bra förhållande till varann
PH-höjande
Lätt att dosera
Fast egentligen går det säkert lika bra med nån av dom andra, men man håller ju på sitt 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Magnesium är aldrig rent utan kommer i olika föreningar, magnesium-karbonat, stearat, citrat osv. De bryts ner och tar upp lite olika i kroppen. För vissa funkar det med vilken sort som helst, andra som har problem kan bara använda vissa sorter.
Det sägs att m-citrat är bäst.
Magnesium jobbar inte ensamt utan samverkar med kalcium. Äter man mycket mjölkprodukter och annat med kalcium i så behöver man inget tillskott, annars är det inte helt fel med kombinationspreparaten. Förhållandet mellan kalcium och magnesium ska helst vara 1:2, alltså dubbelt så mycket kalcium som magnesium, men detta gäller om man är frisk. Har man brist kan man behöva en annan kombination.
Kalcium jobbar tillsammans med D-vitamin också.
Det är en djungel så du får välja vad som ska styra. För mig är det plånboken, jag köper Ledins magnesium(karbonat, tror jag) och det funkar bra för mig…
Undvik magnesiumkarbonat och kalciumkarbonat de gör skelettet mjukare och ökar risken för njursten.
"Super magnesium" med gurkmeja finns på hälsokosten innehåller en magnesiumblandning bestående av citrat, glukonat, succinat, askorbat och malat.
Tack för svar!
Djungel, minst sagt …
dufva - Är Dolomitkalk ett svenskt (låter så…) namn på pulvret? Vad heter det i såfall på engelska eller latin?
Har nu hittat och läst Anna Halléns sida om Magnesium, vilket gav bra info. Där skriver hon bl a om att äta 1 dl mandlar istället för tillskott. Visserligen gott men använder ju en rätt bra bit av en dags kolhydratintäkt …

Ja, det är en djungel.
Dolomitkalk ska man inte äta för den innehåller en massa tungmetaller. Det samma gäller benmjöl och ytterligare någon variant som jag inte kommer ihåg.
Ca 90% av befolkningen har magnesiumbrist så kombinationstabletter med kalcium ska helst undvikas tills man absolut säkert vet att man har fått bort sin magnesiumbrist. Kan ta upp till 1 år.
Bäst som kosttillskott som man äter är magnesiumcitrat, jag köper denna: http://www.iherb.com/Now-Foods-Magnesium-Citrate-250-Tablets/691?at=0
Frakten kostar bara ca 27:-. För en burk med endast 120 tab betalade jag 230:- för i Sverige (Bodystore.com), Denna kostar runt 90:- och har mer än det dubbla antalet tabletter. Anger du koden QAM939 får du 5 dollar rabatt på din första order hos iHerb.com.
Vill man inte äta kosttillskottet, så tar kroppen upp det ännu snabbare och bättre om man använder något som heter magnesiumolja. Det kan man också smörja på ömmande ställen eller vid tinningarna om man har huvudvärk.

Dolomite är väl troligt 
Har du nån källa på det med uppmjukning av skelettet Jaus?
någon som vet om magnesiumhydroxid är farligt eller dåligt för hälsan? har läst det på en LCHF-sida
har köpt det på life och det hjälpte ett par dagar, sen försvann effekten (stickande vader) fast jag åt samma mängd :S
skulle köpa magnesiumaspartat eller magnesiumcitrat idag på apoteket men de hade de inte såklart. blev hydroxid igen men annat märke.
hon på apoteket sa att det inte var något farligt
#7 Vad menar du med att effekten försvann? Vill du ha stickande vader?
är väl uppenbart vad h*n menar!? Effekten försvann så stickningen i vaderna kom tillbaka…
Citrat är mest lättupptagligt och snällast mot kroppen helt klart, tyvärr oftast det dyraste och svårt att hitta högdoserade kapslar i sverige, så man får ta en del om vill upp i hög dos. T.ex. helhetshälsa har Magnesium optimal, 100 kapslar, 140mg i varje, brukar köpa för 110kr.
tack precis som #9 säger….
WNT´s magnesium caps 500mg dos 1 caps om dagen, men jag tar 1 caps varannan dag Köper på hälsokost använder för kramp /sendrag.
Apoteket har magnesium som innehåller sorbitol och aspartan?
Jag undrar bara lite HUR man kan få i sig magnesium på naturligt vis, altså genom mat istället för tillskott.
Är det nån som vet vad som är bäst att äta?

Verkar som tillverkare av olika magnesiumprodukter försöker svärta ner andras sorter
Vi har ju sett farhågor angående magnesiumkarbonat i tidigare inlägg.
På en sida som säljer detta hittar jag dessa farhågor om de syntetiska alternativen citrater 
"Tänk på att en del terapeuter säljer så kallade pH-produkter men med mängder av modifieringar eller syntetiska ingredienser. De blandar kalciumcitrat, natriumcitrat m. fl. och stansar ut hopkoken som piller. Detta blir inga basgörande produkter, de är redan syrabundna. Bindningen till magnesiumcitrat ska skötas av kroppen själv, vilket görs redan i tarmarna. Tag basisk och naturegen kalk, pH-pulver av kalcium- och magnesiumkarbonat."
Jag har periodvis rätt stora problem med restless legs. Jag åt tidigare Magnex, som innehåller magnesiumoxid.
Sedan läste jag Anna Halléns sida om magnesium, som det länkades till ovan, och övergav då Magnex och började experimentera med andra slags magnesium.
Resultatet har varit att jag fått mera restless legs! Med någon sort fick jag rent av sendrag.
Jag har nog planer på att gå tillbaka till Magnex, trots att det är magnesiumoxid. Jag vill sova på nätterna.
morgengry, kolla in Anna Halléns sida som jag länkade till högre upp. Där finns även de naturliga magnesiumkällorna uppradade.

#15. Kanske kan magnesiumolja vara bättre för dig. Det tas ju upp av kroppen utan att gå igenom mag och tarm-kanalen? Det är magnesiumklorid utblandat i renat vatten, i stort sett. Magnesiumklorid är också det dom ger intravenöst i patienter med hjärtproblem (eller om det var hjärtinfarkt). Får damma av alla mina böcker i ämnet som jag köpte när jag gick kurs.
Ska man ta magnesium via munnen, och få bästa upptaget, så är det bäst att dela upp dosen under dagen (så är det med alla kosttillskott förutom dom fettlösliga vitaminerna).
Jag tar 1/2 tablett av: http://www.iherb.com/Now-Foods-Magnesium-Citrate-250-Tablets/691?at=0 till frukost, lunch och middag. Märker jag att jag får inflammationstillstånd i kroppen tar jag 1/2 även precis innan jag lägger mig. Då slipper jag bli lös i magen.
Ovanstånde tabletter är hårda så då bara måste man ha den här: http://www.iherb.com/LGS-Health-Products-Patented-Pill-Splitter/28944?at=0 Den använder jag till alla tabletter jag vill dela upp dosen av. Då kan man köpa starkare sort = mer ekonomiskt och ändå dela upp dosen för bästa upptag.
Är det någon som vill prova att handla på iHerb.com, frakten kostar bara 4 dollar (billigare än många ställen i Sverige), så får ni 5 dollar i rabatt om ni använder koden på er första order: QAM939

Såg att iHerb.com har magnesiumolja om någon vill prova.
http://www.iherb.com/Health-and-Wisdom-Inc-Magnesium-Oil-12-fl-oz-355-ml/34289?at=0
Eller i gele: http://www.iherb.com/Health-and-Wisdom-Inc-Magnesium-Gel-with-Seaweed-Extract-12-fl-oz-355-ml/34355?at=0
#9 Hade det varit självklart så hade jag väl inte frågat…
#11 Du kanske tog för liten dos eller så är du en av de som inte tillgodogör dig vissa former av magnesium. Eller så var det inte magnesium som var problemet.
Restless legs kan botas/lindras av magnesium, kalcium, järn och/eller kalium. Det kanske inte räcker med bara ett tillskott heller då de ofta behöver vara i balans med varandra. Kalcium och magnesium ska ju helst vara i balansen 2:1, alltså dubbelt så mycket kalcium som magnesium. OBALANS mellan dessa kan även det ge problem…
Obalansen brukar uppkomma genom att vi äter och dricker en massa mjölkprodukter som innehåller kalcium men inte äter tillräckligt med mat som innehåller magnesium. Fyller man då på med magnesium så ka det lika gärna bli obalans som balans eftersom man oftast inte äter lika mycket mjölkprodukter varje dag…
Vad som funkar får man prova sig fram till. För mig funkade det med Ledins magnesium. Jag började med 1000mg (4 tabletter) i ett par dagar och sen drog jag ner tills jag kände av besvären igen. La sen underhållsdosen strax över vilket blev 500mg. Vid vissa tillfällen behövde jag mer, tex vid PMS eller när mina tarmar strejkade så näringsupptaget blev dåligt. Nu när jag är gravid behöver jag också en lite högre dos ca 750mg om dagen.
Jag har bara testat en annan sort (Great Earth), som ska vara bättre än Ledins, men jag tyckte den hade sämre effekt PÅ MIG. Dessutom var den dyrare så varför byta när jag hade hittat nåt som funkar?
…den här magnesiumdjungeln blev just tätare O_O
#19 det konstiga är väl som jag skrev att det funkade de första dagarna och sen helt plötsligt fick jag tillbaka pirret i vaderna..
iaf så verkar de nya tabletterna funka bra

Det här med magnesiumpreparat verkar inte enkelt. Skulle nog behöva lite hjälp… Jag har läst i Anna Hallens blogg om magnesiumbrist och misstänker att jag har det. Kan det vara så? Symtomen jag har är värk i kroppen ibland vid stress, åter kramp i vaderna och jag har haft migrän senaste veckan. Jag har varit utsatt för stark stress till och från under de senaste tre åren och dricker en hel del kaffe. Kan detta bero på magnesiumbrist? Vilket preparat är bäst och var kan jag köpa det?
Magnesiumoxid ska du hålla dig ifrån, i alla fall om du inte är ute efter den laxerande effekten.
Magnesiumcitrat tas upp av kroppen mycket lättare. Finns tex i Solgar som finns på Nature (tror jag). Sök på nätet så hittar du.