Misslyckad majonnäs!!
Såg fram emot hemmagjord majjo i dag. har gjort det flera, flera ggr förut och har alltid gått hur bra som helst, MEN i dag…. totalt misslyckande, trots att jag gjorde som vanligt och alla ingredienser höll rumstemperatur!! Efter andra försöket blev jag så irriterad att fabriksmajonnäsen åkte fram i stället. Eftersom jag inte kan hitta något fel i vad jag gjorde undrar jag om det skulle kunna bero på äggulorna? Att de inte var riktigt som de ska vara? Använde eko-ägg som går ut om knappt två veckor så man tycker ju att de borde vara okej. Någon som har liknande erfarenhet eller nån aning vad det annars skulle kunna bero på???
Varmt ute? Det är väl inte rötmånad än, men den tiden kan man misslyckas med många saker.
Om du äter mycket majjo så har Kavli en deli-variant som inte står bland vanliga majjon, skall alltid förvaras kallt och ätas upp inom 4 veckor efter öppnandet.
Kan du beskriva tillvägagångssättet?
Annars gissar jag att det beror på att du tillför för mycket olja i början vilket kan göra så att ingredienserna inte emulgerar. Det kan också hjälpa om du tar två äggulor istället för en, vilket gör att majon blir lite mer "lättstartad".
Temperaturen spelar enligt min erfarenhet inte någon större roll. Jag gör alltid min egen majo på kylskåpskalla äggulor och rumsvarm olja och det misslyckas i princip aldrig.
Hm… kanske var det så att jag var så otålig att jag hällde i oljan lite för snabbt… även om jag har för mig att jag hällde som jag brukar?? 
Jag rör ihop ägg & senap och sedan i med oljan med stavmixer. Enligt vissa, och även enligt flera recept jag har sett, kan man t o m kan hälla i all olja med en gång utan att det blir misslyckat om man använder stavmixer. Jag försökte förresten med att tillsätta en extra äggula, men det hjälpte inte. Jag får väl prova igen om några dagar…. och då ska jag prova med nya ägg och långsam oljetillförsel…. Jag får återkomma om det misslyckas då också - i så fall har jag nog drabbats av majonnäsförbannelsen… 

#3skrivet av Mysanpysan
Jag brukade göra efter ett recept där man hällde all olja på en gång och det misslyckades aldrig, så visst går det … kommer inte ihåg proportionerna eftersom jag gör det så sällan … är en av hedningarna som inte har något emot att äta fabriksmajonnäs om det är för bökigt att göra egen
… åska i luften och allt går emot en …
Ok. Jag brukar göra min med en vanlig handvisp och då smyger jag igång den försiktigt genom att tillsätta typ teskedsstora skvättar olja i början. När den sedan börjat tjocka till sig är det inte lika kritiskt, utan då kan man hälla på större skvättar och mot slutet kan man fläska på rejält
Använder man stavmixer borde det dock vara lite mer förlåtande, eftersom den snurrar så pass snabbt.
En sista fråga: Du skriver: "Jag rör ihop ägg & senap" Syftar du på äggulor eller hela ägg? Enligt det recept jag använder ska det vara äggulor. Du syftar antagligen på äggulor, men för "felsökningens" skulle så vill jag bara vara säker på vad du avser.
Det går förresten att rädda en skuren majo genom att vispa ner den skurna olje/äggblandningen i en ny äggula. Samma princip gäller som jag nämnt tidigare, dvs att man smyger igång den försiktigt. De gånger jag behövt göra detta har jag tagit en helt ny skål, klickat i en äggula och därefter sakta vispat i den misslyckade sörjan.
Lycka till med det nya försöket
Med lite övning så kommer nog din förbannelse att brytas.
Jag har aldrig lyckats göra majonäs på rumstempererade ägg utan använder alltid kylskåpskalla (så även oljan)

När majonnäsen skär sig är det för litet vatten i emulsionen.
Tillsätt 1-2 matskedar vatten och kör stavmixern så tar sig majonnäsen (och beasåsen) igen.
En rå äggula underlättar ytterligare.
#7 Vatten? Det är väl inget vatten i majonnäs?
Jag har precis samma erfarenhet som TS. Jag har gjort utmärkt majonnäs med stavmixer på äggulor och smält kokosfett, men de två senaste gångerna blev det totalt misslyckat, ingen emulsion. Tycker att jag gjort samma som vanligt, men det är möjligt att jag hade för bråttom. Ska försöka igen.
Häromdagen "bråkade" jag med en bea-sås. Den ville bara inte gå ihop. Jag tillsatte en matsked vispad grädde och vips! Så blev det en jättefin sås!
för varm olja när temperaturen i köket är högre än normalt?
#5 Joppo - Ja, naturligtvis menade jag äggulor, men skrev av någon anledning ägg… vimisg, eller nåt… 
#7 spirit Låter lite märkligt att fixa det med vatten, men det kanske man kan prova. Jag vet ju att en misslyckad Bea kan fixas med några isbitar, så det kan det ju vara värt. Men iofs planerar jag inte att misslyckas mer med min majonnästillverkning! Men plan & vad som verkligen händer är ju två helt skilda saker…!
#10 Pennylane1 Framöver känns det som att jag ska köra med kylskåpskalla ingredienser i stället. Magkänslan säger att det kan vara det som har varit probelemet. Speciellt när det så varmt som det är nu. Känns som att även för varma äggulor skulle kunna ställa till problem.
I alla fall så travade jag iväg till Hemköp och köpte Kavlis Krav-majjo i stället. Får ta nya tag efter helgen…
Tack alla för er feedback!
Tja, det är vatten i äggulorna, senapen och vinägern… Och som sagt, att tillsätta isbitar i en misslyckad bearnaise är ett klassiskt trick, så visst behövs vatten i rätt mängd för emulsionen, men vanligen ska det räcka med det som finns naturligt i ingredienserna och inte behöva tillsättas utifrån.
#5 Bra tips, att ta ny äggula. Gjorde det med min majonnäs som skar sig igår. Fungerade jättebra!