Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 64090 ggr
Aniara4
60

OT - Sluta med Omeprazol

Min läkare tyckte det var dags för mig att sluta ta Omeprazol efter mer än 10 år.

Innan jag började hade jag stora problem med halsbränna och inflammation i matstrupen. För drygt 15 år sedan hamnade jag på akuten och alla trodde jag höll på att dö eftersom jag var kritvit i ansiktet, kallsvettades, krampade och inte kunde prata av smärtan i bröstet. Efter det började jag med Gaviscon, som gjorde det bättre men inte bra.

Till slut fick jag Omeprazol, och äntligen kunde jag äta vad jag ville, och t.o.m. dricka vin - det hade varit helt omöjligt innan. Starksprit funkade dock fortfarande inte, det gjorde fortfarande ont.

Men nu har alltså läkaren ifrågasatt medicineringen, skickat mig på gastroskopi som inte visat något ovanligt, och beordrat mig att sluta med Omeprazolen. Jag har i princip ingenting emot det, jag tror inte heller det är bra att hålla på och ta dem så länge som jag har gjort, men jag måste erkänna att jag fegade ett bra tag för att jag var så rädd för smärtan. Jag vet ju hur ont jag får om jag bara missar dem en halv dag, och som sagt, jag har en ganska traumatisk halsbränneupplevelse i bagaget.

Så jag laddade upp med Novaluzid och Gaviscon, och slutade för 1½ vecka sedan. Det har gått över förväntan, halsbrännan har gått att hantera med andra antacida, och bara varit lite jobbig ibland när jag ska sova.

Det är bara det att jag nu har haft diarré i en vecka, samtidigt som jag mått lite småilla, inte haft nån matlust, haft magkatarrskurr och knorr i magen och mått allmänt blä.

Vad beror det på, vad ska jag göra, och hur lång tid kan det förväntas ta att kommer över långvarigt Omeprazol-bruk om det nu är som läkaren säger att jag inte behöver dem?

Jag har googlat lite och kommit på att det skulle kunna vara magnesiumöverdos. Novaluzid innehåller motsvarade 118mg magnesium per tablett, och jag tar en 3-4 stycken om dagen.

Samtidigt är jag lite störd över de mängder av sötningsmedel och smakämnen jag får i mig från de båda medicinerna. Sorbitol är ju inte heller någon hit för magen.

Tankar, någon?

alma98
1

Hej!

vad bra att du vågar försöka!! och jag tror nog att du ska ge det en längre tid, jag har chron´s (tarmsjukdom) och omeprazol är faktiskt för mig, är säkert individuellt, men lätt stoppande. Så att din tarm nu måste få tid att anpassa sig är nog självklar. Novaluzid är däremot rena giftet för mig.

Så håll ut!!

Lycka till Glad

Aniara4
0

Finns det nåt annat än Novaluzid (eller liknande) man kan ta? Bara Gaviscon pallar inte trycket…

Aliki
5

Jag hade ätit omeprazol och prövat alla andra magpiller typ Inside, Zandac i stort sett dagligen i över 10 år när jag feb.-09 började äta strikt LCHF….inom 2 veckor hade jag "glömt" ta mina tabletter.

Nästan för bra för att vara sant…..och det var det ju! '

När jag sedan dess ramlat ner bland kolhydraterna vid flera tillfällen och dessutom ätit Orudis i ca 6 mån. var det oundvikligt att inte ta omeprazol dagligen igen.

Nu slutar jag med Orudis och skärpt mig vad gäller kolhydrater, vi får se hur det går….önskar dig och mig lycka till!!

Wildrat
2

#2 Den gamla kuren med bikarbonat? Så vitt jag vet är det inget farligt i den…

Endtyme
2

Jag håller också på att fasa ut Omeprazol efter flera års knaprande. Jag började med varannan dag O och varannan dag Ranitidin (Inside, Rani-Q). Den här veckan har jag ätit bara Ranitidin och peppar, peppar verkar det funka bra än så länge.

På Apoteket har de ibland frågat mig om jag gjort uppehåll mellan omgångarna med Omeprazol (och det har jag ju inte Skäms), just eftersom att om man äter dem lång tid så kan man bli väldigt sur när man försöker sluta. Att fasa ut försiktigt och stegvis är nog a och o. Vad är det för aktiv substans i Gaviscon?

alma98
4

Aliki så är det för mig oxå,,, har jag ramlat ner i träsket med läskiga kolhydrater så kommer halsbrännan som ett brev utdelad på rätt tid av posten Flört

Men om jag äter och mår som jag ska blir det inga läskiga omaprozoler ;.)

Aniara4
0

#5 Men har inte Ranitidin i stort sett samma effekt?

Jag tänker att man ska undvika såna som hämmar syraproduktionen, och istället hålla sig till såna som neutraliserar syran och så Gaviscon som s.a.s. lägger locket på.

För mig verkar inte kolhydrater påverka så mycket, utan jag får halsbränna av alkohol, stark mat, bacon och kokosfett. De sakerna har ibland fått det att bryta igenom även medan jag tog Omeprazol.

Kan tillägga att jag på eget initiativ lyckades trappa ner från 30 till 20mg, men när jag försökte gå ner till 15 var det lögn i helsicke. Men doktorn verkade iaf mena att det var såpass låg dos att det inte borde vara några problem att sluta tvärt.

#4 Hur gör man med bikarbonat?

Wildrat
0

#7 Tar det med vatten. Samarin är bikarbonat och citronsyra (tror jag). Fast när jag läste om det så kan det ge besvär det också i form av förstoppning, diarré, illamående och kräkningar.

[bittek]
0

Jag åt själv Omeprazol till och från under tio år för katarr. Har via gastro fått diagnosen bråck på magmunnen. LCHF har gjort magen i det närmaste helt katarrfri, och jag har nog bara haft besvär med magmunnen en gång sedan januari 09 då jag började med LCHF.

Men ibland när livet och allt kring en stressigt, så kan jag få en liten katarrkänning. Dessa perioder dricker jag kamomillte som lugnar magen. Har provat flera märken, tycker att Friggs är bäst.

En liten varning dock: i början blev jag jättedåsig av teet, så drick det på kvällen om du märker att det gör dig trött :-)

[akaron]
0

Du är modig! Själv har jag provat att sluta tre gånger under 1,5 år som jag ätit omeprazol men gett upp då jag haft för stressigt omkring mig. Ett tag klarade jag hantera det genom att äta en ask novalykol i veckan men det blev aldrig bättre. Nu sist slutade jag lite ofrivilligt då det blev ett glapp innan jag fick nytt recept, men då vaknade jag mitt i natten av att jag kräktes magsyra. Så jag får nog vänta tills efter flytten och tills jag kommit in i mitt nya jobb innan jag försöker sluta igen och då trappa ned det till lägre dos under en period innan jag slutar helt.

Aniara4
0

Förresten läste jag att man ska vara utan omeprazolen minst en vecka innan gastroskopin, det var ingen som sa till mig. Känns det som om inflammationen börjar komma tillbaka får jag väl gå tillbaka och insistera på en ny gastroskopi. För det är ju så kul. (Jag krävde faktiskt att bli sövd.)

Kan jag visa att inflammationen kommer tillbaka direkt kanske jag får ha medicinen i fred sen.

Fast det är klart, det bästa vore ju om det faktiskt funkade och jag kunde klara mig utan sen!

Luccy
1

Min man får diarre av magnesium och jag tar det o mår bra av dom. Men jag har problem till o från med halsbränna.

Numera dricker jag mynta Te på kvällarna och det hjälper!!!!

Endtyme
2

#7 Omeprazol är en protonpumpshämmare, alltså stänger av själva produktionen av magsyra. Ranitidin gör ungefär samma sak, fast på ett annat sätt (histamin-2-receptorantagonist), och har en kortare verkan än Omeprazol. Min mamma sjuksköterskan har förklarat det som att Omeprazol stänger av produktionen helt, medan Ranitidin minskar den. Alltså ett lite mildare medel, som kan funka bra just i en övergångsperiod.

Jag känner av lite "surhet" ibland just nu, men inte så att det stör direkt, och jag hoppas att det kommer ge med sig med tiden. Hur som helst tusen gång bättre än åren innan Omeprazol, då jag fick sitta upp med stora kuddar bakom ryggen när jag skulle sova (och det lyckades jag inte särskilt bra med förstås).

Aniara4
8

Nu hittade jag en artikel i Läkartidningen, som var föga upplyftande.

"Det finns dock ett publicerat abstrakt från år 2000, där man påvisat ökad saltsyraproduktion två månader efter avslutad PPI-kur [19]! Även studier på råtta antyder att det är länge: 70 dagar efter avslutad PPI-behandling var fortfarande den maximala syraproducerande förmågan förhöjd.

För H2-blockerarna har det framförts att då perioden med dyspeptiska besvär efter seponering är kort (mellan en och tre dagar) bör det räcka att informera patienterna om varför besvären uppkommer och att uppmana till att inte återinsätta behandling omedelbart [10]. När det gäller PPI behövs andra rekommendationer eftersom perioden med rebound secretion är betydligt längre.

Slutsatsen blir att behandling av H pylori-negativa patienter med protonpumpshämmare under längre tid än en månad sannolikt kan ge upphov till ett långvarigt fysiskt »beroende« som gör att det är svårt att avsluta medicineringen."

Aniara4
1

Kan meddela att det faktiskt går över förväntan nu! Jag minns inte exakt vilken dag jag slutade, men jag tror det är två veckor nu. Jag har kunnat dra ner på Novaluziden och tar en på dagen och 1-2 på kvällen, och så Gaviscon före sänggåendet, och det räcker. Känner av halsbrännan lite grann, men inte så det gör ont. Låter för tillfället bli att ta magnesium på kvällen som jag brukar, eftersom det kan vara det som har blivit för mycket.

Magen börjar skärpa till sig, igår gick jag bara på toa en enda gång och det var inte diarré längre, och det verkar bli likadant idag. Har fortfarande lite svårt att äta stora portioner och har inte några vidare hungerkänslor, men den värsta urk-känslan börjar ge sig.

Jag börjar tro att det faktiskt ska gå vägen!

kaisakavat
0

Jättebra! Hoppas det håller!

Aliki
2

Braaa! Förtsätt mota kolhydraterna innan de når svalget ska du se  att det går bra.

Mina "värsta"brännare är nog rött vin, och bröd… 1:a placering smördeg (typ..weinerbröd, fillodeg), snacks som chips och ostbågar och så starksprit förstås, men den bränner inte förrän dagen därpå, bedövar väl så länge den ligger i magenFlört

Min 3:e dag utan….igårkväll hade jag lite känning men inte värre än att jag kunde somna. Idag "bännfritt" sooo far….

Att nu inte ta tabletter gör mig än mer motiverad att undvika de nybakade bröden….så det blir liksom win-winCool

( Jag har likt en "slutarökare" 2 eller 3 tabletter gömda i skåpet ifall jag inte akut skulle få tag på läkaren och nytt recept)

Förtsatt Lycka Till!!

Aniara4
2

Heja Aliki! Att undvika både kolhydrater och medicin om man kan är ju det bästa! För mig är det ju som sagt inte kolhydraterna som är problemet, utan alkohol, stark mat, rökt mat och kokosfett. Men jag undviker bara de tre första för tillfället och det verkar räcka! Åt bacon till frukost för några dagar sedan och det märktes direkt.

Jag har också kvar en halv burk som jag inte tänker göra mig av med förrän den blir gammal, men så är jag en medicinhamstrare också. "Kan vara bra att ha" liksom. Men jag kan hantera det, jag har bra koll på mediciner och tar ingenting i onödan bara för att det finns.

Kom att tänka på att jag periodvis tar Ipren en eller flera gånger om dagen, för huvudvärk och fibromyalgi. Den senaste tiden har jag inte haft så ont och har sluppit ta någonting, så kanske är det delvis därför det har gått så pass bra?

Endtyme
0

Härligt att höra att det går bra!

Jag har klarat mig på en Ranitidin om dagen nu i runt två veckor. Känns faktiskt väldigt bra. MEN på lördag blir det halloweenfest och lite (mycket Oskyldig) rosévin kommer intagas. Spännande att se hur magen kommer klara den pärsen! Alkohol har alltid varit svårt, fast kanske allra svårast med öl (som jag älskar men fått lov att sluta med).

Thyra4
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur går det för Er som har slutat med Omeprasol? Själv fick jag ett jättebra liv när jag började med O för ca 1,5 år sedan. Inga problem med sur mage eller halsbränna. Det har bara varit att ringa och be om mer medicin, men bara 100 tabl åt gången. När jag för en vecka sedan var hos läkaren för ett eksem, så frågade jag varför de bara skrev ut ett uttag per gång, för det blir ju så mycket dyrare för mej, eftersom en extra hundring går till receptutskrivningen.

Då förklarade han för mej, att man helst inte skall äta Omeprasol mer än någon månad, för att all magsyra tas bort och att kroppen efter en tid kompenserar med nya körtlar som producerar magsyra. Av den anledningen så är det svart att sluta. Nu skall jag försöka trappa ner med halva dosen O och 150 mg Ranitidin. Jag har inte tagit båda tabletterna samma dag, men jag har så ont i magen och vaknar på nätterna och känner mej helt stressig i magen. Katarrkänsla och sug men inte så farligt med halsbränna.

Enl läkaren så skulle jag ta båda samtidigt, så jag försöker nog med det för att slippa det onda/sura i magen. Blir ju helt matt när magen krånglar.

Brynhilde
1

Intressant tråd, jag har fått reda på mycket jag inte visste om Omephrazol. Äter själv O sen några år tillbaks, efter konstaterat bråck på magmunnen.

Det skulle vara trevligt att få veta hur det gått för er som trappat ner/slutat med Omephrazol.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Aniara4
2

Sådär, måste jag säga. Jag måste fortfarande ta 2-3 Novaluzid om dagen plus Gaviscon när jag går och lägger mig. Jag kan därmed inte ta mina magnesiumtabletter eftersom jag får diarré då (förmodligen för att det är magnesium även i Novaluzid), och jag har varit tvungen att köpa ett separat kalciumtillskott eftersom jag hade CalMag förut. Det känns heller inget vidare att peta i sig så mycket sorbitol.

Har man bråck på magmunnen brukar man inte kunna sluta, så är det för min mamma. Men på mig såg de inget på gastroskopin, så då var det bara att sluta bums, tyckte doktorn.

Och så har jag insett att kokosfettet är oskyldigt, det är det jag har kokosfettet i som är problemet, dvs kaffet. Om jag kunde sluta dricka kaffe skulle jag förmodligen slippa halsbrännan. Men jag KAN inte! Skrikandes

Thyra4
1

Aniara4: Men Novaluzid och Gaviscon är väl mildare tror jag. Vad är CalMag? Kaffe dricker jag inte med älskar rött vin. Det är ju inte heller bra, men kaffe dricks oftare kan jag tro.

Har en väninna som har bråck på magmunnen och hon är tvungen att äta Omeprazol livet ut.

Aniara4
0

#23 Ja, de har ju en helt annat verkningsmekanism och är inte beroendeframkallande på samma sätt. Men det är nog just det där med att käka en massa sötningsmedel varje dag som jag inte gillar. Samarin är inte tillräckligt effektivt tyvärr, och så går det inte riktigt att ha med sig i handväskan!

CalMag är en kombination av kalcium och magnesium. Iom att jag var tvungen att sluta med magnesium fick jag köpa ett preparat med bara kalcium.

Kaffe dricks här två gånger om dagen, en STOR mugg/blomvas varje gång, så det är lite oftare än de flesta dricker vin ja!

Brynhilde
0

När jag var yngre och utan bråck kunde jag tugga på sötmandel och/eller dricka vispgrädde mot halsbrännan. Det hjälpte för stunden och det beror ju säkert på hur kraftig halsbrännan är också.

[bittek]
1

#22 Aniara4

Jag hade också problem med kaffe. Men jag upptäckte att det endast gäller bryggkaffe! Det är visst garvsyra i det?

Vi har nu en helautomatisk espressomaskin hemma, som vi kör hela bönor i. Och jag kan dricka hur mycket kaffe som helst utan minsta känning av vare sig magkatarr eller magmunsbråck!

Och kaffet är ljuuuuvligt gott :-)

Endtyme
1

För mig går det fortsatt jättebra, magen krånglar inte mer nu än den gjorde medan jag fortfarande åt Omeprazol. Lite halsbränna nån gång, men inte alls farligt, och så blir den inte glad av stora mängder vin. Men vilken del av kroppen blir det egentligen?

Angående kaffe så är det en grej jag älskar och har druckit i omgångar genom åren, men till slut har jag fått inse att min mage inte pallar helt enkelt. Det funkade inte ens på Omeprazoltiden.

Jag håller mig till te, som jag också älskar minst lika mycket, och det får jag aldrig känningar av.

Aliki
0

Jag har ätit ytterligare en kur (3mån.) Orudis sedan sist med tillhörande O. Min son har dock nallat av O så det räckte inte kuren ut….men jag har nu efter skärpning vad gäller Kh. klarat att fortsätta utan …har köpt ett paket Inside "utifallatt" men endast tagit 3 st. på 3 veckor. ( efter helg=vin och efter ett kolhydratåterfall )

Aniara4
0

#25 Mandlar tål jag inte, men grädde har jag ibland druckit för att lindra halsbränna - i alla fall när den är relativt lätt och lite svidig. Men det hjälper inte mycket när man vaknar mitt i natten av att man har fått en rejäl dos saltsyra rätt upp i näsan! Skrikandes

#26 Får övertyga sambon om att vi behöver en espressomaskin, det är nog inte så svårt i princip, det är bara det att han inte gillar att lägga ut pengar… Men vi ska ju gifta oss snart, så man kanske kan hinta till släkt och vänner? Oskyldig

Jag märker att jag får mer halsbränna av kaffet på jobbet, så bra kaffe är nog bättre!

[bittek]
0

Ja! Önska i bröllopspresent - det är ju jättebra!

Jag kollade upp flera olika och köpte en Krups. Supernöjd!

berittis
1

Aniara4, prova Ideekaffe. Mycket bättre för känsliga magar. Finns både som pulver och som brygg. Lite dyrare men drygare. Pulverkaffe smakar ju alltid lite annorlunda men man vänjer sig snabbt. Jag har en burk på jobbet, en hemma och en liten burk i handväskan. Ibland dricker jag lite vanligt bryggkaffe på café men då måste jag alltid späda ut det med lite tevatten och helst mjölk också. Nån enstaka kopp kan gå bra men för det mesta får jag en sur smak i munnen efter ett tag. I övrigt dricker jag bara Ideekaffe.

Aliki
0

Jag har haft en dålig vecka…Rynkar på näsan ingen kolhydratfrossa eller så….men jag har kännt mig mätt och illamående hela veckan. Ätit som vanligt, (kanske lite mindre än vanligt), och varit tvungen att ta flera "magsyretabletter" Har dessutom stått stilla i viktnedgång….vågar inte nämna detta för Lchf motståndare i min omgivning för då åker väl  jag på bannor p.g.a fettintaget …..

Thyra4
0

#32 Inga bannor till dej. vi väljer väl själva vad vi äter. Ang viktnedgång, så har jag ju inte gått ner något på snart 3 år, fast jag tycker att jag "sköter" mej.

Ang Omeprazol, så är det första dagen på drygt en vecka som jag inte har behövt ta någon medicin mot magsyran. Skrattande

aklejor
1

Intressant ämne.

Vet du Aniara4 att man kan faktiskt ha helicobacter pylori, magsårsbakterien utan att läkaren ser det när de gör en gastroskopi. Det krävs ett blodprov för att påvisa bakterien och egentligen "får" inte läkarna göra ett blodtest utan att man går med på en gastroskopi. Men vad gör man om läkaren som gör gastron säger att dina slemhinnor ser jättefina ut, som han sa i mitt fall, kanske även för dig. Han tog aldrig något prov på magslemhinnan utan klappade mig på axeln och skickade hem mig, det är inget fel på dig lilla vän.

Tack och lov att jag har en bra distriktläkare som tog ett blodprov och det konstaterades att jag hade helicobacter pylori iaf. Fick dubbla doser Losec och någon pencillin, sen var jag bra i ca 2 och ett halvt år, jo jag fick tillbaka skiten igen, men vilken underbar tid jag hade.

Kanske något för dig och er andra som har mag problem.

Du kan prova att göra ett uppehåll med kaffet för det är rena giftet för dålig mage. Testa att bara dricka på helgerna som en bonus.

Bikarbonat är jättebra det verkar direkt, men det är inte bra i längden det sliter visst på njurarna, hur vet jag inte riktigt.

Sen har vi bovarna majonäs och vinägern som det finns ättika i, ajaj inte bra för magen, eller hur?

Men det mesta kan man äta och då är det ju bra att äta utav det man tål och inrikta sig på det istället.

Lycka till i fortsättningenSkrattande

Lotta

Aniara4
0

#34 Tack, det var intressant!

Majonäs och vinäger äter jag inte, avskyr verkligen vinäger och sura/syrliga saker!

Och ska jag sluta med kaffe ska jag sluta helt, dricka på helgen tror jag bara skulle bli jobbigt med abstinens varje måndag… Men jag försöker att minska på både mängden och styrkan, jag har nämligen haft för vana att dricka en jättebalja dynamitkaffe två gånger om dagen! Nu när jag börjat med Levaxin kanske jag kan hålla mig upprätt ändå?

Det andra jag vet gör halsbrännan värre är bacon, det äter jag numera väldigt sällan, men idag blev det lite bacon till lunch så jag vet vad jag har att vänta mig!

[bittek]
0

Jaha. Har fått känning av mitt magmunsbråck :-( Hade lite ont i går och i natt, och när jag drack kaffe nyss började jag få känningar igen.

Och jag är ganska säker på varför: jag slutade med kokosfett i kaffet för ett par veckor sen.

Det blir till att börja med det igen!

Aniara4
0

Jag kapitulerade igår och tog en omeprazol, tänker ta dem i några dagar nu. Jag har inte kunnat äta ordentligt på typ en vecka, efter två tuggar tar det stopp och jag mår bara illa. Magknip mest hela tiden. Fick en snilleblixt och tänkte "magkatarr". Värt att testa i alla fall.

Idag känner jag normal hunger igen!

Men den långsiktiga lösningen måste nog ha med kaffet att göra…

Wildrat
0

Jag är så glad att jag aldrig börjat dricka kaffe, det verkar mest ställa till besvär…

Thyra4
0

Jag har inte druckit kaffe på över trettio år, men har ändå alltid haft "känslig" mage. Nu under nedtrappningen av Omeprazol, så har jag svårt att utföra trädgårdsarbete, dvs böja mej framåt-nedåt, för då kommer magsaften upp i halsen. Sen är det svårt att veta vad jag skall äta. Är inte sugen precis. Dricker mycke kolsyrat vatten, det kanske inte är bra?? Jag VILL inte göra en gastoscopi igen. Aniara - Blev Du nedsövd?

[bittek]
1

Men nu slog det mig! Jag har ju precis avslutat en kur Kåvepenin (infektion i en tand). Det var jättelängesen jag åt det senast, och jag har för mig att jag förr i tiden åt tabletterna tillsammans med lite fil för att hålla ordning på magen.

Det kan vara därför min mage börjat krångla nu!

Brynhilde
0

#40 Min mage blir helt utslagen de gånger jag ätit penicillin. Det är som att ha en tio dar lång maginfluensa minus illamående. Penicillin är definitivt inte bra för magen.

Aniara4
0

#39 Ja, jag sa till läkaren (remitterande på VC) att jag försökt göra en gastroskopi en gång och inte klarat av det, utan i så fall fick de söva mig, och det var inga problem. Det enda var att narkosläkaren käbblade lite eftersom jag låg just över BMI-gränsen för narkos, men eftersom jag just hade varit utomlands och gjort avsteg och var jättesvullen så räknade jag krasst med att komma under gränsen på några dar, och det gjorde jag också!

Gastroskopin gjordes under lättnarkos, och jag hade inte alls så svårt att vakna som jag haft efter operationer med full narkos. Det var som att ta en liten tupplur bara! Blev erbjuden kaffe och macka på uppvaket, men bad istället sköterskan att hämta min väska i skåpet, där hade jag ett kokt ägg och grädde till kaffet! Tungan ute

Endtyme
3

#31 berittis,

Jag har nu införskaffat ett paket Ideekaffe och just provdruckit en kopp. Jättetack för tipset! Glad Jag hade ingen aning om att det fanns ett sånt kaffe. Tänk om det faktiskt kan funka? Nu drack jag en mugg med kanske 2/3 kaffe och 1/3 mjölk, bäst att gå ut lugnt… Men fy vad gott det var - jag känner att det kommer att bli svårt att låta bli att hälla i mig mängder nu bara för att jag - kanske - kan.

Man lär sig nåt nytt mest varje dag på det här forumet, och inte sällan har det med helt andra saker än kolhydraternas vara eller icke vara att göra. Det gillar jag skarpt.

Sarah81
0

Vid akuta känningar kan man prova andapsin. Andapsin skall inte vara "beroende framkallande" utan helt ofarligt som jag fattar det. Den lägger sig som en hinna över "såret" eller det känsliga i magen. Kan tas som kur eller som behovs tablett. Funkar för det mesta för mig. :) Lycka till!

berittis
5

Jag läste i någon tråd att man kunde kolla om man hade för lite eller för mycket saltsyra genom att ta bikarbonat i vatten direkt på morgonen. Men hur var det sen? Jag har för mig att om man inte rapade av det så hade man för lite syra. Eller var det tvärtom? Nån som vet?

berittis
0

Där ser man! Skrattande Jag har fått min sjunde Arkeologmedalj! Ok då. Jag gör väl en ny tråd då.

Aniara4
2

Å, den här gamla tråden hade jag glömt! Tyvärr gick det inte så bra för mig sen. Först fick jag ju magkatarr där i april och tog Omeprazol i någon vecka har jag för mig, det funkade bra och jag kunde sluta sen. Men inte så långt därefter fick jag gikt och blev ordinerad en massa Voltaren och sen Allopurinol (urinsyreminskande medicin) som också sabbar magen. Då hade jag förstås inte en chans, utan det var bara att börja med Omeprazolen igen. Allopurinolen slutade jag sen ganska snabbt med, det blev totalt kaos i magen och helt ohållbart.

Sen i höstas spårade jag ur med kolhydraterna, jag har varit på väg upp på banan några gånger men halkat ner i diket igen varje gång, så nu har jag gått upp närmare 20 kilo (har inte så långt kvar till min gamla maxvikt Gråter), har inflammationer överallt, migrän stup i kvarten, tar mycket mediciner, och klarar mig inte på 20mg Omeprazol längre utan måste ta 30-40mg…

Kan ju säga att sluta med omeprazol inte är prioriterat i det här läget, utan att ta mig ur mitt förbannade missbruk och börja äta som folk igen!