Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4118 ggr
RobinEH
0

Liten fråga om ketos.

Jag har ett problem gällande ketos, samma problem som jag har med kalorier.
Vad jag läst så skall man inta max 100g kolhydrater per dag för att kroppen skall vara i ketos, dock kan det variera lite från person till person.
Problemet är dock hur detta möjligen kan stämma. Vad är en dag? Vad jag tror så är en dag från att jag går upp på morgonen tills att jag vaknar morgonen efter. En dag är alltså ett dygn. Är detta verkligen vad man menar med en dag? Eller är en dag tiden då man är i vaket tillstånd tills det att man somnar på kvällen, somnar nästa gång, då det gått 24 timmar eller något annat? Hur skulle kroppen kunna veta när dygnet gått? Kroppen har ju ingen förmåga att uppfatta tid. Varför är det inte X gram kolhydrater per månad, vecka, timma, minut eller sekund? Varför avslutas inte ketosen om jag äter mer en viss mängd kolhydrater under 1 minut?

Om jag äter 70g kolhydrater 08:00 på morgonen och samma tid dagen efter, är jag kvar i ketos? Om jag äter 70g kolhydrater 21:00 och samma mängd 08:00 dagen efter, är jag kvar i ketos? Om jag äter 70g kolhydrater 10:00, sover 3 timmar och klockan 13:00 äter 70g kolhydrater, är jag kvar i ketos?

Vad är så magiskt med en dag? Och vad betyder "dag"?

(Lite jobbig text till en lite jobbig fråga)

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Beate
4

Om du har en "normal" dygnsrytm dvs att du sover på natten och är vaken dagtid så skulle jag väl säga att du bör äta max 100 g kolh från det du vaknar tills du går och lägger dig. Under natten (eller sömnen beroende vilken dygnsrytm man har) så hamnar alla i ketos oavsett vilken kost man äter. Som lågkolhydratätare fortsätter du vara det under dagen om du inte äter för mycket carbs.

RobinEH
0

Kroppen nollställer alltså räkneställningen under natten?

Om jag gör så att jag inte sover under natten, dygnar, och är alltså vaken i 36 timmar. Får jag fortfarande bara äta 100g kolhydrater tills det att kroppen får sova och då nollställa räkneställningen?

Vad jag läst så kan man inte hoppa in och ur ketos. Utan det är ett tillstånd som kroppen kräver tid för att vänjas vid. Därmed omställningsbesvären.

MimLan
1

Det handlar om fett som huvudsaklig bränslekälla. Kolhydraterna är prioriterade i förbränningen, och någonstans passerar man en gräns där kolhydraterna är huvudsaklig källa, om det så är för måltiden eller hela dagen. Skalan är inte svart eller vit, den är grå.

Och jag skulle nog vilja hävda att kroppen har en finfin klocka. Men det är ett helt annat ämne.

MimLan
0

Nej, det är inget nollställande. Finns inte kolhydater tillgängliga behöver kroppen likväl bränsle.

Omställningsbesvär är till för de som radikalt ändrar bränslekälla, du behöver ju inte tillverka fler mitokondrier för att du äter kolhydater en dag och sedan fortsätter som vanligt.

Som sagt, ketos är inte svart eller vitt. Det är grått.

evion
4

att du hamnar i ketos på natten handlar inte om att du sover utan om att du fastar. Kroppen går då över på att använda fett som bränsle. När man äter lite kolhydrater fortsätter man använda fett som huvudsaklig energikälla. Äter du mer kolhydrater börjar du även att använda dessa som bränsle och du använder mindre fett. Men det är knappast antingen eller utan snarare mer eller mindre.

RobinEH
0

Mimlan, Så om jag "fuskar" och äter mer än 100g kolhydrater en dag så kommer jag inte att uppleva omställningsbesvären på nytt dagen efter och en tid framåt?

Evion, Så man kan alltså "hoppa" in och ur ketos? Vad är lite kolhydrater?

Frågan kvarstår. 100g kolhydrater per dag = skitsnack?

Margareta
3

Man kan inte säga att 100g är någon magisk gräns för ketos - dvs kroppens huvudsakliga förbränning sker med ketoner och inte med glukos (->blodsocker).

Det är olika för varje individ och man måste pröva sig fram.

Den gräns jag hört är 50g kolhydrater per dygn dvs i snitt för 24 timmar under en längre period. Går alltså att lika gärna säga 1500g per 30 dgr om man hellre vill det.

Även en gräns på 50g är hög och för min personliga del tror jag att det även spelar roll vilken sorts kolhydrater man äter. Dvs kroppen hanterar glukos, laktos, sackaros, fruktos, stärkelse och alkohol olika eftersom tex glukos går direkt till blodet medan fruktos och alkohol går till levern.

Det här är inga lätta frågor och ingen vet väl helt säkert. Vi är några som försöker reda ut dessa begrepp och blir vi klokare kommer det så småningom en artikel i LCHF-magasinet.

Numer pensionär i Nynäshamn

Zepp
1

Ketosis är en definition.. eller två!

Det handlar om att definiera om man befinner sig i ett ketogent tillstånd.. dvs att man använder en viss mäng ketonkroppar som bränsle.

Och upprinnelsen till definitionerna tror jag kommer från sjukvården.. främst för att kunna ställa diagnos när något så ovanligt som en förhöjd ketonhalt upptäcks eller för att säkerställa en viss terapeutisk effekt vid kostbehandling.

Och vilka indikationer kan förhöjd ketonhalt peka mot.. jo förstofrämst diabetes typ 1, men även fasta, bantning, maldigestion, malabsobation, anorexi, bulimi, eller rent utav utbränd på grund av för hög fysisk ansträngning där kroppen tär på fettlagret.

Och det finns altså en definition som utgår från ketonkroppshalten i blodet, den används tex av t1or.

Sen så finns det en definition som utgår från dieten, där sägs att 100 gram kolhydrater eller under om dygnet leder till att en normalperson befinner sig i ett ketogent tillstånd, där ketonkropparna utgör en viss del av energin i blodet., ju lägre kolhydratintag ju mer ketonkroppar.

Men det gäller då olika vid början av en ketogen diet och efter ett tag, då kroppen ställer om muskelcellerna till att använda mer fett direkt utan att gå via ketosis.

Det är altså ett sluttande plan där man kan säga att glukos spelar mindre roll och ketonkroppar större.

Ketonkropparna ersätter främst glukos för vissa celler som inte kan bränna fett direkt, typ hjärnan, som kan ta uppemot 70% av sin energi från ketonkroppar.

Sen så har jag oxå läst att det kan ta en vecka efter ett kraftigt kolhydratintag innan man är tillbaka i ketosis igen.. men det har jag väldigt svårt att begripa.. då glukosen inte räcker så länge.

Och sist men inte minst.. ketosis är inte så himla viktigt, det är mer ett tecken på att man inte äter så mycket kolhydrater.. det som antagligen är viktigare är den ökade fettoxidationsförmågan, den normaliserade stabila glukos och insulinnivån samt en ökad lipolys, för att tillfreställa dina energibehov mellan måltiderna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.