Äter jag för mycket?
Jag har varit här ett par gånger innan. Har problem med schizoaffektiv sjukdom har varit i ett par skov senaste tiden. Gick på väldigt hög dos Zyprexa ett tag och var som en zombie i soffan och kunde inte motstå sockersuget och det blev ingen LCHF kost och träning precis. Nu har jag sänkt Zyprexan till en väldigt låg dos och äntligen fått rätt på min sköldkörtel med 75 microgram Levaxin. Är i igång sedan ett par veckor med LCHF igen, och har verkligen fått kontroll över mitt sockersug. Berättade för min psykiatriker om kosten och fick faktiskt medhåll om att det kunde vara en bra kost för mig med tanke på de metaboliska problem som uppstå med Zyprexa som höga blodfetter, högt blodsocker som i värsta fall utvecklas till diabetes. Zyprexa är allmän känd för att vara en riktig viktbov. För min del har det blivit 15 kg på lite mer än ett år. Hur som helst, I´m back och undrar om jag kanske äter inte för mycket. Det blir en hel del cream fraise för min del eftersom jag är allergisk mot ägg. Så här kan det se ut:
Frukost: 1 paket bacon
Lunch: En burk tonfisk el ca 125 gr Matjesill el 100 gr rökt lax mm till 1-1,5 dl cream fraise. Om det finns andra matrester över så tar jag med mig det till jobbet. Jag orkar inte lägga någon större tid på lunchmaten.
Mellanmål: Äter inte alltid mellanmål, men om jag gör det så blir det runt 3 dl grekisk yoghurt eller en rejäl brieost bit
Middag: Laxfilé, kyckling, pepparbiff, rostbiff, fläskfilé, blandfärs, revben mm. Tror jag äter runt 150-200 gr kött. Till det brukar jag ha brocciliomos, vanligt kokt broccilio, blomkålsmos el grekisk sallad. Skulle vilja prova coleslav (är det så det heter?)
Jag rör mig ganska mycket om dagarna. Har tex 25 min promenad till och från jobbet, ett rörligt arbete i hemvården, 40 min fram och tillbaka gymet. Tränar på gymet ca 5 ggr i veckan och då blir det 15 min rodd i bra tempo och ca 40-50 min styrketräning. Tränar mycket med kettelbells som är väldigt konditions- och styrkekrävande. Ibland när jag är mör i kroppen av kettelbells (får aldrig riktig träningsvärk men kan vara mör i hela kroppen) så kör jag annan tung styrketräning som marklyft, knäböj, utfall, T-stång rodd, Bänkpress, frivändningar och ibland styrkelyft.
Jag tycker nog att hålet som jag har på skärpet sitter något lösare, men jag får ingen sådär snabb viktminskning. Jag tycker att jag äter hela tiden, är det kanske så att jag äter för mycket?

Ser ganska bra ut
Eftersom skärpet blir lösare så är du nog på rätt väg 
Möjligen som du själv är inne på lite väl mycket mejerier
Testa äta lite mer vid måltiderna och känn efter om du verkligen behöver dom där mellanmålen
Matjesill innehåller rätt mycket socker
Laxen är säkert ett bättre alternativ
Jag får kanske skippa matjesillen. Tittade på förpackningen och den innehåller ganska mycket kolhydrater.
Jag skirver här ett par dagar vad jag äter och tränar för att hålla upp motivationen. Idag blev det inte så mycket mat eftersom jag inte har jobbat. Går upp lite senare då och det dröjer ett tag innan jag äter frukost.
Kost:
Middag: 2 laxfilér med sås av stenbitsrom och cream fraise och lite broccoilo.
Efter träningen: En bit brieost
Träning:
15 min rodd i bra tempo, klarade 3000 meter idag
40 min kettelbells
40 min promenad till och från gymet
Crème fraîche ;-)
Så länge du är mätt och inte blir hungrig är det bra. Som med det mesta är det bättre att äta mat än mejerier, men det är en fråga om vad du tål i praktiken.
Du verkar äta mer yoghurt än cf, så yoghurt är mer bov skulle jag tycka. Speciellt som du får fett från cf, vilket är bättre.
Var inte rädd för att äta mer, du tränar en hel del.
Jag nu så äter jag inte grekisk yoghurt varje dag, tar till det när jag behöver något snabbt. Kan inte äta braklunch på jobbet eftersom jag var bara 30 min rast och ska igång och arbeta igen. Men jag tycker att jag blir mätt på lunchen, men när jag kommer hem så måste jag ofta fylla på med något innan middag. Jag äter 1 paket bacon vid kl 6:30 och är vrålhungrig vid kl 10:30. Känns som jag skulle kunna äta hela tiden. Blir ganska godissugen vid den tiden så det är skönt att man kan stå emot. Det hade varit perfekt om man hade kunnat äta ett ägg efter jobbet, men nu kan jag tyvärr inte det. Är det någon som har bra förslag på mindre mellanmål vid kl 15?
Idag har jag varit helt slö. Fick antagligen blodtrycksfall på gymet igår och var illamående långt ut på natten. Blev inte så många timmars sömn. Helt mör i hela kroppen efter flera dagars träning så idag då blev det vila.
Lunch: 100 gr rökt lax med sås av cream fraise och stenbitsrom och broccoilo.
Mellanmål: 3 skivor gouda ost
Middag: 200 gr blandfärs med lite grädde och grekisk sallad (halvt paket ost).
Har kollat upp lite recept på cole slaw, verkar ju hur gott som helst. Ska köpa hem vad som behövs nästa gång jag är i affären. Funderade på om detta inte kunde vara gott till blodkorv. Är det mycket kolhyderater i blodkorv?
Coleslaw är jääääättegoooottt! Passar bra till SpareRibs, Chorizo, Bratwurst och annat salt/kryddat kött.
Jag brukar blanda ihop detta:
- vitkål ett halvt huvud
- en riven morot eller 2
- en halv rödlök finstrimlad
- en burk Creme Fraiche
- en halv dl Majonäs
- ett par matskedar Dijonsenap
- salt och svartpeppar efter behag
Tänk på att blanda ihop salladen några timmar innan du ska äta den så att den får gojsa ihop sig och vitkålen mjuknar. Eventuellt får du sila av lite överskottsvätska.
Ät och njut! 
PS glömde säga att den håller bra i kylskåp om det mot all förmodan blir nåt kvar
Låter jättegott. Jag får plusa på lite med cream fraisen eftersom jag inte kan äta majonäs. Men jag ser verkligen emot att prova cole slaw. Ät lite trött på broccoilo- och blomkålsmos.
Jag tror inte du behöver mer CF än en sån där liten burk, det blir jättevattnigt när vitkålen har lakat ut. Du får prova dig fram :-)
Generellt sett så kan man säga att om man tycker att konsistensen är "lagom" precis när man rört ihop ingredienserna så har man använt för mycket CF.
#10 Tack för tipset, så ska jag inte ösa på för mycket CF.
Hur är det egentligen med korv?
Jag fick en drös korvar av en vän igår. Är de ok mat, vet inte hur kolhydraterna ligger i dem eftersom det inte finns en innehållsförteckning?
Hade varit perfekt lunchmat. Jag måste snåla lite på lunchmat eftersom jag och sambon äter relativt dyr middag. Han är sjukpensionär och jag studerar och nu under sommaren jobbar i hemvården. Inga feta pengar med andra ord. Men för att ha råd att äta bra kött på kvällarna så köper jag ofta storpack och delar av, då blir det ändå lite överkomligt pris per portion.
Korv kan vara bra, och kan vara dåligt. Det beror ju helt och hållet på vad man stoppar i dom. Kan du inte försöka luska lite med din kompis vart de kommer ifrån, så kanske det går att hitta nån info på nätet?
Deliktess Fabriken heter märket. Han fick dem av en som sålt korv på Sweden Rock och fått över. Vännen, som faktiskt har en pizziera i huset tyckte inte om dem eftersom de var för starka. Själv gillar jag stark korv så jag hoppas att de går ner, annars får man ju kasta dem. Vi ska provsteka dem ikväll och se vad de går för. Ska titta på nätet.
Hej igen! Nu har jag googlat på Delikatessfabriken och jag får bara upp ett företag i Norrland som gör olika såser och dressingar. Ingen korv.
Prova du ikväll och berätta sen om dom var goda! Bon Appetit 
Ät tre gånger om dagen, ät så du blir lagom mätt
knyt handen och se hur stor den blir, ät så mycket protein och lika mycket grönsaker, kupa handen och ät så mycket fett som skulle få plats i handflatans skål ungefär, är råd jag löäste i första numret av Mat & Hälsa av Anna Hallén, som jag tyckte var bra
minska mejerierna, öka gröna grönsaker.. lättlagat är broccolibuketter, gröna ärter, haricot vertes i frysen.. variera proteinet med tonfisk, frysta räkor, vit torsk.. gott att steka i bitar med lite curry på.. kyckling.. fetaost och sallad.. korvar med hög kötthalt..
hungrig och sugen före och efter träning, prova en äggrfi latte med proteinpulver och kokosfett som mättar med bra fett -
2 dl varmt vatten
2-3 msk äggfritt proteinpulver, t.ex LCHF butikens bakprotein som är gjort på vassle och har neutral smak och funkar varm som kall
1 msk Kokosfett, t.ex Kung Markatta, Biofood, Cocosa
1 tsk kakaopulver, t.ex Kung Markatta
1 krm vaniljpulver
fler smaker kan vara kanel eller kardemumma, kaffepulver..
vispa ihop eller använd stavmixer om du har
kolla LCHFbutiken.se
Kung Markatta finns bl.a på Ica
Korvarna var mycket goda och köttiga. Så de var nog av bra kvalitet. Tar med mig två stycken till jobbet imorgon. Idag åt jag 2,5 till middag, men det var lite för mycket. Blev helt knas med maten idag. Orkade inte fixa till bacon förrän kl 15:00, och eftersom jag skulle till gymet så fick jag trycka i mig en burk makrill också. Mådde lite illa efteråt, men formen på gymet var jättebra. Klarade 3061 meter på 15 minuter på rodden idag, utan att bli helt slut. Mitt nya mål är att klara 3100 meter på 15 minuter nu. Körde marklyft, t-bar rodd, bänkpress med 4 set och förhållandevis bra med vikter. Jag har bara varit igång med styrketräning i 3 veckor så jag vågar inte på att maxa för mycket vikter på vissa övningar. Gjorde 2 set utfall, dock utan vikt för jag är så fet att det räcker som motstånd. ;)
Frukost: 1 paket bacon och en burk makrill
Middag: 2,5 korv
Träning
40 min till och från gymet
15 min rodd i bra tempo
45 min styrketräning
Spontant tycker jag att det låter som om du förespråkar LCHP.
Jag äter ju ganska mycket fisk till lunch, men för att jag ska tex ska bli mätt på tonfisk så måste jag tillsätta fett som CF. Eftersom jag inte tål ägg så kan jag inte tillsätta med det.
Grönsaker äter jag redan för det mesta till lunch och middag.
# 15 gröna ärter? Har dubbetl så mycket kolisar än vad som brukar rekommenderas som max (dvs xa 10% ), när jag berättade här att jag ibland äter nån matsked sådana på jobbet när det inte finns andra grönsaker fick jag på moppo direkt och man ansåg att det saboterade min viktnedgång totalt!
I dagsläget så håller jag mig till Broccoilo, blomkål, sallad och gurka. Men eftersom jag testa göra cole slaw så blir det väl en del vitkål och lite morötter framöver.
Idag fick jag tvångsvila från träningen. Kändes som om jag hade träningsvärk i hela kroppen. Blir en hård pass imorgon istället. Ätardagen har inte heller varit någon höjdare. Skulle festa till med att mixa 250 gram frysta och 2-3 dl grädde till 2 personer ikväll. Det blir som glass nästan. Jättegott. Men jag glömde grädden på jobbet. =(
Middag: 2 tjocka korvar.
Hållit mig mätt, inte så mycket aktivitet idag.
Idag har det inte heller varit en bra matdag. Jag är så slö om dagarna nu. Jag är inte hungrig på morgonen, och när jag väl blir det så orkar jag inte laga mat. Hade varit bekvämt med mackor. :) Jag hade en hypomani i maj tror jag, jag förnekade och min läkare hotade med tvångsvård när jag medicinvägrade. Jag körde nog slut på min energi då, och behöver återhämta mig. Blev ingen träning idag, var trött efter storstädning.
Frukost (kl 16): 1 paket bacon och en ostrulle
Middag: En stor rostbiff med en rejäl klick egengjord vitlökssmör och blomkålsmos (bara rejält med smör i)
Kan nog inte påstå att jag ätit för mycket de sista dagarna. Min hunger varierar mycket beroende om jag jobbar dag på jobbet och tränar därefter. Då är jag vrålhrungrig. Medan det inte blir så mycket när jag är ledig eller jobbar kväll.
Provade precia att dra in ett hål på skärpet. Det är ca 1,5 cm mellan hålen. Det var inga problem. Kändes bra när jag stod upp, men lite obekvämt när jag satt ner.
Menar du en liten eller stor burk CF?
#23 en sån där som är på 2-3dl. Kommer inte ihåg nu vad dom rymmer och jag har ingen hemma.
Ok, då vet jag vad du menar. Ville bara kolla så att jag inte tar en stor burk. Då blir det väl inte riktigt som det var tänkt. Jag har köpt hem alla råvarorna nu, så imorgon sätter jag igång enligt ditt recept med undantag för majonäsen.
Jag gör coleslaw jätteofta, fast nån morot tar jag aldrig i. River bara lite kål har i cf och ev mayo samt kryddor… that's it… funkar det med. Om jag itne har majonnäs hemma så tar jag lite vinäger eller ättika i. Blir lite för lite syra med bara CF enl. min smak.
Nu måste jag gnälla lite. Jag var på hudmottagningen idag och med största sannolikhet så har jag utvecklat psoriasis av Litium. De tog biopsi för att vara på den säkra sidan. Får besked om en månad. Fick 4 olika krämer utskrivna för besvär i hårbotten, mindre utslag lite här och var på kroppen och ett riktigt stort sår på skenbenet. Litium har redan orsakat att jag fått underfunktion i sköldkörteln och måste ta Levaxin för detta. Litium är en av de medicinerna som fungerar bra som underhållsmedicinering mot manier, och nu måste jag antagligen sluta med den. Misstänker att min läkare kommer att vilja trycka på mig mer neuroleptika (antipsykotisk medicin) och jag vägrar ta dessa fetto- och zombiemediciner. Usch, vet inte hur jag ska gå vidare nu. Hur som helst är inte rökning och övervikt bra för psoriasis så jag ska få träffa en hälsocoach. Rökningen ska jag ta tag i så fort som möjligt själv, och jag har ganska stark vilja så det kommer jag att fixa, men jag oroar lite för vilka kostförslag hon kommer att komma med. Jag tänker inte under några omständigheter som helst att byta till kalorifattig kolhydratskost. Finns inte på kartan. Jag är på väg åt rätt håll nu. Fick ha skärpet indraget ett hål idag, för annars hängde de i rumpan. Som jag skrev innan så är det 1,5 cm mellan hålen, så jag är nöjd. Eftersom jag har gjort biopsin idag och inte får duscha så får jag ställa in träning idag med, jag som är så sugen. Det kommer fler träningsdagar.
Över till min kost idag. Blir lite mat idag med.
Fika på stan: En kaffe latte
Middag: Kycklingwok med CF

Det finns ju ingen som kan tvinga dig att äta något du inte vill äta. När det gäller hårbotten så kan du prova med att bara tvätta med vatten alt. balsammetoden. Min man blev av med sina utslag i hårbotten när han slutade med de dyra specialschampo han använde för känslig hårbotten.
Vad för utslag hade din man? Det verkade på läkarna att det så ganska illa ut i min, antagligen för att det kanske är psoriasis.
Jag har testat med allt skit det senaste åren. Schampoo mot känslig hårbotten, fuktgel för hårbotten, naturbaserade (svindyra) hårprodukter mm. Duschar håret så sällan som möjligt, men om man tränar så måste man ju tvätta det efteråt.

Ingen aning. Han tvättar bara med vatten och jag tvättar mitt med bara Coops balsam. Och vi tränar båda två. Det är en omställningsperiod precis som med allt annat, men när kroppen väl har vant sig så brukar det bli bra. Jag tror vi människor har en tendens att lägga på mer när vi får problem med något i stället för tvärt om; ta bort det som kanske rent av orsakade problemet. Det här inlägget på Kostdoktorn säger en hel del :)
Det ligger något i budskapet. :)
Att du redan kan visa på viktnedgång borde ju vara ett tämligen tungt argument… Och jag tror framför allt att de flesta kan godta LCHF som "bantningsmetod", även fast de höttar med ett varnande finger för "de långsiktiga konsekvenserna" med allt hemskt, mättat fett. ;-) Utslag har jag hört om flera som har fått under omställningen. Även jag själv faktiskt. Kanske kan det försvinna av sig självt, om du har tur? Neuroleptika, hm… Förlåt en fullständig amatör, men är inte det samma som epileptiker får? Det får mig iaf att tänka på detta med att strikt lågkolhydratkost framgångsrikt används för att behandla människor med svår epilepsi. Förresten, tar du D-vitamintillskott?
Lite pinsamt att skriva, men antagligen var utslagen på bröstet svamp. Misstänker att jag har fått dem av min träningstopp, eftersom jag bara ha en som passar mig nu och får vädra den mellan träningspassen. Ska köpa en ny i bra material.
Neuroleptika används mot psykos, schizofreni och mani. Det finns mediciner mot epilepsi som anänds även mot bipolär sjukdom. Jag har en av dem, Lamotrigin, som behandlar min bipolära del i schizoaffektiv sjukdom. Zyprexa, en neuroleptika, använder jag mot schizodelen. Litium stabiliserar också humörssvängningarna som jag anser är mitt största problem. Vanföreställningar, hallucinationerna och tankekaos i huvudet kommer ofta i samband med humörssvängningarna. Antagligen kommer jag få göra ett tillägg av Ergenyl också som är en mer dämpande (mot mani) epilepsimedicin, medan Lamotrigin har mest effekt på depressioner. Det är lite krångligt att kombinera dessa två eftersom de kan ta bort effekten av varandra, så det kommer att bli mycket blodprover.
Jag har D-vitamin (2500 IE) sedan ett år tillbaka, tar även tillskott av Omega3.
Jag tror dock att LCHF är en bra kost mot mina psykiska besvär eftersom man får bort sockersvängningar som också påverkar humöret, vi med bipolär läggning är mer känsliga för sådant. Man brukar säga att kost, motion och sömn är de viktiga bitar som man kan påverka själv för att förebygga skov.

Vad jobbigt du har. Vi är många som skulle behöva ha clichen 'walk a mile in someone else's shoes' framför ögonen eftersom vi ofta klagar på vad som är bagateller
Nu har jag inte läst hela tråden så kanske inte medför något nytt men jag kommer ihåg att jag läste för många år sedan om Kurt Vonneguts son som led av schizofreni (jag vet inte om jag använder rätta termer här eftersom det ändras från rumsrent till mindre at a drop of a hat och här är denna term fortfarande korrekt) och att hans problem lindrades avsevärt när de tog bort mjölkprodukter ur hans diet … likaså sädesprodukter. Tror inte att han blev medicinfri men det hjälpte en hel del.
Jag skulle vilja ta bort mejeriprodukter, men jag vet inte vad jag ska ersätta dem med eftersom jag är äggallergiker. Har blivit mycket rörer med CF till lunch, men igår var jag duktig och stekte upp 1400 gr fläskfärs och delade i 7 portioner som jag kan ha på jobbet för att få lite variation. Blir mycket bättre på att planera sin mat med LCHF.
Det som jag hoppas på är att jag ska kunna lindra biverkningar som höga blodfetter och risken för diabetes som man kan få av Zyprexa. Schizofrena dör upp till 25 år förtidigt pga dessa mediciner, ofta dör de i hjärt- och kärlsjukdomar. Det är en skrämmande siffra. Det finns alltså all anledning att ta hand om sig medan man är frisk och kan. Har pratat lite med min sambo om kosten och han har lovat att laga LCHF kost till mig i mina depressioner då jag inte är egentligen så intresserad av vad jag äter och skiter mest i vilket. Manier är egentligen inte ett kostproblem så, men jag slutar ofta att äta eftersom jag inte har någon hunger och glömmer ofta bort det. Det kan gå 2 dagar då utan att jag äter, och så kommer jag på att jag inte ätit och brukar köpa en pizza för att fylla på. Vore ju bättre om jag fick hjälp med kosten då också av min sambo så att jag äter regelbundet. Brukar gå ner ganska mycket i vikt under dessa perioder. En mani gick jag ner 7-8 kilo fastän jag redan hade normalvikt och var mycket vältränad med rejäla muskler.
Jag mår bra nu som tur och kan ta allt det här ganska bra. Visst känns det jobbigt, men man får liksom lösa problemet.
Ja, som sagt, du är beundransvärd som kämpar med allt detta! Ang svamp så är det många som pratar om överväxt av candida i kroppen. Detta kan ge många symptom, även psykiska! Som tur är så är just LCHF väldigt lik den kost som man måste äta för att bli av med överväxten, och många verkar ha upplevt ett skov av svampen, exv i form av utslag, i början av kostomläggningen. Detta tyder enligt vissa på att svampen håller på att dö ut. Du bör undvika jästa produkter, exv vin och soja, samt naturligtvis svamp och mögel (mögelost). Det finns mycket skrivet om candida både här och på internet över lag. Förresten var det nyligen någon med bipolär sjukdom som skrev här inne om att hon blivit otroligt hjälpt av starka magnesiumtillskott (1000mg om dagen om jag inte minns fel) av bra kvalitet. Kanske något att kika på? Jisses vad jag gillar att leka doktor då! ;-)
Candida kan det nog vara. Jag hade liknande utslag i julas då jag var ganska ny på LCHF också. Jag trodde att jag hade fått i mig något olämpligt på julafton. Misstänkte ischokladen som jag hade gjort. Detta läkte av sig själv.
Det var ju tusan med vinet, jag hade tänkt dricka en flaska på midsommar. =(
Frågan är nu om jag ska avvakta med krämerna på bröstet och se om det läker av sig själv. Hur lång tid tar en sådan läkning? Det kliar inte så mycket nu längre. Fick detta lite smått för en vecka sedan, och har varit igång seriöst med LCHF i 3 veckor nu.
Verkar som om jag bara behöver två mål mat om dagen nu. Har inte fått fler timmar på jobbet innan jag går på schema efter midsommar så det har varit lata dagar nu. Blev ingen träning idag. Har haft huvudvärk som jag bara har väntat på hela dagen att den ska försvinna, men tyvärr inte gjort det. Tror det blev lite för mycket för mig igår.
Frukost: Bacon och blomkålsmos
Middag: Två laxfiléer, romsås på 0,5 dl CF och cole slaw. Cole slawen blev jättegod. Ska jag göra fler satser av. Blev alldelse för mätt av den här middagen :)
Huvudvärk kan också vara ett tecken på hunger. Det är inte alltid det knorrar i magen. Tänk också på att du får i dig tillräckligt med vätska.
Huvudvärken igår övergick senare till migrän. Det var precis så att jag kunde se färdigt matchen mellan Sverige och Frankrike. Idag har jag också haft ont i huvudet, men det har gått över nu på kvällen. Jag dricker mer än tillräckligt, det kommer som ett brev på posten med Litiumbehandling. Jag tror jag dricker runt 2-2,5 L vatten om dagen och runt 3-4 stora kaffekoppar. Kanske huvudvärken kommer av att det bara blivit två mål om dagen de senaste dagarna? Funderar även på om det kan vara omställningsbesvär nu när jag fått bort några kolhydrater till.
Frukost: Bacon och cole slaw
Middag: 1 laxfilé, romsås och cole slaw
Idag har jag "fuskat" med jordgubbar. Gud så gott det var. Kommer att spåra ut big time imorgon. Tänker äta matjesill till kvällsmat, jobbar kväll så jag får göra så mycket midsommar som jag kan av det. Efter jobbet planeras det att dricka en flaska vin och lite whiskey, får väl se hur mycket jag tål nu på LCHF, men natten är ju lång. Självklart kommer det att bli glass, grädde och jordgubbar också. Kommer att bli en riktig ätardag. :)
Som ni kanske har märkt så har jag plusat på lite grönsaker till frukosten så att jag håller mig mätt längre.
Frukost: 1 paket bacon och cole slaw
Lunch: Tonfisk och romsås (knappt ätbart)
Middag: Kebabkött och cole slaw
Gottis: Grädde, jordgubbar och 2 rutor mörk choklad
Du ska lita på ditt bälte betydligt mer än på din våg. Vikten är helt ointressant det är måtten som räknas eftersom de säger betydligt mer om sammansättningen av kroppen.
Men hallå,
äter du tillräckligt med mat???
Jag tycker det låter som om du äter alldeles för lite. Lite frukost (ett paket bacon) med lite tillbehör och sen lite middag. Du tränar ju faktiskt ganska mycket och gör av med en hel del energi. Därav huvudvärken, kanske?? Hur lång är du och vad väger du?
Psoriasis borde ju bli bättre av dieten, men om den är orsakad av Litium så vete fasen. Jag jobbar som psykolog som ser vad en del läkemedel inom detta område kan ställa till med när det gäller diverse biverkningar.
//JeKo
Ja, jag tycker också att jag äter för lite nu. Problemet är att nu när jag suttit hemma utan jobb ett par dagar så blir jag inte hungrig förrän kl 14 tiden. Börjar på schema imorgon och då kommer det nog att bli lite mer rutin. Tre mål om dagen. Men just nu får inte i mig mer. Ibland när jag lastar på med mat till middagen så mår jag illa efteråt. Jag är så jävla snål att jag äter upp all mat på tallriken, för att det är synd att kasta mat. Det är kanske en anledningarna till att jag alltid haft svårt att hålla vikten balanserad. Denna vecka har jag dock inte tränat. Har haft jättebra ursäkter som biopsi på benet, svampen på bröstet. Kan ju inte vara bra med en tajt träningstopp som svettar ner utslagen ännu mer. Haha. Mitt träningsuppehåll beror nog mer på att jag har varit lat. Nu har det läkt på bröstet så det finns ingen ursäkt imorgon.
Jag är 160 cm. Har inte vägt mig, vill inte veta hur mycket jag egentligen väger, men jag tippar någonstans mellan 92-95 kg. Min trivselvikt ligger runt 68-70 kg om jag är vältränad, var nere i 63 kilo under en mani, men då såg jag inte frisk ut. Jag bygger stora muskler väldigt snabbt och därför kan jag ha lite högre vikt. Men om jag skulle lyckas gå ner till 75 kg så är jag skitnöjd.
Vill bara nämna att de bjöd på jordgubbar på jobbet på midsommarafton. Mina kollegor satt och klagade på att de var sura och att de skulle vilja ha socker till. Jag tyckte de var hur söta som helst. På kvällen hade jag verkligen sett framemot att äta glass, grädde och jordgubbar, men glassen smakade innehållslöst och blaskigt. Jag har alltid älskat glass innan. Som det kan förändras.
Har kämpat med att få i mig mer mat de senaste dagarna. Lösningen har blivit rejält med vispad grädde och jordgubbar på kvällen. Kanske lite mer kolhyderater än vad man bör trycka i sig, men min kropp verkar inte reagera negativt på det. Tvärtom, nu har jag dragit in ännu ett hål på skärpet och nu totalt tappat 3 cm över buken!
Träningen har blivit lidande de senaste dagarna också eftersom jag har jobbat väldigt oregelbundet med dagturer, kvällturer och delade turer. Detta har inneburit sömnbrist och orken har inte riktigt funnits till att träna. Har lust att träna idag, men ett styrelsemöte kom emellan. Imorgon jobbar jag dag så då borde jag få tummen ur röven och ta mig till gymet.
Jag har fått svaghetskänsla och kramp i vaderna. Ska höra med min läkare om det är ok att ta magnesium ihop med Litium.
Det går alltså framåt, mer än jag förväntat mig. Har inte så bråttom egentligen med viktnedgången eftersom jag vill att huden ska hänga med.
Jag måste ha fått problem med att tolka mina hungerskänslor. Jag blir aldrig såhär hungrig så att det korrar i magen längre. Däremot så dras jag fortfarande med huvudvärk och illamående. Har försökt att äta tre mål riktig mat de senaste dagarna, även om jag inte känt mig hungrig. Mest i förebyggande syfte alltså. Värst är illamåendet på morgonen, medan huvudvärken ofta kommer på kvällen. I tisdags blev det tom migrän på kvällen. Finns ingen ork kvar till träning, och det är svårt att få ihop det med jobbtider och sömn. Känns lite som om hela min kropp är i obalans och jag börjar oroa mig lite för att psyket också är det. Jag kan inte sova om nätter, vaknar flera gånger och har varit uppe och gått i sömne och pratat livligt några nätter. Är lite allmänt förvirrad om dagarna också. Tycker inte att det känns som en början på hypomani, utan är mer rädd för en psykos. Jag vet att jag måste behandla det här om det blir värre, men jag vill inte ta mer mediciner. Ett jävla dilemma.
Igår såg det ut så här, kan tillägga att jag jobbade dubbla pass igår så jag behövde verkligen lite extra mat.
Frukost: 1 paket bacon och cole slaw
Lunch: 200 gr fläskfärs med cole slaw
Middag: 1 laxfilé, romsås och cole slaw
Kvällsfika: ca 1 dl grädde och 7-9 jordgubbar
Det låter otäckt med psykos, och jag vill understryka att jag inte besitter någon kompetens vad gäller något som helst medicinskt. Men mitt bondförnuft säger klart och tydligt: FÖR LITE MAT!!! Trötthet och ont i huvudet är förvisso klassiska omställningsbesvär men kan också tyda på för lite mat. Och när du ger dina beskrivningar så… Omställningen verkar påverka hormonerna en hel del. Kanske något du bör ta i beaktande med tanke på ditt psyke? Kanske att du bör ta det lite lugnt?
Mår lite bättre i huvudet nu. Jobbade kväll igår och är ÄNTLIGEN ledig idag och har fått sova ut lite. Jag är väldigt känslig mot sömnbrist. Ska hämta ut mina 2,5 mg Zyprexa så att jag har dem hemma ifall något händer. Jag har gått på Zyprexa i över ett år så jag vet ungefär hur jag ska dosera. Har fått den friheten av läkare, även om jag oftast ringer och säger att jag har gjort förändringar. Det jag är mest rädd för medicinerna är att jag ska bli för trött och inte orka med jobbet, men 2,5 mg kan inte göra så stor skillnad på den punkten. Det är bättre att höja direkt lite, än att behöva ta 20 mg när skovet har brutit ut helt.
Jag har beslutat mig att ta det lite lugnt nu framöver och inte hetsa fram viktnedgång. Detta är en ny livsstil som jag ska leva med resten av livet. För eller senare kommer det att röra på sig. Jag fick ta ut ett hål i skärpet igen. Har kanske svullnat lite av jordgubbarna?
Räcker det inte med att äta 3 ggr rejält med mat om dagen? Jag känner mig mättad på det. Svårt att äta, men kan trycka i mig det. Särskilt när jag jobbar dag så känner jag att jag är hungrig vid kl 11. Frukosten kl 6:30 känns värre att trycka i sig. Igår jobbade jag som sagt kväll och då blev det också dåligt med mat.
Frukost: 1 paket bacon och broccoilomos
Middag: 1 laxfilé, romsås och broccilomos
Kvällsfika: ca 6-8 jordgubbar och 1/2 dl grädde
Jag upplever en del omställningsbesvär, men det känns värt att fortsätta ändå. Framför allt för att min sockersug har försvunnit helt. Jag är inte alls sugen på min sambons godis/chips/glass. Han tycker samtidigt att det är bra att han får ha sitt gottis i fred nu. Haha. Det känns lite omvänt när man handlar massa nyttigheter till sig själv och en massa gottis till sambon.
Det vore kanske en tanke att inte jobba skift. Det är få som mår bra av det och har man redan bagage blir det inte lättare.
Undrar om du inte kan få bättre tider med hjälp av läkarintyg?
Det här med suget och Zyprexa så var jag tvungen att gå upp och kvällarna och äta något innan och det blev ofta godis. Jag försökte sova bort suget, men kunde inte komma till ro innan jag ätit något. Värst var det på kvällarna precis efter jag tagit Zyprexan. Det var som att jag var tvungen att äta något, precis om man måste kissa när man är nödig. Det är verkligen jätteskönt att ta blivit av med här suget. Tänk vad liten kostförändring kan göra.
Tyvärr kan jag inte komma med sådana krav eftersom jag går som semestervikarie och övertar scheman som andra normalt har. Däremot vet min arbetsgivare att jag föredrar att jobba kväll så de har satt mig på scheman med mycket kvällar. Men det är tufft att jobba kväll och sen dag. Finns inte så mycket utrymme för sömn när man är hemma 22:15 och ska upp 05:45. Det är ju svårt att somna direkt när man kommer hem. Det är lite mitt eget fel också att det är så mycket jobb nu. Jag har tagit på mig lite extra för att kunna spara ihop en buffert till hösten. Jag får liksom passa på att dra in pengar i mina friska och hypomana perioder så att jag kan leva på dem under depressionerna.
Tidigare för två år sedan när jag tog ett studieuppehåll så hade jag ett eget schema ett halvår och då jobbade jag nästan bara kvällar. Det passade mig bra. En av anledningarna till att jag inte gillar dagarbete är att jag hatar verkligen städen. Tycker att det är så tråkigt, samtidigt har jag tur nu att jag inte har så mycket städ på mina scheman. Har man lite andra komptensområden så får man mer givande arbetsuppgifter. Ibland så kör samordnarna med vikarier också sätter över städ på dem, men jag slipper detta som tur.
Jag har haft väldigt problem med kramp i vaderna senaste 1,5 veckan. Det är framför allt på nätterna som jag känner av det. Vaknar mitt i natten av att det spänner. Pratade med min läkare igår, och hon trodde inte att det var några problem att ta magnesium ihop med mitt Litium. Däremot vill hon ta ett prov på det. När vi ändå är igång så ska jag ta flera olika prover som alla salter, blodfetter, lever, njurar osv. Jag brukar ha bra på dessa prover. Sist jag tog blodfetter var hösten 2010 och då var allt bra. Njurar tar jag regelbundet pga Litium.
Min fundering dock. Jag har ätit LCFH sen början av maj. Borde jag kunna se någon förändring i mina blodfetter? Blir de sämre i början innan kroppen har hunnit anpassa sig?
Googla GAPS och se om det är något för dig, kanske.