Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6579 ggr
SiljeSol
0

Hur vet ni?

Jag igen Glad

Ar pa min 25e dag med LCHF och forsoker hitta "min" vag (road), har last och undersokt massor, och borjar lara mig allt med gram och e% osv. Har medvetet fuskat ibland och da druckit vitt vin, atit pizza tva ganger, pasta en gang, glass en gang och choklad ett par ganger, tarta en gang. Har inte markt nagonting negativt nar jag "fuskat", ingen svullen mage, inget ont i magen, inget illamaende, ingenting sant. Anledningen till mitt "fusk" ar for att jag ska hitta det som gor att min vikt inte rubbar pa sig, sa att jag vet vad jag ska undvika. Har inte gatt ner nagonting i vikt annu.

Hur vet ni vad ni ska undvika? Hur vet ni vad ni absolut inte ska ata for da "triggar" det nagot daligt osv. Min mage ar defo plattare och mindre svullen an innan jag borjade, men inget av det jag atit nar jag fuskat har gjort nagot negativt (forutom att jag fortf inte gar ner i vikt antar jag) Foten i munnen. Kan det vara sa att jag helt enkelt inte ar superkanslig mot nagot? Igar kvall at jag 50 gram 70 % choklad, det gick bra att inte ata dom resterande 50 g av chokladen, den ligger fortf i kylen. Men det ar ju NAGOT som gor att jag star still i vikt. Lagger in allt jag ater pa kalorikollen.nu och jag ligger vanligtvis runt 1400- 1800 kcal dagen (ar 174 cm 82 kg). Har svart att halla nere proteinet men ligger alltid med hogst andel gram fett dagligen, dom enda kolhydrater jag far i mig ar fran kaffe och gronsaker och ibland ost (forutom da jag medvetet fuskat).

Kanske jag helt enkelt ska vara striktare ett tag, inget "bara testa fusk". OM min kropp forsoker saga mig nagot sa har jag inte uppfattat det an iaf.

ACH
1

Du har helt enkelt inte hållit på tillräckligt länge utan avbrott! Ge kroppen en chans att komma igång ordentligt, innan du gör några avsteg alls.

Lurtz
0

Enda sättet jag märker om jag äter något jag borde låta bli är på vågen egentligen, även efter många månader med ganska strikt (kolhydraterna på runt 20 gram och mestadels grönsaker) LCHF utan avsteg kan jag ändå äta pasta, pizza, ris, potatis, öl eller chips utan illamående, dålig mage eller andra besvär folk brukar rapportera om när de gjort avsteg. På ett sätt är jag ganska glad över det, vill kunna äta t ex tacos med tortillas och majs då och då utan att behöva lida för det, med tanke på att jag tycker det är det godaste som finns.

SiljeSol
0

Ok, ska gora det Skäms

SiljeSol
0

#2 Va bra :) Ja, ibland vill man ju kunna "unna sig" nagot utan att ma daligt.

Aliki
0

För 3 år sedan gick jag ner ca.12 kg på strikt LCHF och därefter legat still eller pendlat i viktt ca 5 kg. upp och ner i perioder.

Jag "unnar mig" altså periodvis medvetet lite kolhydrater någon gång ibland i form av t.ex. enstaka brödbit, ett par potatisklyftor eller annat tillbehör/smaksättare och mår inte dåligt psykiskt av det….men sakta lägger sig 1/2 kilona runt magen.

Lite för mycket och/eller "fel" kolhydrater däremot mår jag dåligt fysiskt av och riskerar dessutom kolhydratfrossa som jag mår mycket dåligt av i alla avseenden……mage, humör, leder, energi och naturligtvis vikten!!!

Utlösande kan vara en brödbit för mycket, för många nötter (speciellt mandlar), en enstaka sötsak jag ätit av artighet, eller dåligt planerad matlåda……

Håller med ACH…försök tämja kolhydratsuget åtminstonde en månad för positivare resultat speciellt om du har viktnedgång som mål.

Av 25 dagar (ca.3,5 vecka) är det bara 18 dagar (ca 2,5 vecka) du ätit LCHF

Lycka till!

saraBvB
0

Jag har egentligen ganska lite negativa känningar de få gånger jag fuskat, men min övertygelse är att få den riktigt positiva effekten på astma/allargi och magen är det allra viktigast att undvika mjölmat och fibrer som finns i mjöl.

Fuskar jag för mycket där är jag ganska säker på att de negativa effekterna kommer att komma smygande.

magma
11

Nu ska jag vara lite brutal här då, hoppas du inte tar illa upp ;-) Du har hållit på i 25 dagar och under den tiden ätit tårta, pizza, pasta och choklad? Jag hade blivit mer förvånad om du_hade_gått ner i vikt. Det är bra att testa sig fram till hur man fungerar, man lär sig mycket om sig själv… Men det är för tidigt att börja ändra, prova, testa innan man ens kommit in i grundtänket och fått snurr på saker och ting. En sak i taget ;-);-) Skulle önska att du förenklade så mycket det gick och kändes rimligt- först. Kött, fisk, smör,grönsaker. Mejerier i matlagningen och inte till mellanmål, desserter eller som en hel måltid (alltså inte yoghurt med ett par skinkskivor till frukost, snarare ägg och bacon och mejerier i form av grädde i kaffet) Sedan, när du känner dig varm i kläderna och ser att vikten rör på sig och du mår bra, då kan du börja testa vad som fungerar, hur liberal du kan vara. Om du känner att det är nödvändigt, eller också fortsätter du helt enkelt tills du känner dig nöjd- och då börjar du prova dig fram till var din "jämnviktnivå" ligger. En annan fördel är att ju mer du förenklar, desto mindre sug efter sockret brukar man få. Tja, som sagt… Det är hur jag gjort, sen jag började för sex år sedan, men du måste själv känna vad som passar just dig. Lycka till!

SiljeSol
0

5# 7# Haha jo jag vet, det sag lite lojligt ut nar jag skrivit ner allt *skams* Ska skarpa mig nu 100 %. Idag borjar jag om som dag 1. Jag kan ju grunderna nu!

Eftersom jag inte kan ata smor och majonas (sa vidrigt ackligt) sa tar jag olivolja till varje maltid som inte ar sa fet, jag vet inte om jag ska ta en tesked eller en matsked annu. Imarse till mina 2 agg och 3 BB ostar tog jag en tesked olivolja.

Tackar for lycka till och hoppas jag kan bli like duktig som ni :)

Sugiyama
0

Om du ökar på med fettet så slipper du bli sugen på massa annat. En tsk olivolja är inte mycket. Det är lättare att stå emot om man är mätt och mätt blir man av fett. Ett tips är att göra äggröra på smör, den kan svälja en hel del smör.

SpurtAnne
0

Olivolja är inte alls lika bra som smör!! Menar du att du hellre tar en sked olivolja än steker ditt ägg i smör?? Det finns ju inget godare!!

SiljeSol
0

Suck, antar att jag borde forsoke borja ata smor. Har aldrig kunnat ata det, sen jag var liten, men det galler nar man kan kanna smaken och konsistensen som typ pa brod. I matlagning gar det ju bra sa lange jag inte kanner smaken. Att svalja en sked olivolja gar bra. Ska forsoka hitta nagot bra smor har i Grekland da, har sett Becel men har for mig att jag last nagonstans har pa forumet att det inte ar bra. Fattar inte varfor smor ar sa mycket battre an olivolja? Foten i munnen Galler det kokosfett ocksa? Drar med mig pojkvannen till mataffarn nu idag och forsoker hitta bra smor Skrikandes

Lurtz
2

Becel är inte smör, det är gjort på oljor med dålig kvalité och mycket lustiga tillsatser, för att inte tala om en invecklad tillverkningsteknik. Smör är bra för att det är ett naturligt och tåligt fett. Olivolja härsknar lätt om man steker i det, i alla fall på hög värme, och sen om man konsumerar mycket av det så blir det lätt ganska högt intag av omega 6 som kan bidra till inflammationer i kroppen. Att ringla det över sallader är dock inga problem, och riktigt gott. Jag kan också ha rätt svårt för smör, i alla fall om det är rent smör så att säga, särskilt om det är kylskåpskallt, men som stekfett och som rimliga mängder kryddsmör funkar det bättre. Kokosfett så länge det inte är härdat är också ett bra alternativ om man inte gillar smör, en del skulle till och med hävda att det är nyttigare än smör.

magma
0

Prova att göra koncentrerat smör, ghee- får en annan smak, konsistens och lukt

Aliki
1

Lurpak är smör

ACH
3

Om jag bodde i ett medelhavsland så skulle jag utan vidare använda olivolja mest hela tiden! Kom igen, alla, det är väl ändå mer naturligt i Grekland med olivolja än med smör?! Och så hemskt är ju inte olivolja ens sett till omega 6. Detta lutar lite åt fundamentalism. Här i Norden är det enkelt, naturligt och bra att rekommendera smör. I medelhavsländerna är det olivolja som gäller, och där borde man dessutom kunna få tag på riktigt, riktigt fin sådan till vettigt pris. Siljesol, ät du din olivolja! Köp bra sorter! Om du är orolig för omega 3 så ät fet, vildfångad fisk. Lär ju också gå att få tag på fin sådan där.

MimLan
2

Fast det är ju inte vettigt med olivolja i varm matlagning. Annars är det inga problem.

ACH
0

Nä, det brukar ju sägas att oljan härsknar lätt vid uppvärmning. Men jag har också hört att det ska gå bra om man inte har så hög värme. Kanske vore det bästa att försöka basera sitt matintag på fisk och skaldjur. Dessa ska ju inte tillagas på så hög värme, de ger omega 3 och andra nyttigheter, och så kan man steka kött i smör de få gånger man gör det? Och så mycket härliga, solmogna grönsaker som man kan ringla fin jungfrulig olja på! :-q

[Pennylane1]
1

det är väl inte härsknar olivoljan gör vid hög värme utan oxiderar?

Zepp
1

Vid medelhavet har man levt på olivolja sedan långt före Jesus tid så den borde funka rätt bra.. däremot skall man alldrig köpa billig olivolja.. då det ofta är fusk.. utblandat med lite vad som helst i oljeväg.

Sen så finns det väl Ghee.. det är ju ett gammalt sätt att förvara smör utan kylskåp.

Sen så misstänker jag att den cocosolja som säljs i varma länder är den som vi undviker här i sverige?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SiljeSol
0

Familjen jag bor hos har en massa egna olivtrad och gor sin egen olivolja, sa den ar val ganska nyttig antar jag, fragade dock om den ar varm eller kallpressad och den ar varmpressad. Jag vet faktiskt inte vad skillnaden ar, bara att kallpressad ar battre Foten i munnen Men jag hittade iaf detta LURPAK smor i affarn, ska forsoke fa mamman har i huset att anvande det istallet for BECEL som hon anvander nu. Igar kvall fick vi omelett som jag at med bacon men blev supersvullen och fick ont i magen, visade sig att det var massa vitt mjol i omeletten. Sa nu tanker jag bara ata det jag lagar sjalv. Steka agg i smor har jag aldrig nagonsin gjort men ska prova det, finns nog inget annat satt att fa sig smor for min del :P Men ar glad att jag kan fortsatta med olivoljan :D

magma
0

Prova kokta ägg, delade i halvor med smör på medan de fortfarande är varma :-)

[tick]
0

#18, oxidation är en form av härskning.

[Pennylane1]
0

ok, det är det nog, men i min värld är härskning en längre gången oxidering. Medan även lätt oxidering är skadlig men att det måste oxidera rätt mycket för att kallas härsket?

[tick]
0

#23, jag vet inte hur det är i din värld, jag går efter definitionen av orden ;) I vardagstal gissar jag att man oftast menar den andra typen av härskning (hydrolysering) när man säger att något härsknar.

SiljeSol
0

Snabb fraga ang detta LURPAK smor, pa baksidan av paketet star det att det ar 80 g fett per 100 gram, vad ar det andra 20 g da? Foten i munnen Olivoljan ar ju 100 g fett per 100 g, sager kalorikollen iaf. Sen undrar jag om jag kanske kopte fel sort, dom hade 4 olika, vanligt silver papper paket, 3 med lock pa som var osaltat, saltat och light. Kopte paketet med lock som var saltat.

saraBvB
1

Smör innehåller inte 100% fett utan också små rester av mjölk. Vill man ha 100% fett i smörfett köper man Ghee eller skirar smöret och tar bort det vita som samlar sig högst upp.

[tick]
1

#25, #26, det mesta av de resterande 20% är vatten.

ACH
1

Den familj du bor hos tillverkar alltså EGEN olivolja! Jisses, inte snack om att jag skulle hålla på och konstra med smör och grejer då! Ok, det är väl bra att se om sin hälsa och så, men även i det fallet kan man gå till överdrift. Det är ändå en lönlös kamp i längden; sjukdom och död är allas gissel och inte enbart de moraliskt "förtappade" (dvs de som inte väljer att ständigt anpassa sitt liv efter hälsoaspekter). Det finns större värden i livet än att ständigt jaga den optimalaste födan av den optimalaste. Njut av den fina oljan! Sådant gör livet VÄRT att leva!

SiljeSol
0

#28 Njuta av den fina oljan det ska jag Cool

Men istallet for Becel som finns i kylskapet har sa sniker jag in ett Lurpak smor istallet! Sen sa visst, kan tanka mig att smor passar mycket battre an olja till vissa saker.

Men om en tesked olja ar for lite sa sveper jag en matsked olja istallet Skrattande

Tack igen for alla svar, ni ar bast!

magma
0

#28: Men… Vad har det för betydelse, egentligen? Det säger väl ingenting om tillverkningsprocessen

SiljeSol
0

#30 Dom plockar alla oliverna och lamnar in dom till nan fabrik har pa on som mosar och knosar allting och sen mosar och knosar lite till tills det bara ar oljan kvar :)

[Pennylane1]
0
SiljeSol
0

Aaaah bra lank! Ja da ar den ju kallpressad, annu battre Skrattande

Zepp
3

Ja altså.. det finns inget speciellt i smör.. utan det handlar om att vi knappast behöver vara rädda för att äta det.. och nu så är vi ju de flesta av oss svenskar, men hade vi varit greker så hade vi antagligen hyllat olivoljan!?

Tja.. kan man få bättre olivolja, än egen gårdsolja.. knappast!

Det är köpeolja man skall vara nog med, speciellt utanför medelhavsregionen.. svenskar kan man nog lura på vad som helst bara det står jungrfuolja på flaskan.

Tex Italien exporterar mer olivolja än vad de producerar.. och då används ändå rätt stora kvantiteter inom landet.. undrar hur det hänger ihop?

Men så är det maffian som styr stor del av olivoljeindustrin i Italien.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gun92884
0

#34skrivet av Zepp

… STORA skandal i Italien … tydligen väldigt svårt att få bukt med eftersom det är så utspritt. Inferior olja (och inte olivolja heller) importeras från Grekland, blandas med italiensk olja och säljs sedan i export som virgin olive oil, cold pressed, first etc ., .

Aliki
0

Lurpak i ask med lock kan kanske vara 80% smör 20% olja….som Bregott

SiljeSol
0

#36 Ah, ar det daligt?

Idag at jag iaf tva kokta agg med smor till, var verkligen vidrigt, hade kunnat va med i Fear factor med den frukosten Tyst Far se om det gor nagon skillnad.

Aliki
0

Såg frågan i #25 "….80 g fett per 100 gram, vad ar det andra 20 g da?"

[Pennylane1]
0

fast frågan gällde väl vanligt smör… det har 80% fett… men bregott kan inte bestå av 80 % smör och 20 % olja eftersom det endast har 75% fetthalt. Det skulle väl ha mer än 80 % om det bestod av 80% smör och 20 % olja… (64% från smöret och 20 % från oljan)

saraBvB
0

#37 men det ska ju inte vara plågeri att äta. Om du känner så tycker jag du ska ta olivolja istället.

SiljeSol
0

Idag blev det 3 Babybel ostar med smor pa, var mycket battre Obestämd forsta dagen jag inte atit agg till frukost tror jag, far se hur lange jag haller mig ohungrig.

I augusti aker jag hem till Sverige ett tag och jag tanker aven forsoka lara min mor att ata mycket halsosammare, da lar det bli mera smor ocksa. Ska sluta anvanda oljan till allt, har ju stekt i det osv innan.

magma
0

#37: Haha, attans! Kanske ost/skinkrullar kan vara en frukost som funkar? Att rulla ihop ost och skinka, kanske med någon slags grönsaksstav inuti och/eller smör eller creme fraiche.

SiljeSol
0

Nagot jag funderat pa, jag blir alltid sa himla hungrig precis nar jag lagt mig i sangen och ska sova (riktig hunger alltsa magen vralar som ett lejon) det brukar vara runt kl 01, men jag struntar i det och somnar ganska snabbt anda. Sen pa morgonen ar jag inte hungrig alls, klarar knappt av frukost forens runt kl 13. Detta blir jag forvirrad over Foten i munnen Kroppen kan val inte stalla in sig pa svalt sa snabbt? Vill ju inte ga upp och ata mitt i natten plus att man ska val helst inte ata tva timmar innan laggdags.

Och en annan sak, manga klagar pa problem pa hard mage, jag har tvartom inte ALLS hard mage Förvånad Last nagonstans att man kan fa diaree om man ater for mycket fett, men det kan ju inte stamma pa mig eftersom jag ar hungrig mest hela tiden, trots extra smor atande.

[Pennylane1]
0

det där är väl ett välkänt fenomen? Så funkar jag oavsett vilken kost jag äter… äter jag sent på kvällen/natten är jag vrålhugrig på morgonen, men "står jag emot" så är jag ohungrig på morgonen… antar att det har med magsafter att göra…

Chalin3
0

Får jag i mig för mycket socker får jag något som närmast kan liknasvid abstinenssymtom senare, dagen efter är inte alls rolig. Det värker outhärdligt mycket i kroppen, jag svettas, får huvudvärk och mår verkligen dåligt.

Hade problem i början med dessa smärtor i kroppen innan jag vande mig utan socker, men jag höll på att ge upp många gånger…

Skulle jag stoppa i mig något med mjöl så brakar magen ihop och fungerar inte alls som den ska. Och innan LCHF fungerade magen aldrig bra.

Här om dagen åt jag en Magnumglass. Och det var inte något jag gör om snart i alla fall, har aldrig varit med om en glass som "åkt hiss" så mycket. Och sedan skrek kroppen efter Cola, tillslut blev jag nästan aggressiv tills jag väl hälde i mig en burk cola. Sedan var kroppen lugn tills dagen efteråt….

SiljeSol
0

Borjade som sagt om igen efter 25 dagar pga for mycket fusk. Gick ju jatte bra fran sondag till torsdag men sa fort det blev fredag nu sa drack jag vin, och igar drack jag ol, och idag at jag choklad *suck* Blir sa trott pa mig sjalv och min sjalvdestruktivitet Gråter Borja om imarn igen, och nu SKA jag lyckas…

Har iaf fortf minus tre kg och inte gatt upp nagot trots allt strul och velande.

MimLan
0

Synsättet att du förstör allt och måste börja om är nog mer skadligt än att dricka vin eller äta choklad.

Pressen du ålägger dig själv är en del av problemet skulle jag tro. Uppgivenhet är ett bra sätt att fortsätta en ond spiral.

Det är ok att dricka vin, det är ok att äta choklad. (Öl är jag lite skeptiskt till, det beror på vad man tål ju.)

Ditt mål måste inte uppfyllas till 100%, tänk om det är alldeles fenomenalt om du bara uppnår det till 50%?

SiljeSol
0

#47 Jo det ar ju sant. ALLT har jag inte forstort, bara ramlar av hasten hela tiden :P Jag VET att jag har en iron will om jag bara ger mig fanken pa det, vet inte varfor jag haller pa och strular nu. Jag vill ju komma in i "ketosen" och branna fett, det tar val typ en vecka att ens komma in i det, jag forstor for mig sjalv innan det ens hinner borja. Men DENNA gang ska jag va starkare!Oskyldig

SiljeSol
0

Jag undrar over en sak, har last och last och last massor har pa forumet och det ar mange som borjat fa problem med saker dom aldrig haft forut, kramper och extrem trotthet osv osv. Jag har inte atit sa strikt annu men ska idag ivag och kopa magnesium eftersom jag borjat fa problem med vaderna. Men varfor? Jag ater ju mycket halsosammare nu an innan, vad fanns det i kakor och glass och brod som gjorde att jag inte fick kramp? Fattar inte detta. Foten i munnen

kaisakavat
0

Om olivolja vs smör - Olivoljan kan ha oförtjänt gott rykte. Kolla Kostdoktorns tänk kring 'allergikvot' och inflammationsdrivande livsmedel -- här.

#49 När man äter kolhydrater så binds mer vätska i kroppen än när man inte äter kolhydrater. Den vätskan 'släpper' när man gör kostbytet - och med den åker tyvärr bl a magnesium ut ur kroppen. Brist kan uppstå därför.

För de flesta är det ett övergående problem. För mig har det kommit och gått under alla år jag LCHF-at, och jag har fått käka tillskott då och då. Inte hela tiden dock.

[Pennylane1]
0

tröttheten är väl ett övergångsåproblem, när kroppen ska ställa om hela sitt energisystem, och vad kramper beträffar är det något iallafall jag haft sen tidigare. Men det är ju möjligt att det också kan ha med denna stora omställning att göra. Men det kan ju hända att vissa mineraler som magnesium fanns i något du åt tidigare men inte äter nu. Det brukar ju sägas att man måste äta hela djuret med inälvor benmärg etc för att få i sig alla essentiella näringsämnen men om man inte gör så kan man behöva lite tillskott.

SiljeSol
0

#50 Wow, vilken skillnad det var pa smor och olivolja Foten i munnen Finns nog ingen risk att jag overater olivolja anda, har aldrig alskat fett eller MAT overhuvudtaget, bara socker. Darfor jag tycker det ar sa konstigt nar jag borjar fa, eller andra som atit onyttigt, problem med nya saker nar jag ju faktiskt ater sa nyttigt nu. Jaja, magnesium far det bli da Glad D-vitamin tillskott skippar jag nog for har skiner solen snarare for MYCKET an for lite, saknar det mysiga regn och rusk vadret i Sverige.

Tack for svar!

SiljeSol
0

#51 Ar ju det som ar sa konstigt eftersom jag aldrig atit nyttigt, knappt mat alls, uppvuxen pa smorgasar och godis sen jag var liten och sa har det fortsatt i vuxen alder.

[Pennylane1]
0

Jo men mjöl innehåller ju en del magnesium så du fick det väl via mackorna… allt är inte dåligt med spannmål men man fick ju det dåliga tillsammans med det goda…