Baka med johannesbrödkärnmjöl?
Någon som testat att baka bröd (eller något annat) med johannesbrödkärnmjöl?
http://lchfbutiken.se/184/johannesbrodkarnmjol-400g
Ser att det innehåller mindre kolhydrater än t ex mandelmjöl och kokosmjöl. Undrar hur det går att baka med det? Bismaker?
Johannesbröd, eller carob, påminner om kakao och kan användas som ersättning för det. Borde säkert gå att baka på, har aldrig testat själv.
Stor skillnad i kcal-innehåll också i jämförelse med mandelmjöl, 38g/100g mot 605g/100g.
Men smakar det kakao också? Då kanske det inte är optimalt att baka bröd på?
605 / 100 låter inte riktigt rimligt
även 65 låter kraftigt möe! Men kanske sant ändå! Fast kalorier räknas väl inte i gram ändå?
edit, det var grammen som lurade mig först, men enl denna länk har carobpoulver 225 kcal / 100 gram)
fast vänta nu… vilket har egentligen 38 gram kcal menar du? Johannisbrödkärnmjöl? Ja det kan stämma… och mandelmjöl 600 nåt ja då är jag med kanske… 
Tror inte det är samma sak som carobpulver dock, de utvinns båda ur carob men johannisbrödkärnmjölet är gulvitt och carobpulver brunt, tror det senare är hela fröskidan som malts ev. utan kärnor?
edit här beskrivs tillverkningsprocessen av jhbkärnmjölet
Oj, jag råkade visst skriva fel men enligt lchf-butikens sajt så är det 38 kcal/100g i johannesmjölet och 605 kcal/100g i deras mandelmjöl.
Verkar inte som man direkt bakar på johannisbrödkärnmjölet (om man menar att det är huvudingrediensen) utan mer har som redning, ungefär som man använder husk? Och det är inte detsamma som carobpulver nej… lär inte smaka så mycket alls, vilket carobpulvret gör.
Trist att lchf-butiken inte skriver mer om vad det är. Kostar 500 kr/kg och man vet inte riktigt vad det är man köper.
Håller med om att det mest verkar användas som redning. Tycker det verkar ha samma egenskaper som fiberhusk och det bakas det ju med - varför skulle det då inte gå med detta? Jag hoppas, eftersom jag inte gillar smaken av fiberhusk!
#9 Ja, det är väl bara att prova! Så kan du berätta för oss sen om hur det gick! 
Ja, jag är jättesugen på att testa! Hoppas inte jag slänger ut 199 kr i onödan bara… 
Någon som har provat johannesbrödkärnmjöl kanske hinner berätta innan jag hinner beställa det? :)
har du testat att söka härinne? Det har varit uppe nu och då och det kanske står några bra tips i gamla trådar.
Japp, jag har kollat men undrar fortfarande. :)
På Lavkarbo.no fins veldig mange resept med johanneskjernemel og det har samma egenskaper som fiberhusk.
Tack! Jag tittade runt och fick intrycket av att johanneskärnmjöl och fiberhusk fungerar/beter sig likadant. Men jag mailade även LCHF-butiken och fick då ett helt annat svar:
Hej,
Det är den Norska läkaren Sofie Hexberg som använder Johannesbrödkärnmjöl i sina recept på bröd och kakor, du kan inte ersätta fiberhusk med det, använd recept som är avsett för Johannesbrödkärnmjöl, finns många på Norska LCHF sidor.
Du kan även använda mjölet som redning, konsistensen blir då lite ”geléaktig”.
Bästa hälsningar
Ingela Jönsson
Lic. Kostrådgivare LCHF
LCHF butiken i Malmö AB
Hmm…nu blir jag lite kluven!
Det verkar alltså inte som att johannesbrödkärnmjöl kan fungera som en ersättning för något annat…eller?