Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4272 ggr
[fass]
2

Kosttillskott?

Jag är lite undrande över detta med kosttillskott. Å ena sidan skrivs mycket på lchf-forum om att det är en kost nära vår ursprungliga mat. Man hör ju också ofta det att man äter mat utan tillsatser och så kallad riktig mat, när man äter lchf. Allt detta tycker jag låter vettigt och bra.

Men, varför anser samtidigt så många lchf:are att man behöver ta olika piller för att få i sig tillräckling näring? Verkar motsägelsefullt tycker jag.

Är det fler än jag här som äter mat men inga extrapiller eller är det så att lchf are generellt äter mycket tillskott?

[tick]
0

Vissa näringsämnen kan det vara svårt att få i sig tillräckligt via maten även om man äter "riktig mat". Tex. magnesium på grund av att jordarna är utarmade och att dricksvattnet behandlas som det gör. Ett annat exempel är D-vitamin, som är mer eller mindre omöjigt att få tillräckligt via maten eftersom främsta källan är det som kroppen själv skapar när huden utsätts för solljus, och det är för lite sol här största delen av året.

Att många pratar om kosttillskott här beror antagligen på att fler är medvetna och intresserade än genomsnittet.

patriknn1
5

Det är en kost som ligger nära vårat ursprung.

Men förr, förr, förr, i tiden så levde man inte på kycklingfileér och bearnaise´…

Man tog tillvara hela djuret och fick därmed i sig alla näringsämnena som finns i inälvor, benmärg osv. Emellanåt så samlade man oxå nötter, bär, grönsaker, rötter osv. Det åts till, och emellan huvudmålen som då främst bestod av kött och fett, inälvor och benmärg, från djur som levt ett naturligt liv.

I dag är det vissa som har kvar kunskaper/förmågor/tid/ork, osv att göra så, men de flesta köper en karta ägg samt en påse kycklingfileèr från konventionellt uppfödda kycklingar/höns, ett par kilo köttfärs från sönderstressade grisar/kossor, ett halvt kilo smör, beanaise´som inte är bearnaise´, några deciliter homogeniserad grädde, någon liten grönsak som blivit snabbuppdriven och genmodifierad, osv, osv.

En del har även sjukdomar/mag- och tarmproblem, el andra orsaker, tex att så lågt kolhydratinnehåll som möjligt är viktigare än totalt näringsinnehåll, som begränsar kosten oerhört mycket.

Läs mer om ursprunglig föda/naturlig föda/artegen föda, på bla Weston A. Price hemsida, så får du massor av bra tips om hur du kan gå vidare med din kosthållning.

evion
0

instämmer med föregående talare. (plural) :)

dufva
2

Dom näringstätaste sätten man kan äta på är nog Paleo och Lchf men som "jägare" i en modern ICA-butik är det inte säkert att det räcker trots det Skrattande

Lite extra D-vitamin och Magnesium är alltid bra och om man slarvar med variation och grönsaker ibland kan C-vitamin Zink B-vitaminer och Selen vara sånt man kan "boosta sig" med emellanåt Glad

savonit
0

På LChf klarar vi ofta långt över rekomendetade intaget.
Men det optimala intaget är något helt annat.

TEX dvitamin för sprang man runt nakna i solen och lyckades fånga till sig dvitamin nu sitter vi innomhus.

[Moncan]
2

Jag äter en del kosttillskott eftersom jag MEDVETET inte äter speciellt mycket grönsaker och då missar en hel del "nyttiga" antioxidanter.

Dessutom äter jag alldeles för lite fet fisk eftersom jag inte tycker om fisk och väljer medvetet istället att äta Omega 3.

Dessutom äter jag lite extra vitlök eftersom det har många bra egenskaper.

Lite lågt i kalium ligger jag och tar därför även det och även magnesiumcitrat. Försöker äta avokado, som är rik på kalium

Multivitamin har jag slopat eftersom det innehåller för mycket järn och a-vitamin, som jag inte behöver.

Dagligen tar jag således

• antioxidanter
  • Omega 3
  • kalium/potassium
  • magnesium (ej oxid utan citrat)
  • vitlökskapslar

Jag har kostregistrerat på www.dumbbell.se och fått en ganska klar bild över vad jag får i mig och vad jag inte får i mig. För min del ett helt medvetet val.

mvh Monica

savonit
0

#6 Samtidigt så är behovet av antioxidanter minimalt när man äter LCHF och som du undviker mycket KH.

Frågan är ofta om man skadar mera än man reparerar genom att tillsätta Antioxidanter.

Vi producerar dessutom en av de starkasta antioxidanterna själva när vi undviker stora mängder KH.
Den kallas UREA.

[Moncan]
0

#7 Har du några källhänvisningar till påståendet om antioxidanter?

[Moncan]
2

Glömde skriva att alla fria radikaler bildas inte av maten vi äter. Luften som vi andas är faktiskt en stor källa till fria radikaler.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Antioxidant

savonit
0

Kan mista mig Är Urinsyra och urea det samma i alla fall handlade mitt tidigare inlägg om Urinsyra.

Källa:
http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/3044/Darfor-ska-vi-minimera-vart-C-vitaminintag.aspx

Referenser:

Oral administration of vitamin C decreases muscle mitochondrial biogenesis and hampers training-induced adaptations in endurance performance (Am J Clin Nutr. 2008 Jan;87(1):142-9) [länk]

Uric acid a better scavenger of free radicals than vitamin C in rheumatoid arthritis (Clinical Biochemistry, Volume 24, Number 2 / April, 2009) [länk]

Vitamin C intake and serum uric acid concentration in men (J Rheumatol. 2008 Sep;35(9):1853-8. Epub 2008 May 1) [länk]

[Moncan]
0

Det du refererar till handlar bara om c-vitamin som endast är en av många antioxidanter. Det finns ju så många fler. Håller med om att c-vitamin är överreklamerat och nyttan lika så.

Det finns många andra oxidanter som är bra för oss och som finns i frukt,bär och grönsaker.

Själv äter jag denna sen ungefär 2 år.

http://www.mabrapostorder.se/se/article.php?id=2734&art=1536261

[Pennylane1]
0

det brukar  påpekas härinne att vi inte äter sånt som oxiderar så lätt och därför inte behöver antioxidanter. Huruvida det stämmer vet jag inte.

savonit
0

http://www.aftonbladet.se/halsa/article5911098.ab

Professor: Fredrik Nyström

Antioxidanternas goda verkan är en bluff

”Det finns inga studier som visar att de gör dig friskare. Om folk är så rädda för oxidering, alltså en kemisk process med syre, borde de sluta motionera eftersom det ökar syreförbrukningen och produktionen av oxiderade ämnen. Vi använder också oxidationsprocesser som ett sätt att döda bakterier – kanske immunförsvaret försämras om man verkligen hittar något kraftigt antioxiderande? Om man verkligen gillar antioxidanter borde man satsa på mat med mycket konserveringsmedel i, konserveringsmedel är ofta antioxidanter.”

savonit
0

#12 Inte lika mycket i alla fall.

[fass]
0

Jag äter mycket av  både grönsaker, nötter, kött, fisk, skaldjur,bär,smör, olivolja. Utesluter halvfabrikat, färdiggjorda kryddblandningar, socker, mjöl, potatis,ris. Har en känsla av att den mat jag äter håller mig frisk, jag är mycket sällan förkyld eller annat.

Så länge jag är frisk avstår jag från  tillskott i form av piller. Kanske eventuellt  D vitamin till hösten för att se om det kan pigga upp humöret under den mörkaste tiden.

savonit
0

#14 tack riktigt bra.

goliath
0

Det har väl aldrig dokumenerts hälsofördelar vid intak av antioxidanter som kosttillskott. Det har gjorts flera studier på det.