tistelflikkan tänker till
okej. startar nu min tredje personliga tråd här. tänker att det kan va bra att börja på nytt då jag har svajat väldigt det sista, ajjabajja! totalt enligt sista vägningen (81 kg) har jag gått ner 11 kg från starten som var för ungefär ett år sen. sedan jul har jag tyckt det varit MYCKET svårare att säga nej till mig själv och andra. måste börja få in tänket igen, även om jag inte har dåligt samvete över att jag ätit en del kh så måste jag se till helheten - om jag vill gå ner i vikt så måste jag också bli mer strikt (oj, det rimmade :) ). väger och mäter en gång/vecka ungefär… vill inte fastna i ett vågmissbruk så jag väger absolut inte oftare, möjligtvis mer sällan om jag glömmer bort som jag gör ibland.
om någon har tips på hur man bäst tackar nej, förebygger när man ska iväg på kalas etc får ni gärna skriva här i tråden :)
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
Jag brukar försöka välja vad jag äter av det som finns i sådana sammanhang. Ibland gör jag undantag, men ganska sällan.
Jag har en lätt tillvaro som egenföretagare som jobbar hemifrån och som inte ofta blir bjuden på mat så ofta. Men annars inser jag ju att folk skulle kunna tycka att jag var lite knepig speciellt sen jag började med periodiskfasta 
ja, det är ju bra om man kan välja. men vid de tillfällena det inte går.. hur gör man då?
väg och mätdag idag, står stilla på 81 kg och även måttet står still. Rätt skönt dock, trodde jag skulle ha gått upp i vikt med tanke på att det blivit både sockrade desserter, bröd, frukt och nudlar/potatis etc i helgen när jag va på konferens.
tistelflikkan
Jag brukar försöka undvika att gå på kalas hungrig, då är det lättare att stå emot och välja rätt saker. Ett litet tips..
#3 tack! det är nog egentligen det säkraste kortet, utöver att ta med eget :)
mätte och vägde idag. både måttbandet och vågen stod i princip stilla. möjligtvis lite upp på vågen, men jag har mens så det kan bero på det… eller den dagliga variationen. känner mig jättetjock för tillfället, funderar på att testa fakir om några dagar. kan va gött att komma igång ordentligt och utesluta alla desserter även med sötning, nötter etc. tror jag.
är det fler som vill fakira så kanske vi kan ha en pepp-tråd?
tistelflikkan
Jag har helt slutat att äta spannmål, min mage mår inte bra av det. Det gör att när jag är bortbjuden och deklarerat att jag äter inte spannmål, så slipper jag mycket i princip allt kaffebröd. Jag säjer att kan ta lite ost istället och det brukar funka fördet mesta.
ost. om nom nom ;)
mät och väg idag… vågen stod still, möjligtvis lite ner i midjan. känner mig smalare och det är ju bra i alla fall ;p
tistelflikkan
okej, mät och vägdag idag igen. onsdagar it is om det är någon som missat ;p efter en massa godis och lite bröd i påsk så är jag förvånad. måttbandet visar ungefär 1-2 cm upp men vågen visar på kanske lite ner till och med, nånstans mellan 80 och 81 kg. men det är ju positivt. sambon åker iväg i tre veckor nu och då har jag tänkt försöka leva mer strikt än vanligt. får se vad det ger för utslag :)
tistelflikkan
mät och väg idag… minskat 2-3 cm i midjan och väger 80 kg så minskat 1 kg. jag har börjat kolla upp vad jag faktiskt äter med appen shape up som finns för både android och iphone. det funkar rätt bra tycker jag. ska se om jag går ner på kcal-underskott (under 2000) och om inte så ska jag börja äta "som jag brukar", vilket är ganska liberal lchf igen och se hur det funkar då, men fortf räkna allt i appen för att jag gillar att få koll på vad jag stoppar i mig har jag märkt. vet inte riktigt hur lång tid jag ska testa, någon som har koll? än så länge har jag inte direkt kämpat för att få till ett kcal-underskott MEN att notera allt gör att jag inte småäter lika mycket som tidigare (nötter, bär med grädde etc) så även om jag inte direkt kämpar för att hålla ner så blir det så automatiskt eftersom jag håller koll på vad jag stoppar i mig på ett annat sätt än tidigare. men ändå är jag inte jättestrikt.
tistelflikkan
då har det gått en vecka :) midjemåttet står still men jag har gått ner ytterligare 1 kg, skönt. nu väger jag alltså 79 kg.
har haft en del oplanerade avsteg men jag försöker att inte bli less på det utan ta tag i det dagen efter igen. de flesta dagar då det blivit avsteg har det ändå hållt sig runt ca 50 g kh eller mindre, och det tycker inte jag är så farligt. en dag va det över 100 g och det va ju inte bra såklart. tycker det är ganska skönt att kunna föra dagbok i mobilen över vad jag äter och direkt få respons på fördelningen och hur fördelninge ändras. och så får jag koll på ungefär hur mkt fett som behövs etc.
tistelflikkan
idag står både vikt och midjemått still. trodde först jag minskat 1-2 cm i midjan men tänkte att det inte kunde va sant.. och det va det inte - jag höll antagligen in magen utan att tänka på det. SURT. men men… sånt e livet. har ätit en hel del grädde och även cf den senaste veckan samt några få pommes i lördags. och tacosalsa häromdagen, det går lätt upp i massa kh utan att man tänker på det! där är det bra att ha appen så ser man det svart på vitt.
ahja… kanske mejeriprodukterna som ställer till det mest ändå för viktnedgången - de två tidigare veckorna hade jag inga pengar så då bidde de inte massa grädde :p och samtidigt neråt i vikt. ska ta tag i det mer strikta igen när sambon kommit hem från usa, kan behövas några dagar då man inte tänker så mycket på det och bara njuta av att hen är hemma. jag kommer även smaka ev godis som är med hem från landet i fjärran och får se hur det inverkar på kroppen.
mina kliande utslag i nacke och vid byst/armhålor har kommit tillbaka och antihistaminet har inte hjälpt denna gången. irriterande!
tistelflikkan
Hen? Vet du inte vad din sambo har för kön 
väg och mätdag idag… efter småätandes skittles under helgen så står jag still i vikt och ökat knappt 1 cm i midjan. i måndags va de nya ryck och sambon har också bestämt sig för att testa lchf, vilket gör det hela lite enklare eftersom vi kan peppa varandra.
tistelflikkan
aaah! det kliar så det gör ont i nacke och armhålor/gäddhänget!!!!!! ska testa en omgång antihistamin igen och smörjer på hydrokortison. hoppas det går över snart. kan ju se det även som ett tecken på att jag äter väldigt lite kh :p men det är inte kul inte…
tistelflikkan
har du sett att det går ändra fördelningen mellan kolh/prot/fett enligt vad man önskar i appen shapeup? Tack för tipset om den förresten, jätte smidig!
#14 jajamensan, jag har ändrat till 5% kh, 20% protein och 75% fett :)
tistelflikkan
väg och mätdag idag igen. midjemåttet har nog gått ner litegrann igen men vikten står kvar på 79 kg. är ändå glad att ligga under 80 ;p men vill ner mer! får se vad som händer..
tistelflikkan
Det går ju jättebra för dig!!
Att säga nej till socker är att säga ja till din kropp och ditt välmående. Klyschigt kanske…
#17 klyschigt men sant kanske ;)
vägde och mätte i onsdags igen. står still i vikt, men måttet hade ökat något. kanske för att jag hade mens… vi får se vad som händer :)
tistelflikkan
väg och mät idag… har gått upp på båda fronter. det var dock väntat. har en månad med massa planerade avsteg. och en del oplanerade blir det också. två studenter, tre examensfiranden, ett bröllop. har bestämt att det får vara som det är denna månaden. vikten idag låg på 81 kg.
ser att jag inte skrev något förra veckan, hm… tror att jag stod still som vanligt.
tistelflikkan
vägt och mätt idag, gått upp flera cm och ökat ytterligare 1 kg (dvs 82 kg nu). tänker att det mesta är vätska så jag hoppas att det försvinner relativt fort… ska försöka vara strikt från idag till i alla fall tisdag nästa vecka, ska iväg till skåne för bröllop och får se hur strikt jag kan vara där… ska vara iväg tisd-söndag. ska i alla fall göra avsteg på bröllopet, har bestämt som sagt att jag inte behöver tänka på vad jag äter då. känns som att det blivit för mycket av det goda (ja, jag tycker faktiskt kh är gott). idag blev det ägg till frukost med majjo och vi ska käka ute nästa mål, kanske testar café kosmos som ska ha lchf-alternativ. det är ju bra, då är det enklare att inte göra avsteg igen. efter bröllopet och allt hoppas jag på att gå på ordentlig lchf igen - då är det inga fler fester inplanerade!
tistelflikkan
okej, nu va de ett tag sen jag skrev här. vägde och mätte mig tidigare i veckan och vikten är på 81 kg och måttet har minskat något. har nu kommit förbi examensfiranden, studenter, bröllop, dop etc… och kört lchf i en vecka nu. gött! inga problem att hålla mig ifrån icke-lchfmat men har inte heller varit strikt lchf utan har unnat mig choklad och egengjord glass och så. ska försöka köra på några veckor och bara vänja kroppen igen och får se hur det går. hoppas neråt ;p
tistelflikkan