Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2260 ggr
GeishaoChick
0

Första stegen/oro

Hej..

Jag är 19 år, väger typ 85 kilo och är 160 cm lång. Jag fattade snart att nu måste jag gå ner i vikt. Jag har börjat äta mer av det som rekomenderas, dricker mer och ser fram emot att kilona ska försvinna.

Men jag har ganska växlande tankar angående LCHF.. hört att det kan leda till hjärtproblem etc (läst massa på aftonbladet/expressen) och det oroar mig såklart. Men sen har jag en syster som höll på med LCHF i 2 år och hon rasade i vikt och mår hur bra som helst?

Hur många i statistiken mår bra ut av den här dieten? Är den verkligen jättebra? Jag tycker personligen att det känns skönt att kunna äta gott med bra samvete, men sen har man ju under flera år fått höra att fett är dåligt så det slår ju slint i huvet.

Jag vet grunden att man absolut inte ska frossa i sig fett, och jag vet skillnaden mellan fett och fett.. men kan man rekomendera den här dieten?
Eftersom jag är lite hypokondrisk är jag rädd att just få kärlproblem och hjärtproblem.. så vill gärna höra det positiva om LCHF!

Vill också tillägga att jag har använt pulverdiet förra året som gjorde att jag ökade i vikt explotionsartat när jag slutade med den.

Mooniq
6

Tja, jag har ätit lchf i mer än 4 år, och är kärnfrisk, Jag går på hälsokoll varje år- jobbet kräver det - och sköterskan kvittrar över mina perfekta värden. Jag slipper mina sömnbesvär, mina frusna händer o fötter, slipper min IBS och mår bara toppenbra!

OM du är rädd för lchf så testa GI -

eller kort sagt-  ät riktig mat , laga den själv och undvik vitt mjöl, socker alla lightprodukter, kanske lättast att börja där..

sen är nästa råd, läs, läs, läs - och fråga

tredje rådet - skippa sanningen på kvällstidningarna - de är bara ute efter att sälja lösnummer, e dag säger de en sak och nästa dag så skriver de tvärt emot vad de skrev dagen innan.. se dagstidningarna mer som trevlig förströelse..

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
4

Ja altså man kan ju dö av allt ting men om man ätrer riktig mat med näring så har man ju iallafall gjort vad man kunnat för att hålla sig frisk.

Näe det finns inget som säger att fett är farligt.. oavsett sorts fett faktist.

"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier.

Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter.

Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291

Det är numera så etablerat.. iallafall bland de som har förmågan att hänga med i hur vetenskapen utvecklas.

Så nu är de senaste sensationsartiklarna om vår köttkonsumtion.. bara det att vi rekomenderar inte mer kött än vad vårt livsmedelsverk gör.. så där bet de sig i tummen!

Såå.. nu väntar vi på nästa braskande rubrik.. SLVs kost leder till cancer på grund av högt intag av rött kött!? Förvånad

Egentligen så finns det bara en lurig grej med fett.. det är energirikt.. fast oandra sidan om man skär ner drastiskt på kolhydraterna tendera hög andel av energikonsumtionen att vara aptitdämpande.. iallafall om det finns fettdepåer att ta utav.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tankgirl
3

En jättebra bok att läsa är Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. Den svarar på de vanligaste frågorna man kan tänkas ha som nybörjare eller skeptiker. Han hänvisar ständigt till studier och tycker inte bara en massa :)

Personligen har jag ätit strikt LCHF i över ett år och varje månad kan jag stryka ett till fysiskt besvär jag slipper. Jag vill aldrig gå tillbaka till kolhydratskost och må dåligt hela tiden :D

GeishaoChick
0

Läste dom flesta biverkiningarna som kan tillkomma och känner av dom redan efter 2 dagar nu. Jag känner mig bekväm med fett och sånt, men det känns konstigt i benen (låren) och har huvudvärk.

Vad kan jag göra för att minska detta? Dricka mer? Hur lång tid kan det ta innan det försvinner? Kan jag dö? (min typiska fråga som hypokondriker >.<)

Som jag förstår kan man hjälpa detta med en liten skiva bröd eller en liten portion pasta. Men kommer inte magen då typ kollapsa av den plötsliga halten kolhydrater??

Tack för alla lugnande ord <3

Mooniq
1

Nej, du kommer inte att dö - än..Skrattande

Omställningsbesvär kan vara olika för olika personer, jag kände muskelsvaghet i 5 månader innan det vände och turbon satte in.

OM du får huvudvärk och humörssvängningar och känner dig allmänt kass så kan det hjälpa att äta lite kolhydrater , eller om du gör ett 4-veckors schema där du fasar ut mer o mer kolhydrater - då har du minimala övergångsbesvär.

Om du får krypningar i benen eller får kramp kan magnesiumtillskott hjälpa för just när kroppen ställer om så kissar man ut mycket vatten ur kroppen och mycket mineraler följer med och kan de ge upphov till myrkrypningar eller kramp.

Bra att dricka mycket vatten! Det hjälper kroppen att städa systemet och det hjälper alla organ, inklusive huden att fungera optimalt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
0

Jag tror inte chocken kommer att bli så stor efter två dagars abstinens. Flört

Charlotte59
5

Ta det lugnt!

Min mor har högt blodsocker och hade tidigare för högt Blodtryck och förhöjda kolesterolvärden. Hon har så allvarliga förträngningar på kranskärlen att man satt upp henne för akut operation på KS i Stockholm,- efter att man konstaterat att hon är för långt gången för en ballongutvidgning. Då bestämde min mor sig för att börja med LCHF (och att äta mättat fett - tvärs mot kostråden) för att slippa en stor hjärtoperation och hon mår bättre än hon gjort på flera år!

Min mor har nu ätit LCHF ett par månader och har redan gått ner en hel del i vikt, fått lägre långtidssocker och kunnat kasta samtliga mediciner (statiner, betablockerare, blodtryckssänkande och blodförtunnande). Operationen är nu framskjuten 3 månader p g a förbättrade värden.

Men vikten är inte det enda! När jag tänker på vad som förändrats de här fem månaderna som jag ätit LCHF så har följande försvunnit eller förbättrats: all fibromyalgi, stelhet och värk, alla inflammationer i leder, slemsäckar och senfästen, all värk i framförallt mina knän, min artros är bättre, mitt carpal tunnelsyndrom (svullnad och känselbortfalll i händerna) har försvunnit. Alla magknip och gaser har försvunnit, min mage har blivit platt och lugn, all magkatarr och matstrupskatarr, eftermiddagströttheten och 'paltkoman', d v s tröttheten efter måltiderna, är ett minne blott. Snarkningar och andningsupphåll på nätterna är helt borta, behöver inte längre springa upp på nätterna för att kissa. Jag har bara blivit förkyld en gång under dessa månader och kan konstatera att jag blir snabbare frisk från infektionen än vad jag brukar bli. Tandhälsan är förbättrad, inget blödande tandkött längre. Min psykiska hälsa är på topp,- jag känner ork och livsglädje!

Jag valde att trappa ner på kolhydraterna i tre veckor. Lite molande huvudvärk och trötthet/seghet har de flesta av oss känt av i början. För en del går det över ganska snabbt, för andra tar det längre tid.

Bry dig inte om larmrapporter om fett och rött kött. Vi är i ett paradigmskifte nu vad gäller kost och hälsa. Läke-och livsmedelsindustrin slåss nu desperat för sin överlevnad - med alla till buds stående medel inkluderat mutade läkare och fusk med s k vetenskaplig statistik. Gå gärna in dagligen och se hur läkare kommenterar det som skrivs i pressen, så blir du lugnare: http://annikadahlqvist.com/ , Kostdoktorn.se , Kostdemokrati.se , http://blogg.ralfsundberg.se/#home m fl

Kolla även: http://www.annahallen.se/frackt-daligt-skrammandehttp://www.ehdin.com/ , http://www.skaldeman.se/ m fl

Hos Skaldeman hittar du fler bra länkar: http://www.skaldeman.se/bra%20lankar.html

Men! Blanda inte snabba kolhydrater och fett - det är en katastrofal blandning. LCHF är inte en modediet utan en livsstil!

Lycka till!

Charlotte59
0

Korrigering: Min mor har halverat blodförtunnande medicin. Resten har hon tagit bort! :)

MimLan
1

#0 Du är ung, knappt börjat bli vuxen, och har ändå redan erfarenhet av hur det är när det INTE funkar. Hur tror du din hälsa skulle bli om du fortsatt i samma stuk med övervikt och jojobantningar emellanåt?

Någonstans räcker det med att se till sig själv och konstatera att det tidigare sättet inte fungerade. Då kanske det är läge att överge vad man än trott sig veta och testa ett annat förhållningssätt, där du får rätten att må bra, vara mätt och få en rimlig kropp. Då får du också fråga dig vad slasktidningslöpsedlar har med det att göra, egentligen?

saraBvB
1

Magnesium är bra också för att motverka huvudvärk. Mina tydligaste biverkningar när jag inte äter magnesiu är att jag känner mig seg i kroppen och att jag får huvudvärk.

ACH
1

Ett vanligt omställningsbesvär som är ofarligt men kan kännas lite läskigt, särskilt om man är hypokondriker, är hjärtklappning/hårda hjärtslag/dubbelslag. Framför all när man ska sova. Exakt vad detta beror på vet jag inte, men dels är en sådan här stor kostomställning naturligtvis påfrestande för kroppen, på samma sätt som det ju är påfrestande att från att vara totalt stillasittande plötsligt börja motionera varje dag. Dels kissar man ut en hel del salter och mineraler i början, så salt (som ju binder vätska), magnesium och kalium kan detbehövas mer av. Finns i seltin. Får du kraftiga omställningsbesvär så finns det ingen anledning till självplågeri - trappa i så fall ner kolhydraterna långsamt!