Lilla maggen
vill inte sköta sig.
14 dagar sen jag började med lågkolhydatkost. Denna vecka verkar det väldigt trögt.
Förut år jag både vitt mjöl, socker och fullkorn och det där kunde faktiskt bli för bra, när jag hade ätit ett wienerbröd, alltså mycket socker och vitt mjöl. Åt också alltid någon frukt om dagen. Och någon grönsak.
Frågan är - hur gör jag nu när det stoppar i utgången?. Denna gången har jag tagit katrinplommon, några stycken. Tänkte att det är bättre att få igång magen även om katrinplommonen innehåller kollisar.
Tips?

Loppfrön till frukostyoughurten!
Eller som de heter i handeln.. psyllumfrö.. säljs i de flesta affärer.
För säkerhets skull kan du inhandla Laxoberal på apoteket för en första tömning.. sen tror jag fröna gör resten.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Svårt ord psyllumfrö (ska skriva upp) Har aldrig hört talas om, men jag får fråga mig fram.
Frukosten är den del som jag inte har fått ihop riktigt än. Har ju ätit mackor och te i hela mitt liv -(nästan)
Tills jag inte lär mig något annat så äter jag en skiva fullkorn till frukosten ( 17 kolh) Alldeles för mycket, jag vet
Jag måste hitta ett alternativ och har då funderat på nötmusli och turkisk yoghurt, som ska ersätta brödet.

Det är vanligt i början med hård mage, det finns inte så mycket avfall som skall ut.
Så här ser en av förpackningarna ut.
http://www.gogreen.se/produkter/torkade-varor/fr%C3%B6er-k%C3%A4rnor-och-gryn/ljust-psyllium
Det är bra både mot lös som hård mage.. det bildar gel.
Vad är det för fel på äggfrukost eller midagsrester?
Har sparat bilden - tusen tack 
Äggfrukost går bra, jag älskar ägg. Fast middagsrester på morgonen…
Känns lite egendomligt. Men det är naturligtvis vanor - eller ovanor.
Ett par msk ekologisk kokosolja/dag från hälsokostbutiken är ett osvikligt sätt att få fart på magen - men varning innan du har vant dig vid dig den - ät det inte innan du ska ut på stan, eller på kvällen - om du inte har lust att gå upp på toa mitt i natten 
Magnesiumbrist kan bidra till hårdmage mitt tips är att prova magnesium tillskott.
tycker faktiskt husken (skalen) är bättre än det hela psyllIumfröet!
Mig hjälper det alltid och det funkar lika bra om man är hård eller lös då det verkar normaliserande.

Tusen tack för bilderna. Det är mycket lättare att veta hur det ser ut som man letar efter. 
Maggan, jag har tänkt köpa kokosfett. Visste inte att det var så laxerande. Bra att veta så att man inte tar bussen till stan på direkten.
Kokosmjöl och mandelmjöl har jag handlat på nätbutik. säkert dyrare än vad det kostar i handeln, men jag kände att jag detta var ett bekvämt alternativ. Jag har ju rensat ut mitt skafferi nu och ska fylla detta med rätt produkter.
Sviskonen har fungerat i alla fall så det föreligger ingen förstoppning för tillfället. Och nu med alla dessa råd så tror jag att det ska fungera bra i fortsättningen.
Jag ska iväg nu till Coop Forum med inköpslista 
Var kan man köpa den första (grön-vita) produkten? Har aldrig sett den i handeln.( Dom övriga två brukar jag köpa.) Verkar som att den är speciellt mot förstoppning. Själv mår jag jättebra i magen med dagligt intag av kokosfett. Men har en i familjen som ibland har förstoppning men inte mår bra av kokosfett.
kokos fett är intew laxerande om man inte äter för mycket av det.
Däremot smörjer det sysetemet och kappslar in skiten typ.
Så allt blir smidigt och lagom mysigt.
Så om man äter lite kokosfett då och då, så får man glad mage som gör vad den ska?
Problemet för mig är att jag inte vet vad jag ska ha detta till. Använder man det i mat/dryck eller tar man det som det är?
Kokosfett kan du ha i kaffe, te eller en smoothie…kung markattas är så gott att jag kan äta det som det är - mums.
Magnesiumtillskott+kokosfett o fiberhusk gör min krångelmage lugn å fin + att den sköter sig som den ska…var tufft i början av LCHF då det blev STOPP men nu är den perfekt!
Du börjar inte testa kokosfett a la ett par matskedar iaf. Inte helt ovanligt att det kraschar magar när man är ovan, och du vill ju bara ha fart på den.. Börja med en tsk i kaffe/te en dag när du är hemma.

Jag har aldrig fått fart på magen med hjälp av kokosfett. Inte ens när jag tar flera matskedar om dagen. Så det är inte självklart vill jag bara säga.
"Every point of view is a view from a point."
nej för mig laxerar det inte heller, har just inte tänkt på saken och äter inte mycket kokosfett heller för jag avskyr smaken och den jag har , kung markattas, är med smak, (använder den till oilpulling när jag kommer ihåg fast det kväljer mig) jag var jättehård i maggen i morse och nu när jag läser om detta så erinrar jag mig att jag faktiskt åt lite kokosfett i går, hade det i maten där jag kan tycka att kokossmaken passar ibland… kanske mer effekt om man tar det rent?
Har heller inte märkt någon laxerande effekt av kokosfett men vräker inte i mig det, tar i kaffe/te/buljong på morgonen. Men det är nyttigt av andra anledningar så ett bra tips ändå.
Det är nog individuellt vad man reagerar på som laxerande, skulle jag tro. Men jag ska ändå inhandla kokosfett, fiberhusk och frön.
Linfrön reagerar min mage omedelbart på och alldeles för mycket, och det är inget trevligt. Så detta kommer jag att undvika.
Har läst om ett recept på en nötmüsli som jag ska göra. Efter boken av Anna Hallén - LCHF för kvinnor
börja med en tsk husk i vatten och drick innan det blivit allt för slemmigt
senare kan du öka på lite, vid behov.
Äter du mycket hårdost - så kan det räcka med att du drar ner på det, för det stoppar ofta upp i början. När jag drog ner på hårdost återgick 'utgången' till det normala igen.
Kokosfett, som redan nämnts, är annars bra - börja lite försiktigt bara, för det kan vara rejält laxerande för en del kroppar. Min kropp reagerar snabbt och mycket på kokosfett.
Fett i sig är ju milt laxerande också..
(Jag har varit förskonad ifrån att behöva äta psylliumfröer eller annat.)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag skrev i #9 och frågade var man kan köpa den grön-vita produkten. Vore väldigt tacksam att få veta.
#20 - Inköpsställen på Lindroos webbsida kanske kan hjälpa dig att hitta?
HUSK - det "växtbaserade läkemedlet" - tycks finnas på Apotek - i övrigt ser det ut som att deras FIBERHUSK finns lite överallt. Nu har jag inte kollat på webbshopparna som de länkar till, kanske finns Husken där också…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Tack för svaren. Ska ringa och fråga om någon i Uppsala säljer denna produkt. Har bara sett och köpt dom andra två sorterna.
Jag brukar få fart på magen med askorbinsyra i lite vatten :)
# 20 såg inte sorry! Jag har köpt den sorten på hälsokost.
Tack Pennylane 1 . Åker till hälsokosten och köper. 
Lilla maggen verkar acceptera sin nya kost. Jag åt lite solrosfrön igår, kanske det gjorde susen.
Idag är det uppehåll, inget regn och ingen åska, så jag ska strax cykla iväg till ICA med min inköpslista
Kokosfett, husk, psyllium
Kokosmjöl och mandelmjöl är på väg på posten.
Nu har jag strax ett "nytt" skafferi och ett "nytt" kylskåp 
Du behövr inte köpa både husk och psyllium. Den i grön påse som heter psyllium ÄR husk! Däremot är psyllimfrö inte samma. Det är det hela fröet.
# 29 - Tack för info 
Inte så lätt att veta