Tips önskas vid omstart... låååååångt...
Hej!
Här kommer ett långt inlägg med lite frågor o min bakgrund och vädjan om tips o pepp… hoppas ngn orkar läsa!
Jag var inne här lite för några månader sedan, när jag körde LCHF. Sedan gick det långsamt fel..,. åt ngt jag inte skulle ena dagen, ngt annat nästa dag, och tillslut åt jag allt annat än LCHF. Lite påverkade att inget hände med vikten efter över en månad (vilket jag vet är vanligt, men jag ville bli av med kilona…), och jag tänkte att jag skulle pröva ngt annat (när jag ändå hade avvikit från vägen). Också ngt som påverkade är att jag delammar min 10-månaders dotter, och min fundering var att det bidrog till att LCHF inte riktigt fungerade för mig. Jag var nämligen ganska hungrig, trots att jag tyckte att jag åt mycket och rätt (vilket jag kanske inte gjorde, men jag tyckte alltså det…).
Nu har jag gjort ett idiotiskt försök att räkna VV-points men minska på kolhydrater och istället äta mer fett o proteiner. Resultat = idiotiskt, jättehungrig och de där prickarna tog slut ngn gång efter frukost… MEN - det jag gillar (det enda med den metoden) är att man har bra koll på hur mkt man har ätit, o man behöver inte sitta vid datorn för att skriva in utan har sina checklistor att fylla i. När jag åt såhär (LCHF alltså…) så kändes det som om jag inte hade koll, även om jag då tyckte att jag åt som man skulle så¨visste jag inte. Ibland fyllde jag i calcounter, men fanns ingen möjlighet att göra det hela tiden varje dag.
Så det jag egentligen undrar… finns det några bra riktlinjer att hålla sig till för att ha någorlunda koll, eller ska jag bara som jag gjorde innan äta vad jag vill när jag är sugen (av tillåtna saker)?
Vad är bra mellanmål om man blir akut hungrig (som jag kan bli, pga amningen tror jag)?
Vad äter ni när det är såhär varmt om man nu inte kan äta vanlig glass? vad tycker ni om tex hemmagjorda smoothies tex?
funderar också om det funkar bättre med atkins än lchf för mig… om nu skillnaderna är så stora!
hm, har nog mer frågor som jag inte kommer på, så får skriva senare (har liten bångstyrig flicka i famnen). Egentligen vill jag ha alla möjliga tips för att bli av med mina tio kilo (vet det är svårt, de sista…), slippa hunger o klara amningen. bra mådde jag för övrigt när jag åt såhär så det var inget problem!
tack ni som har orkat läsa!
Tips- läs alla kolhydrattabeller du kan hitta och skriv ut så du kan kolla allt. Drick inte lightdrickor för de innehåller lika mycket kolhydrater som vanlig läsk. Du kan äta allt utom godis förstås och inget kolhydratrikt som pasta, potatis. Drick isvatten och gör sallad på vitkål i olika varianter med jättegoda vitlöksdressingar på majonnäs och creme fraiche. Jag äter endast flatbröd och liknande , ett par till frukost
Jag har läst alltihopa !!
Det första jag tänker på är att du ska starta från noll, dvs börja äta en sak, eller några stycken om du inte klarar ensidigt.
Tex skaldemanbiffar 3 gånger om dagen, och strunta i hur stora de är, de ska vara så stora att du klarar att hålla dig till nästa måltid..
Om du äter flera saker, tex ägg, bacon, ost eller vad det nu är, notera, vad du äter och försök hålla det åtminstone en vecka för att fundera ut vad du kan äta och inte.
Försök skippa allt grönt till å börja med.. annars är det bara ovanjordsgrönsaker som gäller, spenat och broccoli är mina favoriter..
Absolut ingen frukt !!
Om du hellre vill köra Atkins eller nån annan guru, så gör det, men håll dig till det och ge det tid att verka, de flesta har alldeles för bråttom, och har det inte hänt nåt på 2 dagar ger de upp, och provar nåt annat, och de hittar aldrig nåt som funkar.
Mätt är det viktigaste vid varje måltid, till en början kan det kännas lite obehagligt att bli mätt, men känslan som jag får när jag hittat "rätt" är att maten ligger som en dunboll i magen och portioneras ut i kroppen i lagom takt (Svårt att beskriva, men när känslan kommer vet du vad jag menar)
Vilken metod du än följer, så gäller det att hålla i,men samtidigt känna efter och lyssna på din kropp…
Mycket text här också 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Dunboll var ett bra uttryck Folke!
När man gör som folke säger och börjar med ett fåtal mycket rena matvaror och sen utökar och ser när dunbollen försvinner, märker man väldigt enkelt vad man kan äta eller inte. Det låter trist, jag vet, men det är hypereffektivt… Jag gjorde så för två år sedan och lärde mig massor om hur just min kropp fungerar.
Frukt går INTE för mig, mjölkprodukter bara i små mängder osv…
Man behöver inte matregistrera alls om man gör så, däremot är det väldigt bra om man för noggrannat anteckningar, där glad gubbe/ledsen gubbe kan vara symboler för hur man reagerade.
Själv ångrar jag bittert att jag inte skrev mer när jag gjorde detta och därför är jag beredd att göra om hela proceduren nu till sommaren när jag blir ledig och skall vara HEMMA, mesta delen av tiden.
Välkommen tillbaka!
Numer pensionär i Nynäshamn
TAck för era svar!
att köra så rent med bara en sak har jag inte ens tänkt på - man lär sig ju att man ska äta varierat, har tänkt så tom i det här. Vet i och för sig nu när ni skriver det att jag har läst att man kan göra så innan, men hade glömt bort det. Läser skaldemans bok just nu men ha rinte kommit så långt, står kanske där?
I alla fall, bara en enda sak klara jag inte, men ska försöka med ett fåtal bara.
ingen frukt alltså… inte ens jordgubbar som väl inte är så mkt kolhydrater.,…? suck, är nog det jag kommer ha svårt att låta bli, särskilt nu i jordgubbssäsongen. annars har jag inga problem att låta bli pasta, ris, potatis (intetsägande för mig, förstår inte de som prisar denna rotfrukt!), och bröd, men just jordgubbar…
Nåja, ska försöka uppnå känslan av dunboll, hoppas jag känner igen det när jag når dit!
Tack igen!
Jordgubbar är 8% kolhydrater och kanske inte vad man BÖRJAR med om man skall testa.
Varierat är nog bra i långa loppet, men om man börjar så strikt så kan man lägga till sen vartefter man ser hur man reagerar.
Det är oerhört viktig kunskap om man känner sig osäker.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det finns betydligt värre saker än jordgubbar enligt mitt sätt att se det. Ät jordgubbar, men inte varje dag kanske, eller ät hallon som är bättre ur vår synpunkt. Vi är visserligen alla olika känsliga, men så skulle jag gjort.
Hacka en stor jordgubbe i bitar och blanda i några dl vispad grädde! Det känns som att det borde kunna stilla jordgubbsbegäret ett tag 
Annika D:s metod att inte äta något som innehåller mera än 5 g kolhydrater/100 g är praktiskt. Du räknar alltså inget, utan bara håller dig mätt helt enkelt. Funkar det inte med 5 g får du kanske sänka till 3 g. Det finns dagar då man kanske får knapra i sig några ostbitar med en massa smör för att hålla sig mätt… men det är ok. Registrera en dag i Calcounter varannan vecka eller nåt… då kan du få en hint om hur du ligger till med de andra siffrorna, framförallt vitaminer och mineraler. Något du också kommer att märka är att mänden kalorier minskar med tiden, tror det beror på att magsäcken krymper och att man får en annan känsla för mätt… alltså inte proppmätt utan tillfredställd bara. I början när jag åt LCHF så hade jag svårt att hålla mig under 2000 kalorier, nu har jag problem att ta mig upp till 1200…
Jag kom på en grej jag gjorde i början… Jag följde rekommendationen 5 % kolhydrater max, och skrev stenhårt upp precis allt jag åt under en rätt lång period. Samtidigt vägde jag mig varje morgon innan frukost. På det viset kunde jag lätt spåra vilka som var mina fällor och vad som sabbade viktminskningen.
Hmm, det ska jag nog börja med igen!

Hej,
Jag har också haft några omstarter pga dåligt tålamod samt starkt sötsug. Eftersom jag inte är någon frukostmänniska äter jag följande till frukost (borde fungera som substitut glass också):
2 dl mild naturell yoghurt, 1/2 dl grädde, 1 port proteinpulver samt en dryg näve frusna bär. Kör alltsammans i en mixer tills den är slät och du har en iskall milkshake med hög fetthalt samt proteinet du behöver. Lycka till. /Qamilla
#10 Spännande, det låter som en frukost för mig! Vad använder du för proteinpulver?
Tack alla igen för alla svar!
Får helt enkelt pröva mig fram - och HA TÅLAMOD (inget jag kan skryta med inom ngt som helst område…). Ska pröva med några saker, i början som jag skrev innan, inte varierat alltså, men inte bara en sak.
Gillar idén med en jordgubbe o massor av vispgrädde, ska prövas…! ska också pröva din milkshake Qmilla - gjorde ngt liknande idag faktiskt men utan yoghurten, har tyvärr bara chokladpulver med choklad-mintsmak, blev inte så gott med bären. får köpa nytt - undrar också vilket proteinpulver?
Tack igen och trevlig fredagskväll!

Jag vill inte ta vara trakig, men min erfarenhet efter 8 manader, ar att man maste bestamma sig for vad man vill. Vill man ata dieter och rakna kalorier eller vill man ha en livsstil som fungerar. I borjan at jag alla mojliga goda recept fran den har sajten, men foljden blev att jag pendlade fram och tillbaka, bade halsan och vikten. Det gar helt enkelt inte att ga omkring och langta efter allt mojligt man atit tidigare (nar man gatt upp i vikt eller matt daligt). Det blir lattare for varje dag och kroppen borjar vanja sig att inte vara hungrig om man ater tillrackligt med fett. Det var felet jag gjorde i borjan, hade gamla tankegangar om att inte ta sa mycket fett. Nu ater jag smalt smor till agg och tonfisk utan att spara pa smoret. Jag har atit mer agg den senaste manaden an under de foregaende 20 aren. Har lart mig att man far mycket naring just av aggulor. Kycklinglevermousse gjord enligt Margaretas recept ar jattegod och innehaller bade vitaminer, mineraler och mycket fett. Allt jag ater ar gott, har inte trottnat pa omelett och bacon heller, det ar en bra start pa morgonen och ger inget sug efter annat.

Jag håller nog med navarro om att det är en bra idé att bryta helt med gamla matvanor.
"Ersättningar" smakar sällan eller aldrig likadant som originalen vilket lätt leder till att man bara suktar och aldrig blir riktigt, riktigt nöjd…
Det gäller att se framåt, fundera lite på hur man ska äta, vilka matvaror man har att bolla med och experimentera i köket. Upptäcka nya favoriter, skapa bättre vanor.
Det kan ta tid, men det är det värt!
**Välkommen tillbaka!!
**
Jag började också med LCHF under tiden jag ammade min då nästan ett-åriga tjej. Visserligen inte mer än 3-5 ggr/dygn, men det kändes ändå (för mig) annorlunda med hungern och suget under tiden jag ammade än efteråt. Du har fått många bra svar, hoppas du känner dig peppad att "omstarta".
Mina råd blir att du lär dig vad du "får" äta och vad du inte tänker äta. Sedan äter du från "OK-listan", även om du bara har listan i huvudet. Jag tycker att du kan tillåta dig kött i alla former, ovanjordsgrönsaker, fett (förstås:), vispgrädde i måttlig mängd (bestäm själv vad som är måttligt…) creme fraiche, gräddfil. När du ammar så har du extra stort behov av vitaminer och mineraler, så att äta grönsaker- gärna broccoli ody- ser jag enbart som positivt. Om du vill att det ska hända mer med vikten (om det inte gör det ändå, förstås)så är det antagligen bättre att du behåller grönsakerna och tar bort grädde/yoghurt/creme fraiche. Skulle då rekommendera tillskott av kalcium eftersom du ammar!
Efter avslutad amning så kan du ju dra ner på grönsakerna om du vill och tror du behöver det. Min erfarenhet från mig själv, är att jag kan äta relativt stora mängder grönsaker om jag håller mig mer strikt vad gäller mjölkprodukter. För mig drar det snart ihop sig till att välja- ska jag äta grädde, creme fraiche, yoghurt etc- eller grönsaker? Jag har lättare att undvika mjölkprodukter om jag äter mycket grönsaker, tror det har med hjärnans behov av variation att göra. Varierar jag kosten med olika typer av grönsaker, så är det för mig lättare att hoppa över grädden/yoghurten.
Vad gäller lightdrycker så finns det tex lightläsk med lågt kolhydratinnehåll (runt 0,3-0,5%) men de är inte så hälsosamma av andra anledningar, ökar hungern och suget och förstör tandemaljen.
Lycka till!!

Hej,
Jag har kört med Twinlabs "100% Whey protein fuel (vanilj eller jordgubb)" men har läst så mycket om insulinpåslaget som Whey/Vassle protein ger så jag ska gå över till Soja protein med smak alternativt en måltidsersättare med mycket protein och nästan inga kolisar (för att få i mig vitaminer + mineraler). Måltidsersättaren heter Complete Protein Diet från Optimum. Jag köper allt mitt proteinpulver från gymgrossisten eftersom de endast tillkommer 10:- i kortavgift när man handlar för mer än 500:-. Dom har också soja protein med smak (som tydligen är svårt att få tag i). Ska ni prova soja så kom bara ihåg att det blir lite mer typ mald krita i konsistensen. Whey/vassle har fungerat bra för mig och den löser sig i allt. Jag använder den också till pannkakor, omelette, i gröt, ja i stort sett i allt för att öka proteininnehållet. Lycka till.