Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6619 ggr
bummsan
1

Ketos

Jag har nog hammnat i ketos nu, har världens äkligaste andedräkt.

Men äve min dotter kan ha hammnat där hon är snart 6 år. Är det farlig för barn?

Varför ? jo vi går i genom en rening för att bli fri candidas.

Någon som vet, ?Obestämd

Chalin3
1

Farligt vet jagi nte om det är. Men det det finns studier som visar på att det är våra kolhydrater som påverkar vår längd (dock inte enbart) och att ketos hos barn skulle kunna vara en bidragande orsak till ett sämre skelett. Men det finns inte jätte mycket studier på detta. Jag skulle låta bli att utsätta mitt barn för det innan det finns mer säkra fakta om det. Möjligtvis om hon var extremt överviktig, men skulle nog försöka med andra "metoder" innan.

goliath
0

Håller med #1

Jag ser det som fullständigt onödigt för normalt barn i växt att sättas på ketogen diet. Speciellt om barnet är relativt aktivt. Det ska HELT speciella grunder till för det.

Men barnet behöver ju inte äta i närhetet av så mycket kolisar som livsmedelsverket rekommenderar.

Zepp
0

Små barn skall inte gå på diet utan medecinska skäl.. vilket inbegriper SLVs tallriksmodell!

Och då..hamnar man i en situation där man får bedömma vad som är en hälsosam kost överhuvudtaget.. mer fett i stället för snabbmacaroner, mer mjölk i stället för saft, mer frukt i stället för godis, mer hemalagade köttbullar än Gorby piroger, osv osv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MissInAction
0

Är jag helt ute och cyklar eller varför har jag i minnet att jag läst att det är "normalt" för människan att vara i ketos? Man behöver inte äta bara kött och smör för att hamna där.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Chalin3
0

#4 Nej man kan komma i ketos när man äter väldigt lite kalorier.

Kroppen anser att den svälter eftersom det är alldelens för lite energi. Är inte säker på mängden men har för mig att det är under 800 kcal. några dagar i rad.

Zepp
0

Inuiternas barn klarade nog av både havandeskapet och uppväxten i ketosis.. så det är nog inget problem rent generellt!

Däremot så fanns det då inga vetenskapsmän som undersökte dem, varesig modern eller de späda barnen.. varför ingen kan säga om det föreligger någon nackdel.

Sen så har vi det där med de epileptiska banen, som sätts på en ketogen diet, de får en lägre tillväxt.. men vad jag förstår så handlar det inte om ketosis utan att de förutom den ketogena dieten sätts på kraftig protein och kalorireduktion.. av för mig okänd anledning.

Så det handlar egentligen bara om försiktighetsprincipen.. och frisk barn blir sällan sjuka av rårivna morötter och liknande.

MissInAction
0

Aha. Ja då var det inte den orsaken till ketos som jag hade i tankarna. Det som man hamnar i då man minskar på kolhydraterna, då får man i sig tillräckligt med energi och näring ju. Kan det verkligen vara farligt?

Det är i någon bok jag har läst att ketos är ett naturligt tillstånd för människan.

Kluring om Ryssland

Zepp
0

Det är ett naturligt tillstånd.. inget snack om saken.. likaså att kolhydrater är en naturlig del av vår kost sen vi utvandrade från Afrika.

goliath
0

#4,

Det är helt normalt och naturligt, ja. Men inte säkert att det är normalt att vara det konstant. Ingen vet ju exakt vad man åt de senaste 2 miljoner åren i afrika men mycket tyder på att det var mycket mindre kolhydrater än idag. Men att de gick konstant i ketos är väl ganska osäkert. Det finns gott om frukt i afrika… i tillägg åt man nötter, grönsaker och kolhydratrika rötter..

bummsan
0

Hon har varit i ketos förut med då vi på läkares råd skulle ge henne typ LCHF kost.

Hon är överviktig.

Men den här gången är det med hjälp av en näringsteraput.

Måste fråga henne lite om de känner jag.

De finns tydligen nå stickor att kissa på, för att se om man hamnat i ketos va?

Tack för alla svar hittills, fortsätt. Flört

MissInAction
0

#9 Ja det är klart, vi åt kolisar då också fast av bättre sort :) Så det är kanske så som du säger, att vi kanske inte var i ketos. Å andra sidan kan man väl äta hyfsat mycket rötter och frukt etc. utan att falla ur det? Vi kanske låg och vägde på gränsen. Tja jag vet inte :)

Kluring om Ryssland

Wildrat
2

#10 Stickorna är en onödig utgift. Man är i ketos om man äter lite kolhydrater.

Ketos är inget magiskt och ingenting särskilt för kroppen heller. Det är bara fettförbränning och den sker alltid när glukosen är slut vare sig det är för att man äter lite kolhydrater, är sjuk, svältbantar osv. Det är en helt naturlig process som gjort att vi överlevt perioder med lite mat och på platser där kolhydrater inte finns tillgängligt.

Det finns inte en enda livsnödvändig kolhydrat, inte ens SLV hävdar det trots deras kolhydratkramning.

goliath
0

Många tycker stickorna är värdelösa och en onödig utgift (på ca 45 kronor). Men för en nybörjare kan det vara svårt i början att veta vad man ska äta för att ligga så lågt man önskar i kolhydrater. För den som önskar ligga i stark ketos och vill ha en bekräftelse på att man äter rätt tycker jag stickorna är ett förträffligt verktyg, i allafall de första par månaderna då alla får utslag på stickorna sålänge de ligger lågt i kolhydrater.

AniBer
0

Har ätit LCHF i 3 veckor nu och ligger mellan 13-18g kolh/dag…totalt ca 4%.

Kcal hamnar runt 1400-1500 per dag…ketos-stix visar inget alls fortfarande…äter jag för mycket kolhydrater eller kcal…eller både ock?

Tränar 5-6 dagar i veckan: Body Combat, kettlebells, spinning å ibland jogg.

Viktminskat 3 kg så det är jag nöjd med och allra mest nöjd över att slippa uppblåsta magen…mår riktigt bra men är nyfiken!

Aniara4
0

#14 Du äter garanterat inte för mycket kcal, snarare för lite med tanke å din träningsmängd. Kanske använder du upp alla dina ketoner så att det inte finns några att kissa ut på stickan. Stickorna mäter ju inte i vilket utsträckning ketonerna bildas, utan i vilket utsträckning det blir ett överskott som kissas ut. Vill man verkligen veta om man är i ketos är blodprov det enda säkra sättet.

Wildrat
3

#14 Ketostix visar bara ÖVERSKOTT på ketoner som läcker ut i urinen. En bra kropp har inget överskott.

Äter du lite kolhydrater så ÄR du i ketos. Du kan inte vara nåt annat då ketos betyder fettförbränning vilket sker automatiskt om man inte har tillgång till glukos. Kolhydratgränsen ligger vis ca 100g kolhydrater om dagen.

Ketos har inget med kalorier att göra, bara kolhydrater.

Men du äter alldeles för lite. 1500kcal och tränar 5-6 dagar i veckan. Väger du inte runt 100kg så svälter du just nu och gör av med muskler. Luktar din andedräkt ammoniak? Då är du farligt ute.

AniBer
0

Väger 62,5 till 1,63 cm…luktar inte ammoniak…har gjort kroppsmätning flera ggr och har lite för lite fett men bra m muskler!

2004 vägde jag 50 kg mer och på 68 veckor ÅT jag mig ner i vikt…är grymt intresserad av allt som har m kost å träning att göra och då svärdottern provade LCHF så blev jag nyfiken…har alltid ätit MASSOR m frukt å grönt men magen gillar det inte riktigt så jag tänkte varför inte prova detta några veckor…TACK för svar förresten!

Zepp
1

goliath
0

teoretiskt sätt ska alla som går över från en kolhydratrik kost (låt oss säga mellan 30-60 e%) till en kost på under 30-40g om dagen få utslag på ketostickorna minst de första 3-4 veckora. Detta pga det tar några veckor för kroppen att adaptera till ketoförbränning (detta förklarar varför många känner sig trötta de första veckorna eftersom de energirika ketonerna kissas ut istället för att förse hjärnan med energi).

Jag tror alla jag pratat med som startat med ketogent kosthåll får utslag på stixen relativt fort och fortsätter ha det flera månader framöver.

SpurtAnne
0

Zepp,

Jag tycker inte LCHF är en diet, det är en kost och varför skulle en hälsosam kost inte vara bra för barn?

AniBer
0

Har aldrig fått utslag på ketos-stix