Äter för lite?
Hej!
Har ätit enligt LCHF sedan drygt 2 månader, har gått ner 6 kg och mår toppen!
Däremot har jag väldigt dålig aptit och har haft det sedan andra veckan. Ligger på ca 700-900 kcal/dag och kan verkligen inte få i mig mer. Gör det något? Jag mår ju bra.. Är det också ett övergående problem när kroppen ställer om?
Vore glad om någon kunde hjälpa mig!
spontant skulle jag vilja säga att det är på tok för lite kalorier in om du pendlar mellan 700 - 900 kalorier/ dag. Svältgränsen ligger på ca 800 kalorier/ dag om man googlar info om det på nätet. Du bör nog ligga lite högre - åtminstone upp mot 1300 - 1500 kalorier/ dag.
är du säker på att du har räknat in allt du äter och dricker? (förutom vatten).
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
För en del uteblir hungern under omställningen, men din nivå är alldeles för liten. I längden pratar vi om näringsbrist och sänkt ämnesomsättning.
Kittla aptiten med krispigt och syrligt. Som t.ex. gurka, citron. Det går rätt lätt att ät mer då.
Ja jag har registrerat allt på matdagboken och har varit noga med att väga och se till att mängderna stämmer.
Borde man inte må dåligt om man ligger på svältgränsen? Känns som att jag mår så bra så borde vara okej, men jag vet som sagt inte.
Tack för ditt svar.
MimLan Ok då kanske det är något övergående när kroppen ställer om, som du säger. Har för mig att jag läste det någonstans men trodde inte att det skulle sitta i så länge.
Ska pröva gurka & citron, tack för tipset!
Jo, kroppen brukar sända ut varningssignaler, som huvudvärk, dåligt humör, frusenhet, darrighet och matthet, tex.. Under en period så kanske man mår ok, men om perioden blir för lång så börjar kroppen att varna.
så det är nog bra om du ökar ditt intag, OM du ligger på väldigt låga kalorier in så kommer kroppen att gå i svältläge = krig och sparar då på prexis allt som kommer in.
Kvinna - stillasittande arbete - bör äta ca 1800 - 2000 kalorier/dag.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jaha då ligger jag ordentligt under. Ska verkligen anstränga mig för att få i mig lite mer då. Det här är ju inte direkt ett "problem" jag har haft tidigare, att inte kunna äta tillräckligt 
Tack för hjälpen, inte lätt att vara en nybörjare 

En del tappar aptiten helt, andra blir vrålhungriga mest hela tiden, det är en del av omställningen!
Att tappa aptiten helt är knappast bra i längden.. i värsta fall får du lägga till en del kolhydrater, för ofta handlar det om att man är van att känna hunger när blodsockret sjunker.
När aptien stabiliserat sig på normal nivå kan man sen minska lite i taget.
Vad är då normal nivå.. jo ditt energiintag pluss det du går ner i vikt.. om det hamnar på normalt energiintag så är det sällan någon ko på isen.
Ett halv kilo i veckan blir cirka 500 kcal per dag.. och det är faktist väldigt fort om det handlar om fettminskning.. de som minskar mer är antingen kraftigt överviktiga eller så är det vatten!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
När man tappar aptiten så blir det en ond spiral av det hela. Äter man inte försvinner nämligen aptiten ännu mer. Enda botemedlet är att äta fastän det tar emot, att tvinga i sig maten. Det tar ett par dagar, sen brukar det vara bra igen.
Tack för era svar.
Det där med att aptiten försvinner när man äter lite en tid känner jag verkligen igen, jag är aldrig hungrig och får påminna mig själv att äta så jag inte blir yr.
Ska fundera över det där med lite mer kolhydrater om det inte vänder, kanske stimulerar det aptiten något.