Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6746 ggr
Pasi
2007-05-31, 13:49

Protein höjer inte blodsockret

En intressant rapport som visar att protein inte höjer blodsockret.
Intressant också att notera att det hos insulinresistenta(diabetes2) tom kan innebära att blodsockret blir för lågt (kan inte låta bli att säga det - Vad var det jag sa!?Flört) och kan vara en möjlig orsak till varför en del kan behöva lite mer kolhydrater i kosten för att må bra…. särskilt om man äter lite mindre fett o mer protein, typ Atkins.
Möjligtvis kan effekten också förvärras av få, men stora portioner!?
Andra som behöver sänka blodsockret kan må bra av den sänkning som en stor andel protein ger.

Detta visar hur komplext det är med kosten och att alla borde experimentera för att hitta vad som passar den egna kroppen!

Annons:
problembarn
2007-05-31, 14:17

Så intressant… då skulle man ju kunna tänka sig att om man är en sådan som har lågt blodsocker av naturen (vilket jag tror att jag har) så får det till följd att den strikta LC-kosten sänker mig så totalt :-)

Pasi
2007-05-31, 14:20

Kan vara möjligt, men antagligen bara om du är kraftigt insulinresistent.

JohanW
2007-05-31, 14:34

Kanske inte helt optimalt, alltså, med tex. vissa proteinpulver som är i stort sett rent protein med nära nog obefintliga kolhydrater.. om man drar resonemanget vidare?

Det förstås, man kan alltid blanda i lite kolhydrater efter behov, om man är känslig för den blodsockersänkande effekten!

problembarn
2007-05-31, 14:39

Kan du förklara det för mig Pasi?

Menar du att ingen kan ha lågt blodsocker av naturen? Eller hur menar du? Jag kan inget om sådant…

Pasi
2007-05-31, 15:13

Det jag menar är att om du inte är insulinresistent så påverkar inte proteinet blodsockret, medans om du är det så kan matthetssymptom osv bero på för lågt blodsocker.

Min teori (som gick emot alla påståenden om att proteinet var kraftigt BS-höjande) gick ut på att protein höjde insulinet mer på en insulinresistent (för att komma in i cellen) och att denna höjning minskade leverns blodsocker-/ketontillverkning. Teorin ser fortfarande ut att hålla.

Mervi
2007-05-31, 15:24

Då kan jag käka mer protein utan att vara orolig. Min dotter som är typ 2:a får tänka sig för lite mer och hålla koll på blodsockret vilket hon ju gör.

Jag har ökat proteinet och märkt en viss nergång av vikten.

Annons:
Anterrabae
2007-05-31, 16:13

Jag blev tillsagd att äta mer protein. Är i uppbyggnadsfas nu *ler*

Min alternativterapeut tyckte "ät du massor med proteiner, det behöver du. Och eftersom du äter matsmältningsenzymer bryter du ner det utan problem" *skrattar* Jag har inte ätit enzymer på ett par månader.. Producerar dom själv.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

problembarn
2007-06-07, 19:13

Hur vet man om man är insulinresistent då?

Jag blev ju tröttare och tröttare av den strikta LC-kosten, jag kände det som om blodsockret var jäms med fotknölarna… och det blev värre och värre ju längre jag höll på. Så fort jag drack kaffe eller något annat så blev jag piggare en kort stund men överlag så fick jag ingen energi alls av den strikta kosten.

Jag bara funderar kring detta med blodsocker och protein… fick tipset av Skaldeman att öka protein och minska på fett när det inte fungerar.

Pasi
2007-06-07, 19:47

Problembarn - Om ditt blodsocker sticker iväg över 7,5 efter en pastamåltid (eller annan kolhydratmiddag) då är du insulinresistent och kommer troligen att få diabetes typ2 i framtiden, enligt en sida jag läste.
Men det bästa är nog att prova hur man mår med lite resp mycket protein och försöka hitta vad den egna kroppen tycker är en bra balans.

problembarn
2007-06-07, 21:38

Ok, mitt blodsocker har jag ju ingen koll på alls… det enda jag vet är att efter ett besök på Mc Donalds (händer ett par ggr/år max!!) mår jag oerhört dåligt, hjärtklappning, illamående, huvudvärk och till och med yrsel vid något tillfälle… Dock endast efter Mc Donalds-mat!

kitabu
2007-06-07, 22:01

Jag har för mig att Dochar skrivit att man inte kan få för lågt blodglukos om man inte tar insulin.

MegN
2007-06-07, 22:53

Men hallå?

"In spite of the lower integrated glucose area, the integrated insulin area response was increased by 18% when compared to the control (15% protein) diet results."

Glukoshalten i blodet steg inte efter intag av protein, men dock insulinnivån! Och det är väl ändå insulinet man till syvende och sist vill hålla nere, inte specifikt glukosnivån i blodet?

Eller har jag missuppfattat något här?

problembarn
2007-06-07, 22:57

Nej då, det var bara jag som undrade om man kan få för lågt blodsocker av LC-kosten. Jag tyckte mig uppleva det, så det är blodsockrets nivåer vi diskuterat…

Annons:
Pasi
2007-06-07, 23:50

MegN - Insulin är inte bara av ondo utan behövs för att aminosyrorna skall kunna ta sig in i cellerna samt för utsöndringen av IGF-1, ett av de anabola hormonerna.

cambiasso
2007-06-08, 02:58

jag ifrågasätter denna studie som pasi relaterar till på grund av egna erfarenheter….jag vet att med klara och tydliga mätvärden att håller jag mej omkring 1g protein per kilo kroppsvikt så blir inte mitt blodsocker nämnvärt påverkat men ökar jag till 1,2-1,3 g protein per kilo kroppsvikt då sticker mina b-sockervärden iväg klart och tydligt…..men värdena når inte tillnärmelsevis så högt som vid kolhydratätning(det vill jag poängtera)men ändå klart högre än vid det som de flesta är med på va jag kan förstå ca:1g protein per kilo ideal kroppsvikt…..

Pasi
2007-06-08, 10:42

Jag misstänker att detta varierar ganska mycket mellan enskilda individer….vissa får högt blodsocker av protein och andra lågt.
Det är viktigt att vi inte propagerar för något som bara fungerar för halva befolkningen.
Det kan också variera beroende på hur mycket och ofta man äter….

Margareta
2007-06-08, 12:43

Så fort jag får en apparat kommer jag helt klart att testa mycket noga… jag ÄLSKAR tabeller och grafer… gjorde ju ett eget näringsberäkningsprogram när jag trodde livet bestod i att få i sig massor av fibrer…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

NancyAlke
2007-06-08, 13:06

Jag råkade ut för en grej för några veckor sedan. Jag hade haft en stressig dag på jobbet och kosten hade mest bestått i ett antal bitar brieost och kaffe med grädde. Efter jobbet hade vi afterwork med brännboll, jag spelade inte, men drack däremot en del vin.. Jag och en arbetskamrat lullade vidare till puben sedan och det slank väl ner en par glas till… vin alltså. Under kvällen åt jag lite jordnötter och några majschips…

När jag satt och väntade på nattbussen, sisådär en par timmar efter att jag druckit något senast, började det krypa i benen. Jag reste mig upp och började gå runt lite…

Sedan vet jag inget mera förrän jag låg på rygg i busskön och ambulansen var på väg. Jag har alltså inget minne av att jag såg bussen komma, eller att jag gick mot busskön. Enligt vittnen hade jag bara vänt ögonvitorna ut och åkt raklång i backen!

Det är ingen höjdare att försöka förklara för en småirriterad ambulansförare att man inte är berusad när man ligger på rygg i nattbusskön på en fredagkväll kan jag säga. Efter att jag fått honom att förstå att jag inte var "knall" (var ju sluddrig av svimmningen) så tog han i alla fall in mig i ambulansen och började kolla lite…

Jag hade ett Blodtryck på 55/125 (väldigt lågt för att vara jag), kroppstempen låg på 35, nånting och mitt blodsocker låg under 3!!! Väl inne på sjukhuset kollades även promillen, och den var inte så hög att jag skulle kunnat tuppa av av den…  Jag blev kvar på observation till dagen efter, men dom hittade ingen orsak till det hela. Jo, jag svimmade ju säkert av blodsocker och blodtrycksfallet, men dom kunde inte svara på hur det gått till att jag blivit så låg. Enligt läkaren kan man egentligen inte få så lågt blodsocker om man inte tar insulin… och jag hade inte ens tagit mitt metformin den kvällen.

När läkaren skrev ut mig så log han och sa att jag kanske borde tänka på att jag varken är purung eller frisk längre… så att gå på som jag gjort den fredagen kanske inte var så smart… Flört

Pasi
2007-06-08, 14:55

Otäckt!

cambiasso
2007-06-08, 22:30

alkohol sänker ju blodsockret på nåt vis….det finns säkert de som vet mekanismerna bakom detta bättre än jag här på detta forum…men mitt diabetesteam brukar säga detta vid varje besök jag gör där(2ggr år)om du dricker nån kväll så kom ihåg att äta ordentligt för alkoholen sänker blodsockret…så min tanke när jag läser "nancyalkes"berättelse så fick jag tanken att det kan vara en olycklig kombination av för stressig dag för lite mat och några glas vin i kombination med insulinresistens…..hmm en möjlig amatörförklaring från mej…

Annons:
Pasi
2007-06-08, 23:48

När levern ska bryta ner alkohol så kanske den inte hinner med att tillverka tillräckligt med glukos.

NancyAlke
2007-06-09, 00:00

Ni har säkert rätt, jag är typ 2 diabetiker som tidigare varit insulinbehandlad men som bytt till kost/metformin. Men läkaren hävdade som sagt att bs inte kunde gå ner så lågt utan insulin… vilket det ju tydligen kan för mig…

Min lever har ju också en hel del att stå i, då jag äter en hel massa mediciner också.. så glukosproduktionen fick kanske stå åt sidan när det dök upp alkohol också…

Upp till toppen
Annons: