Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 6242 ggr
Blondie76
1

går inte ner i vikt med lchf?

Hej!

Jag o min man har nu ätit Lchf i 1 månad. men ingen av oss går ner i vikt. Lagar lchf mat som jag hittar på nätet och i en kokbok jag köpt.

Äter strikt efter dessa recept.

Till frukost blir det ägg o bacon.

mellanmål: lite turkisk yoghurt men lite keso

Lunch: rester från gårdagen

mellanmål: oftast tonfisk i olja el makrill i tomatsås el yoghurt

middag: mat lagad efter ett lch recept

Dricker vatten o kaffe med grädde.

Jag brukar jogga 5 km 1-2 gånger i veckan. Men varje dag går vi en promenad i rask takt på ca 2,5 km.På helgerna försöker vi gå samma runda 2 gånger.

Vad gör vi för fel?

[Pennylane1]
0

behöver ni äta så många gånger? Med LCHF klarar man sig oftast utan mellanmål, man äter ordentligt så man klarar sig till nästa mål. Prova att skippa mellanmålen ochr registrera gärna en normal matdag på t.ex. minmat.net och klistra in resultatet här så är det lättare att ge råd när man ser fördelningen etc.!

AniBer
0

Skulle gissa på för mycket mat/kcal fördelat på för "många" måltider. Var bland det första jag lärde mig här inne var att en LCHF-ätare äter bara 2-3 ggr.

Räkna ut matintasget på t ex min mat eller matdagboken för att se hur ni ligger till.

Man äter alltid MER än vad man tror och dricker MINDRE…något jag fick lära mig för många år sen o det brukar alltid stämma.

Att skriva matdagbok är nyttigt på många sätt.

Blondie76
0

tack för råden…

läste på en sida att man skulle äta små måltider men ofta… Obestämdmin man känner sig ofta hungrig..ska han dricka mer vatten då eller vad göra?

Har läst att man kan äta 80/80/20 men fattar inte hur det funkar…

Hur äter ni en dag? Ska gå in på min mat o se hur jag liggger till. Tyckte bara att den såg krånglig ut när jag loggade in där idag el så är det jag som inte fattar hur den funkar.Glad

AniBer
1

En dag kan se ut så här:

Frukost:

3 kokta ägg m 10 g smör, kaffe m grädde å kokosfett

Ev 1 kokt ägg eller en babybel vid 12-13-tiden (jobbar olika tider varje dag?

Middag ca 16.15

Kyckling, lax eller något kött, grönsallad brie ost och sås gjord på majonäs o cr fr 34%

Efter träning ev 2 kokta ägg, en bit brie eller ett par kalkonskivor…beror på vad jag tränar

Man är hungrig i början men det går över…kokosfett  i kaffet mättar MYCKET!

Tränar 4-5 pass i veckan o ligger på ca 1500 kcal per dag och är mätt.

Ibörjan åt jag alltid turk å hallon men ägg + smör mättar mycket bättre.

Man får prova sig fram - Lycka till!

MimLan
4

Man skall äta tills man är ohungrig, och äta igen när man är hungrig. Inget annat.

80/80/20 föreslår jag att ni glömmer rakt av. Det är ett tips för små inaktiva kvinnor där inget hjälper. Ingenting för nybörjare som behöver lära sig att lyssna på kroppen signaler.

Under omställningen, som kan pågå några månader, kan hungern vara stor, eller obefintlig, vi reagerar alla olika. Är det mycket hunger är det bara att äta på. Kroppen kommer att säga ifrån när den är nöjd/trygg.

Små måltider och ofta låter som ett kolhydratätar-råd, det syns i undantagsfall som råd på den här kosten.

Utgå från en proteinkälla, lägg till en fettkälla och grönsaker efter eget behag. Upprepa vid hunger. Fokusera på det.Större portioner om hungern kommer snabbt, mindre om hungern inte riktigt kommer.

Och läs gärna tråden "13 artiklar jag som nybörjare har stor nytta av!" som finns bland de översta trådarna här till vänster.

Blondie76
0

Har skaffat mig ett konto nu på matdagboken..ska börja fylla i den från o med imorgon.

Ska klistra in en "normal dag" här imorgon kväll…

Blondie76
0

idag har jag ätit 2 dl turkisk yoghurt med ca 0,5 dl färska jordgubbar o till det en kopp kaffe med grädde.Ville ha lite omväxling, brukar annars äta ägg o bacon till frukost.

Till mellan mål åt jag en näve oliver med en bit brie ost. Hoppade över lunchen idag men åt blomkåls ris med kyckling gryta bestående av kycklingfile och creme fraiche…sen åt jag 1 dl av en ny Lchf glass från alvesta glass…har druckit ca 1,5 liter vatten under dagen. Inte så pigg idag pga mens värk. Har promenerat i rask takt en runda på ca 2,5 km…

[Pennylane1]
1

tja två dl TY och jordgubbar blir ganska rejält med kolisar, det skulle stoppa viktnedgången för de flesta tror jag…  det blir (beroende på sort TY) troligen ca 10 gram kolisar kanske mer! Plus att även mjölkproteinet stoppar för många. Det är något man kan äta när man gått ner det man vill gå ner. Eller visst kan man äta så  men då räkna med att man inte går ner!

Blondie76
0

min man är väldigt känslig i magen när han äter mycket ägg….Hur mycket ägg kan man äta på en dag?

RobinEH
1

#9 Beror la på hur hungrig man är. Tror säkert att det finns de som kan äta 100st eller fler. Flört

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Blondie76
0

då är inte 4 ägg för mycket på en dag eller? Ursäkta mina "dumma" frågor..men det känns som jag måste fråga mycket eftersom det inte händer ngt..Skäms

Vad äter ni på kvällarna? efter middagen…eller ska man försöka låta bli att äta försent på kvällarna…?

Blondie76
0

om man inte vill eller kan äta så mycket ägg vad ska man äta istället?

[Pennylane1]
0

just nu har jag ätit ett kokt ägg med lite citronmajonnäs och räkor. Äggmacka utan macka typ. Gött! Som svar på första då.

rökt makrill med majonnäs… tonfisk med dito… tja… men utan ägg vore jag rätt rökt. Äggmjölk (sök på det härinne finns multum med trådar) är min frukost väldigt ofta…

Halvdansken
0

Just mejeriprodukter kan vara en broms i viktnedgången.

Jag äter ca två gånger per dag, lunch vi 12 och middag vid 19-20. Sen kan det hända att jag känner mig småsugen på kvällen och då kan jag ta en ölkorv eller ett ägg med miig upp i sängen. 

Ät när du är hungrigl. Sluta när du är mätt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Blondie76
0

imorgon tänkte jag skicka med min man detta till jobbet..frukost äter han hemma vid 6 tiden.Tänkte äta detsamma fast midre portioner.

frukost: 2 kokta ägg med smör+kaffe med grädde

mitt på dagen: rökt fisk med majonäs

middag: kött med bea sås o brocoli buketter

på kvällen: lite ägg+med majonäs o rökt fisk

ACH
0

Jag tycker att den matdag du beskrev nu låter alldeles utmärkt! Men sedan får man aldrig glömma att behoven är helt individuella. Ni MÅSTE göra vad ni kan för att lära er höra kroppens signaler. Det är KROPPEN som ska tala om hur mycket, vad och när ni ska äta. Iaf i så stor utsträckning det bara är möjligt. Låt inte bli att äta pga någon hypotetisk kalorigräns, och öva er på att känna annan mättnad än bara magmättnaden. Det kan ta tid, men det går. Och jo, en viktig sak: alla recept som kallas LCHF på internet är långt ifrån lämpliga för de flesta. Jag råder er till att läsa på mer om teorin, så blir det lättare att bedöma dem. Sten Sture Skaldeman tror jag är bra för nybörjare; han har många handfasta råd i sina böcker, samt recept. Lycka till!

Zepp
0

Äter man var fjärde timme så befinner man sig i ett postprandialt tillstånd hela dygnet förutom då man sover!

Dvs man lever på det man stoppar i munnen.. och således tar man heller inget från depåerna.

Satsa på det normal tre måltider om dagen.. anpassa bara portionerna så man håller sig ohungrig fram till nästa måltid.. och då är det helt naturligt att bli hungrig.. strax före den måltiden.

När jag är ledig så ätre jag helst bara två gånger.. men då äter jag oxå större portioner.

Det e rätt skönt att slippa tänka på mat hela tiden.. och så blir det klart mycket lättare att planera samt att variera sig.

Om det blir två-tre måltider så kan/bör de då oftast vara lagad mat.. dvs riktig mat som man står sig på.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.