Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5352 ggr
Jojo55
0

Skinka utan glutamat/socker?

Sökte på det men hittade bara uråldriga trådar så jag gör en ny. Min fråga är alltså om någon har tips på påläggsskinka utan glutamat och socker? Helst inte någon dyrbar lyxvariant!

Sweli
0

Ibland hittar man på Willys eller Lidl, men det är väldigt svårt.

All chark verkar ha socker eller glutamat.

denkal
0

Jag är ingen näringsexpert eller ngt så då kan jag fråga i denna tråd….

Vaddan den jäkla sockret i kött? Det är ju knappast för antioxidant syfte? Märkligt anser jag med massa socker i kött som bacon osv…

tankgirl
0

#2 Ofta kan det vara att köttet smakar så uruselt att de måste både salta och sockra för att dölja smaken - den obefintliga smaken. Den dåliga smaken kan bero på att djuret levt ett stressigt liv och blivit pumpad med p-piller och antibiotika hela livet. Griskött från Danmark är extra billigt just därför att de har köttproduktion på rullande band. Ingen kärlek.

hemul
0

Mycket chark är rimmat och rimmat innebär sockersaltat. Skinka, antingen den är kokt eller rökt, är definitivt rimmad. Det är inget konstigt med det. Kött eller fisk som bara saltas möras inte på samma sätt och bli rätt hårt, uttorkat. Titta i vilket gammalt recept som helt, det är alltid en (mindre) del socker förutom saltet. Jag tror inte man behöver oroa sig för den lilla mängd som eventuellt finns i köttet. Men att de sen sätter till glukos och gud vet allt förutom det socker som ingår vid rimningen, det är ju en annan femma och onödigt kan tyckas.

T.ex. är skillnaden på gravad och rimmad lax att det är mindre socker i den rimmade - men socker är det fortfarande.

Sweli
0

Jag har 2 olika urgamla recept för att göra "parmaskinka/serranoskinka"

I den ena receptet använder man BARA grovsalt till "kurering" på 10-15 dagar dagar.

I den andra receptet används en blandning:

Till 1 kilo grovsalt, sätts i 100 g socker och 1 tsk nitritsalt. Kurering 10-15 dagar beroende på storlek på skinkan/köttet.

Skillnad mellan de är att den med bara salt, ska bara saltet penslas bort efter "kureringstiden"

I den med nitritsalt ska läggas i vatten i 36 timmar och under tiden byter man vatten 4-6 gånger.

Båda kryddas sedan med en blandning av kallpressad olivolja med paprika, peppar och muskottnöt, läggs i charkbindväv och hängs i minst 3 månader. Då får man den så kallad spansk serrano skinka.

Kryddar man inte med paprika heter det "typ parmaskinka"

Det är inte ALLTID man använder socker. Det finns båda varianterna.

hemul
0

Men parma är ju en lufttorkad skinka. Hitta en vanlig skinka som inte är rimmad på normalt sätt om du kan.

[Pennylane1]
0

hittade en bra beskrivning på att rimma skinka på "fettskrämds forum"

Ta fläsket(går säkert med annat kött också) och lägg det i en gryta/kastrull, täck med vatten. Ta ur köttet och ställ grytan på spisen, ta en skalad potatis. lägg i den i grytan och ös i salt. När allt salt har löst sig och potatisen flyter så har du rätt salthalt.

Vill inte allt salt lösa sig och potatisen fortfarande sjunker kan man värma vattnet så löser det sig lättare. sen kan man lägga i potatisen igen och kolla om den flyter.

Kasta potatisen Skrattande

Sen lägger man i köttet i saltlaken och ställer i kylskåp i ca. 2-3 veckor. Klart att tillaga sen! Skrattande Och det blir jättegott Tungan ute

Inget socker inte!! Cool

gun92884
0

#7skrivet av Pennylane1

… så läggandet av köttet i vattnet är bara för mätningens skull så man får rätt mängd vatten?

[Pennylane1]
0

ingen aning… vet inget mer än det som står där! det var bara att det inte var socker i som jag fastnade för!

fast jag fattar inte vad du menar riktigt? Verkar självklart att det är så?

gun92884
0

#9skrivet av Pennylane1

Det sa jag mest för om det var någon köksnovis som skulle prova Glad