Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 6692 ggr
johanx
9

Har gjort kolesteroltest, inga bra siffror

Gjorde ett kolesteroltest efter 5 månader med LCHF. Var väl inte de bästa siffrorna, vad tycker ni? Ska jag ändra något i kosten?

Total: 7,8

HDL: 1,3

LDL: 5,25

Triglycerider: 1,5

nyborjare08
0

Vad är det som inte är så bra?

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/#tolka

johanx
0

Jag har läst den texten redan, och nog är jag gränsfall eller?

nyborjare08
0

Du har bara ätit LCHF i 5 månader. Inte speciellt lång tid och kolesterolet kan förändras en del första tiden på LCHF, generellt. Jag skulle ligga lågt, slappna av och ta prov igen om ytterligare minst 7 månader.

Zepp
1

Inga kanonvärden om man säger så!

En Tot/HDL på 6 är rätt högt.

Sen så har du höga triglycerider och medelbra HDL.

Hur såg dina värden ut före kostomläggningen?

Frågan är om det är övergående.. dvs någon form av omställning?

Du skall nog ta nytt prov efter 1 år på kosten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

plutten11
0

Ja det kan ju hända att du hade ännu sämre innan? Men som nämnst ovan, testa om efter ett år. För många ökar ju jiu HDL med tiden.

johanx
0

Värdena var lägre innan jag började med LCHF i januari men då åt jag också Simvastatin som jag slutade med i januari.

Jag ska köra på i ett halvår till, vad gör jag om det inte förändrats då är det Simvastatin igen då eller?

Zepp
0

Mnja svårt för oss att råda dig om som du förstår.

Du har altså redan ett högt värde innan?

Om man säger som så.. utan att behöva dra upp någon vetenskaplig studie för att stöda sig på så.. de med metabolt syndrom, diabetes och liknande är antagligen de som får bättre blodfetter av LCHF.

Din profil skulle kunna tyda på detta, med höga triglycerider.. har du sådana symptom.. förutom blodfeterna?

johanx
0

Ja jag har diabetes.

MimLan
0

#6 Det är inte så att kolesterolvärden är onda i sig och skall bekämpas. De manifesterar vad kroppen pysslar med i övrigt.

Hittills är det hjärt/kärlsjuka som möjligen kan ha en poäng med statiner. Så din fråga landar väl där, är du hjärt/kärlsjuk?

johanx
0

Nej min enda sjukdom är diabetes som jag haft sedan 2000. Jag är 42 år. Vad är det min kropp pysslar med tror du?

Zepp
0

Ja då är knappast lågfett högkolhydrat något som du ens vill testa?

Och det är egentligen bara verksamt för ett fåtal med en udda genetiskt defekt lipidmetabolism.

Egentligen är antagligen de höga blodfetterna och diabetesen samma sak, fast olika symptom.. dvs något galet i metabolismen.

Det verkar som om när man fått diabetesen under kontroll så bruksr blodfetterna oxå rätta till sig.. hur har det gått med diabetsen?

johanx
0

Jag har klockrent blodsocker (HbA1c 39), Blodtryck, viktnedgång etc det enda som inte är klockrent är blodfetterna.

Zepp
0

Låter som du har fått en del hälsofördelar då, men att blodfetterna återstår.

Har du fått dessa genom att äta LCHF?

För utifall kosten har medverkat till de bra värdena så kanske blodfetterna oxå blir bättre efter ett tag?

[bittek]
0

Mina blodfetter gick upp det första halvåret på lchf, sen sjönk de. Nu har jag toppenvärden. Jag tror att kroppen måste få tid på sig att ställa om.

johanx
0

Alla hälsofördelarna är tack vare LCHF, ja.

När det gäller blodfetterna tror jag det är LCHF-relaterat men är inte hundra. Jag åt Simvastatin innan jag började med LCHF i januari. Då var värdena bra. När jag började med LCHF slutade jag samtidigt med Simvastatin för jag ville få bättre koll på diverse värden och hur kosten påverkar dem. Sex månader senare hade jag dåliga värden. Så det beror antingen på LCHF eller på att jag slutade med Simvastatin.

Ska fortsätta ett halvår till och se vad som händer. Fast doktorn har redan ringt och sagt att jag måste börja äta 20mg Simvastatin om dagen omedelbums Cool

Zepp
2

Om man säger som så.. hos friska blir det mest marginella skilnader varesig man äter LCHF eller högkolhydratkost.. skillnadena man ser då är främst lägre HDL och högre triglycerier på en högkolhydratkost.

På en fettbaserad kost stiger oftast HDL och triglycerider sjunker.

Ser man sen på de med diabetes, metabolt syndrom och liknande så brukar de ha höga triglycerier, högt LDL och lågt HDL.

Det är en del av symptomen, orsakade dels av hög glykemisk belastning, höga insulinnivåer och insulinresistens.. de tillsammans brukat stimulera levern att spruta ut en massa små VLDL som sen blir till små LDL.

Det finns väldigt få anledningar att ta simvastatin.. fast en del skall göra det.. i brist på bättre behandlingsåtgärder.

Den viktigaste anledningen är redan genomgången hjärtkärlhändelse, den andra är kraftiga aterosklerotiska plack, och en tredje är kraftigt ärftligt påbrå.

Om din läkare framhärdar så finns två ytterligare prov att ta.. först APO-kvot för att se om det är små mer farliga LDL, den andra är kärlröntgen eller liknande för att utröna huruvida du har aterosklerotiska plack av någon omfattning.

Om allt då utfaller till din nackdel så kanske statiner är det enda återstående?

majsan332
0

Hej!

min man slutade med statiner för att han efter 10 år hade fått så mycket värk i muskler. Han kommer nu att begära olika undersökningar för att utreda om han verkligen behöver statiner. (han hade hjärtinfarkt för 10 år sedan)

Det är för trist att dessa statiner ger så trista biverkningar!

johanx
0

Ja jag ska avvakta lite till. Undrar vad oddsen är att läkaren går med på APO- och kärlröntgentest Obestämd

Zepp
0

APO kvot är nog inte helt omöjligt att få, det blir mer o mer ett standardprov.

MimLan
1

#18 Det är ju läkaren som skall argumentera för att få dig att knapra statiner. Då behöver denne visa att du är i illa skick med bättre diagnostik än vad du fått hittills. Det är inte du som skall motivera det.