Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 2444 ggr
gun92884
0

Kolesterol igen ... suck ... behöver hjälp ...

Det är såååå lätt att med ett leende läsa insändare om att 'nu har doktorn sagt mitt (min makes) kolesterol är för högt …' och tänka, 'lätt som en plätt, det är inte svårt att klara, kolesterol är inte farligt, har de inte förstååååt det ännu?' … och så händer det en familjemedlem och nu är det inte lika lätt att avvisa detta med ett fnys Rynkar på näsan JAG vet att det inte är farligt … eller åtminstone inte har gjort mig sjuk och jag varnades för kolesterolsviter för 10+-talet år sedan när mitt kolesterol började gå i höjden. Jag har vägrat statins i alla år och hade helt rena kärl när de gjorde en insyn. Har ätit LC som övergick i LCHF sedan många år tillbaka.

Jean-Pierre har också haft högt kolesterol, men inga hjärtproblem, sedan många år tillbaka. Han började med statins men slutade när jag läst Ravnskov och förklarade vad han skrev. Detta var redan innan Cholesterol Myths fanns på engelska. Jag köpte boken från Ravnskov genom Cholesterol Skeptics' website.

Jean-Pierre åt LC i en period för ungefär 8 - 9 år sedan. Han gick ner i vikt - har aldrig varit direkt överviktig eftersom han inte är sockerråtta, äter inte bullar och kakor, och äter inte fast food -  men har litet extra som sitter efter vin till måltiderna, bröd och en öl här och där.

Sedan slappade han av, och det 'extra' har krypit tillbaka över åren. Nu har han varit på läkarkontroll och kom han hem med listan med blodprovsresultaten och bad mig kolla upp dem åt honom. Dessutom hade läkaren bråkat om kolesterolet igen … och skickat in recept om statins - Pravastatin, generic för Pravacol - till vår drugstore.

Så här ser resultaten ut … jag vet fortfarande inte hur man översätter dessa värden till de som de använder i Sverige … kanske någon kan det hela …

Jean-Pierre är 63, har inte haft problem med hjärtat eller högt Blodtryck. Han är segeltokig och tämligen så aktiv eftersom han har svårt att sitta stilla.

Hans pappa dog i sin första hjärtinfarkt i 50årsåldern… har ingen aning om hans hälsostillstånd men han var militär och seglare så satt inte i tvsoffan och käkade lösgodis …

Cholesterol : 312 'normal' skala: 5 - 199 mg/dl

HDL Cholesterol: 76 'normal' skala: >= 60 mg/dl

LDL Cholesterol (Calculated): 211 'normal' skala: <= 99mg/dl

TRIGLYCERIDES: 125 'normal' skala: <= 149 mg/dl

Non-HDL Cholesterol: 236 - finns ingen skala

Dessutom står det under

GLUCOSE: 111 'normal' skala: 65 - 99 mg/dl

Stirrar vi på pre-diabetes här?

Zepp
0

Tot=312/39=8

HDL= 76/39=1,94

Trg= 125/89=1,4

"Triglycerider. Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. >1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom.

• Lågt är bra. Bör åtminstone vara under ca 1,7 ."

Han kunde haft lägre triglycerider.. frågan är om han var fastande?

Tot/HDL= 312/76=4,1

"Totalkolesterol/HDL Lågt är bra, rekommenderas vara under 6. Om man vill ha ett enda enkelt mått utifrån traditionella kolesterolvärden på risk för hjärtsjukdom har detta visat sig vara det bästa. Det säger mycket mer än totalkolesterol, LDL, och mer även än triglycerider. Det är även bättre än LDL/HDL som ibland används.

• Säkrast riskvärdering. Lågt är bra. Bör åtminstone vara under 6, än hellre under 5 och allra helst under 4."

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/

Säg till att han tar en APOkvot för att övertyga läkaren.. han har ju kanonvärden.. typisk lowcarb profil!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gun92884
0

Tack för svaret! Vad är APOkvot … och vad kan det tänkas vara i engelsk terminology?

Zepp
0

APO quota?

ApoB/ApoA1?

"ApoB/ApoA1 ratio and subclinical atherosclerosis"

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18277343

spirit
1

Har jag läst Kolesterolmyten av Uffec Ravnskov och förstått vad som står där skulle jag inte bry mig.

Observera att de som har högsta kolesterolvärdet lever längst och är friskast. Mer än 90% av alla över 65 har ett totalkolesterol som är över 5,0 mmol/L, en godtycklig gräns satt av läkemedelsindustrin (normalt kolesterol är 4,0-8,8).

Därför ska de med högsta kolesterolvärdet äta kolesterolsänkande statiner och få trötthet, demens, infektioner, muskelvärk, muskelsvaghet, hjärtsvikt och diabetes bland alla andra biverkningar för att en man av 400 ska få sin hjärtinfarkt uppskjuten mindre än två dagar. Detta kallas att expandera marknaden för läkemedel.

Och alla går på detta utan att tänka efter före. Tänk efter före!

gun92884
0

#4skrivet av spirit

Jag vet detta, det är därför vi varje år måste skriva på papper hos läkaren att vi vägrar ta statins. En försäkring för honom i detta land där han kan åka dit för malpractice om vi skulle tuppa av och det visade sig vara hjärtat och att ådrorna var fulla av kolesterol.

Vad jag behövde veta och kunna visa min man är de svenska motsvariga värdena och försöka förklara bakgrunden. Han är inte fullt så intresserad av att läsa litteraturen som jag är … han föredrar att segla Skrattande

Zepp
0

Provet,  apo-kvoten, hamnar vanligen någonstans under ca 1,5. Ju lägre desto bättre. Följande gränser har föreslagits, ofrånkomligen något godtyckligt:

Män:
  • Under 0,7 = mycket bra
  • 0,7-0,9  = ok
  • Över 0,9 = förhöjd risk
Kvinnor:
  • Under 0,6 = mycket bra
  • 0,6-0,8  = ok
  • Över 0,8 = förhöjd risk

Personer med känd hjärtsjukdom bör helst ha mycket bra apokvot för att minska risken för återinsjuknande.

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/#apokvot