Läkarbesök
Nu har jag varit hos doktorn. Jag fick fram budskapet om att jag tänker inte äta Simvastatin. Det förstår han nu. Men han vill inte ge sig angående risken med högt kolesterol. Jag talade om det goda kolesterolet och triglyceriderna, dessa hade jag jättebra värden förra gången. Och det håller han med men för att få mig att gå med på medicinen började han snacka om "det finska arvet". Jag har inget sådant arv, ingen har högt kolesterol i min familj, om nu inte farmor hade det för hon blev 95 år. Så nu har vi tagit nya prover, något som heter blodfetterna, är det samma sak som kolesterolet.??? Nej det tror jag inte, detta skulle belysa något annat, men vad, det förstod jag inte.
Men jag hoppas att dessa prover visar att jag inte ligger i "farozonen".
Jag sa till honom att jag var inte orolig för kolesterolet då det har ingen större betydelse, men han menar att kvoten mellan det goda och onda gäller fortfarande. Vilket tjat det blev.
Annars hade han inget att anmärka, blodtrycket var lågt 120/80.

Vad jag vet så menas kolesterol och triglycerider när man talar om blodfetter.
I nån kortisolundersökning så ingick Finland…de hade höga kolesterolvärden och mycket hjärtkärlsjukdomar vilket verkligen tycktes stödja kolesterolhypotesen.
2 byar hade valts ut…den ena med lågt kolesterol och massor av hjärtkärlsjukdom, den andra med skyhöga kolesterolvärden men i stort sätt inga hjärtkärlsjukdomar.
Du borde frågat honom varför de med de höga kolesterolvärdena hade bästa hälsan?
Detta bevisar iallafall att "det finska arvet" inte har med höga kolesterolvärden att göra.
Tack Pasi. Jag blev inte riktigt klok på vad han skulle kolla i dessa nya prover. Kan man kolla åderförkalkningen genom blodprov.
Jag orkade inte tjatsa med honom om allt.

Bara stå på dig Mervi!! En del läkare behöver lära sig att veta hut
!! Han vill antagligen hitta andra sätt att skrämma dig till att äta medicin!! Jag har haft en sådan läkare, han blev till slut arg på mig när jag inte gjorde som han ville och blev både nedlåtande och nonchalant… då bytte jag läkare :-)
Min doktor tycker ju inte heller om min kost och mina kolesterolvärden men nu sist hade hon kryssat i något som tydligen kan se risken att bli sjuk av sitt värde (????). Det ska vara under 700 mitt var 144 så nu är hon inte "sååå" orolig för mig längre. Jag var förövrigt strålande glad då jag gick ut från henne för alla värden fortsätter förbättras hela tiden, tjohoo!
Tack alla snälla. Jag väntar med spänning på provresultaten, om jag nu kommer att få dem.
Svårt med läkare som tror att de är Guds gåva till mänskligheten. Som tur är finns det många som är helt vanliga människor också.
Min läkare vill ju bara väl, det tror jag säkert, och han är trevlig på alla sätt och vis, men han är övertygad över att kolesterolet är av ondo. Det gick inte prata bort det.
Då finns det bara ett sätt at få läkaren lugn och det är ju att påvisa dina strålande fina värden, som han snart får i sin hand. Fast kastar han recepten efter dig ändå så behöver du ju inte hämta ut dem…..
/Lillianna
~ Lillianna ~
Nej, jag hämtar inte ut simvastatinet, det gjorde jag inte förra året heller. Jag hoppas att du får rätt Lillianna om de fina värden. Man vet aldrig.
Detta var spännande läsning Mervi. Man undrar ju om de har provision från läkemedelsbolagen…
Numer pensionär i Nynäshamn
Man vet aldrig. Men om man läser i tidningarna hur sjukvårdskostnaderna ökar hela tiden så någon borde väl vara glad för att jag inte vill belasta samhället med onödiga kostnader genom att käka medicin till ingen nytta. 
Jag är helt övertygad om att de får provision. Vet inte hur det är med små privata som min läkare som inte ser någon mening med att sträva efter att bli medicinfri. Däremot vet jag att "högdjuren" på storsjukhus o liknande inte kan säga nej till allt de får av läkemedelsindustrin, känner en som tidigare jobbade med läkemedelsforskning………. många gånger ar svaret fastställt innan studien startas det gäller bara att fixa det svaret med försökspersoner, det är fruktansvärt!!
Det låter hemskt men är säkert sant.

Misstänker också att det är sant (till stor del iallafall).