Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2237 ggr
folke
0

Koktider och sockersug...

I går fick jag en aha upplevelse..

Min förra omgång med köttpaj blev lite övergräddad…  nästan 2 timmar istället för normala 45 minuter, då jag glad i hågen slipade väggar med maskin och inte hörde äggklockan Gråter

Förutom att det smakade gummistövel om pajen så misstänker jag att ju längre koktid desto mindre värde får maten, därför att efter att ha ätit denna omgång fick jag extra sug i helgen, jag lyckades någorlunda hålla emot så det blev bara lite glass Generad.

Sen kom jag och tänka på vår guru, herr bear som levt på denna kost i snart 50 år, han förspråkar ju att äta maten så rå som som möjligt.

Igår kväll gjorde jag köttfärs biffar som jag i princip bara visade dem stekpannan innan jag åt dem, och jag kände mig mycket bättre än när jag tuggade gummistövlarna…. Förvånad inte bara smakmässigt Glad

Fler som har samma erfarenheter ?

Jag ska prova ett tag nu att äta så lite kokt som möjligt….

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Delfonic
0

Jag äter allt nötkött jag kommer över minimalt tillagat, dvs. endast en stekyta för att ge lite karaktär och värme, men i övrigt 'bleu'. Jag tycker det smakar fantastiskt varenda gång.

Dock är jag fortfarande lite tveksam mot just färs om jag inte kan mala köttet själv, alternativt få det malt åt mig. Råbiff är något jag ännu inte prövat. Inte heller sashimi, men det kommer väl antar jag. Kyckling äter jag 'precis' tillagad.

Jag vet att det kan verka lite konstigt dom första gångerna man ger sig på råa bitar, men ganska snart börjar man föredra köttet tillagat så.

problembarn
0

Halvrått marinerat rådjur direkt från grillen…. yummi!!!

Pasi
0

Rått hjortkött smakar inte alls illa :P

MegN
0

Håller helt med - jag brukar alltid vara den i ett restaurangsällskap som ska ha mitt kött som råast. Och så brukar jag roa mig med att kalla bordsgrannarnas biffar "döda" (i jämförelse med min egen)…!

Jag äter gärna råbiff t.ex., och även i skrivande stund vattnas det i munnen vid tanke på en riktigt saftig, rosa biff med massa persiljesmör smältande ovanpå… Mmmm.

Skogiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror stenhårt på vad "The Bear" skriver, och visst är mörkt kött oerhört mycket smakligare när det är lättstekt. Jag vågar inte lita på kyckling i det fallet, men skogsfågel är helt jäkla fantastisk rå eller bara precis lite skrämd av stekpannan! Älgkött är suveränt, t.o.m rullen blir lättuggad och fin om den är mycket lättstekt. Jag ska engagera mig hårt i höst för att få fast ett rådjur så jag kan grilla lite *slurp*. Jag mår helt klart bättre på ett lättstekt mål mat också.