Omega-3 hjälper inte heller mot demens
Enligt DN:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/omega-3-hjalper-inte-mot-demens-1
Skit i kapslarna! Omega-3 har ingen effekt.
Jag tycker själv jag mår bra av mycket fet fisk, men det kan ju bero på något helt annat i fisken, tex dess generellt höga andel fett, eller propotionerna av vissa aminosyror.
Vad tror ni?
Länk till studien önskas.
Men man kan se det som sådan att, det finns två essentiella fettsyror.
linolsyra och Alfa-linolensyra (EPA och DHA )I normala fall äter vi väldigt mycket omega 6 i förhållande till omega 3.
Ungefär 300g mera omega 6 än omega 3.
Hälsomässigt sägs det att vi bör ha ett förhållande på 1:1 eller 1:2 alltså lika mycket omega 3 som omega 6 eller dubbelt så mycket omega 3.
Av den anledningen kan man tänka sig att de inte tagit tillräckligt med omega 3 för att skapa denna balanse, det kan också vara så att om de skall väga upp med omega 3 med så mycket som 300 gånger mera än vi idag äter blir tet helt enkelt för mycket.
Det kan även vara så att kvaliten på omega3 som de äter är för dålig kanske till och med oxiderad vilket snarare skulle vara hälsoförödande.
Kan även vara så att vi behöver inta omega 3 med fett för att denna skall tas upp som den skall och inte bara rinna igenom systemet.
Men artikeln ger som vanligt väldigt fattigt med info så studien kan till och med visa gott resultat eller oförsämrat resultat om vi inte kan läsa studien i helhet kan vi inte sägas mycket.

#1:
Jag tror att 1:2 står för en del O3 och 2 delar O6. Antingen ska vi äta lika mycket av varje eller också dubbelt så mycket O6 som O3. Fast egentligen vet vi väl inte exakt vilket förhållande eller vilka mängder som är bäst. Men klart är ju att vi äter alldeles för mycket O6 idag.
Bra inlägg annars.
"Every point of view is a view from a point."
Kan mycket möjligt vara så jag vet inte, jag har i alla fall fått för mig att det är tvärt om.
Men glömde tillägga i inlägget att jag mest speculerar och det är väll egentligen det forskarna gör med då ingen vet säkert ännu så ni får gärna räätta eller tillägga om det är något som inte stämmer eller som kanske jaja ni fattar.
#2 Tack.

Najsan
Förresten - det står ju att omega 3 inte hjälper mot demens, i alla fall inte i denna kortsiktiga studie. När du säger att du mår bra av omega 3 så antar jag att det inte är demens det handlar om? Googlar man kan man hitta en hel del som omega 3 faktiskt hjälper mot.
"Every point of view is a view from a point."
Men är det verkligen så att omega3 inte funkar eller att den lilla positiva effekt omega3 har motverkas av de skadliga effekterna som tex omega6, högt blodsocker och insulin har?
Det jag VET är iaf att en kompis som har dyslexi märker effekt på hjärnan när hon tar omega3. Med omega3 kan hon koncentrera sig bättre och därmed både läsa, förstå och minnas bättre dvs motverka de besvär hon har. Inget annat har samma och lika positiv effekt…

Har man ingen brist på Omega 3 så hjälper det knappast med att tillföra mer!
Det är likadant med det mesta.. mer än nödvändigt har sällan någon annan effekt än biverkningar.. och det gäller såklart även Omega 3.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#6 Zepp Om man nu inte råkar ha överskott av något som blokerar det andra ifrån att fungera som det skall.
Tex för mycket insulin blokerar leptin.
Skulle för mycket omega 6 kanske vara tillräckligt för att göra tillräckligt med omega 3 verkningslöst?
Optimal nivå av allt. Är nog det bästa.

När det gäller omegabalansen så är nog det större problemet att man får i sig på tok för mycket omega-6.
Då hjälper det inte att öka omega-3 för att balansera.. dels för att vi har begränsat med enzymer för ändamålet dvs främst elongeringen.. och för mycket PUFA i sig är onyttigt och för mycket Omega3 ger en ökad blödningsrisk, invärtes och utvärtes.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.