Fråga: Benskörhet
Hejsan! Tro nu inte att jag har benskörhet för allt i världen. Jag har bara en fråga om det. Minskar LCHF- risken för att få benskörhet? Då tillsammans med "vanlig" mängd motion.
bentätheten ökar av LCHF kost.
#2 Det där vill jag ha källa på! jag kan köpa #1 resonemang men det innebär ju inte att bentätheten ökar… Så nu tar jag tacksamt emot källa till ditt påstående.
Med vänliga hälsningar
Chess
Vitamin D behövs ju för att kroppen effektivt skall kunna absorbera kalcium och mättat fett för att inkorporera kalcium i skelettet. Men utan en aktiv livsstil där skelettet utsätts för belastning så finns det inte stor anledning för kroppen att kompensera med en ökad bentäthet. Men absolut kan bentätheten öka vid lchf-kost, men inte nödvändigtvis. Däremot sägs östrogen bidra till en ökad bentäthet, men detta hormon hoppas jag inte att lchf ökar.
Som sagt, naturvetare som jag är, ser jag fram emot en källa eller en djupare mer precis förklaring 
Med vänliga hälsningar
Chess
Kan tyvärr inte ange källa på det då jag inte mins vart jag läst det.
Men om minnet inte sviker mig helt stog det i en LCHF bok.
Tror att det kan ha varit Istället För Doping.
Som det stod om det med referense till en studie.
Men är inte helt säker dock.

Bentätheten ökar främsta av belastning, tillräckligt med kalcium och D-vitamin!
D-vitamin är fettlösligt och om man äter fetare mat så innehåller en del av de fetare livsmedlen D-vitamin.. typ ägg o fet fisk!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.