Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 9330 ggr
Rönisch
0

Dålig i magen av det mesta..

Jag får ont och blir lös i magen när jag äter bröd, samma sak om jag dricker mjölk (dricker inte mjölk såklart) . Det konstiga är att jag har testat mig för gluten men visade negativt. Pasta reagerar jag också på om än inte lika mycket, potatis däremot funkar rätt bra.

Jag försöker äta helt utan kolhyrater annars, men visst blir det bröd/pasta ibland när man går ut. (snabbmat osv, kanske dumt om man vet vad som händer men det är inte så ofta att jag orkar bry mig om konsekvenserna senare.) Jag är även veg nu eftersom kött påverkar mig på ungefär samma sätt som bröd, även om jag reagerar lite mindre på det. Ägg däremot går bra.

Jag funderar verkligen på vad det är för fel på min kropp, förstår inte varför jag blir dålig av så mycket?

Jag ska börja äta helt veg utan kolhydrater, mjölkprodukter ersätter jag mot soja för de produkterna tycker min mage om. Jag har i alla fall märkt att veg maten gör att jag mår mycket bättre, men jag kan fortfarande inte sluta fundera på varför jag inte tål så mycket??

Mabrotnosh
0

Det kanske inte är kött som gör din mage dålig. Du kanske äter kött i samband med kolhydrater och magen ballar ur.

Min mage klarar inte längre för mycket LCHF bröd eller nötter då ballar den ur en hel vecka och jag är svullen och gasig i magen plus en hemsk magknip.

Rönisch
0

#1 Det är även kött utan kolhydrater, jag försöker att inta äta kolhydrater så jag har prövat bara kött+grönsaker och då blir jag ändå dålig.

Mabrotnosh
0

Hur länge har du hållit på? När jag började med LCHF och två månader in i starten hade jag en otroligt dålig mage med diaree och buller. Månad 3-4 lugnade ner sig. Nu funkar magen som en klocka och jag kan äta grädde utan att bli dålig i magen.

Rönisch
0

#3 Jag har skippat kolydrater i över ett år, men äter ibland när jag är ute/bröd till frukost, till  lunch och middag hemma äter jag inga kolhydrater alls.

Jag har märkt att det mest är rött kött (men även kyckling, fast det brukar vara värre med rött) jag reagerar på, har ätit fisk ibland men tycker inte det är så gott så jag brukar inte göra det.

MimLan
0

Har du provat att systematiskt försöka läka mage/tarm för att därefter långsamt introducera olika matvaror?

Mabrotnosh
0

Sluta äta kött då och kyckling och grejer, kött och kyckling är dock mättande så synd att bara ge upp och bli vegetarian.

Rönisch
0

#6 För mig är det inte synd, jag behöver inte äta kött för att må bra. Jag undrade varför ni trodde jag reagerade som jag gjorde. Sen jag märkte att jag inte mådde bra av kött har jag endast ätit fisk och det har funkat kanon, har inget problem alls med det och tänker inte börja äta kött igen. Jag tror även att det är hälsosammare att äta fisk än rött kött, dock var jag nyfiken på varför min mage reagerade på så mycket, om någon kanske upplevde samma sak osv.

RobinEH
0

Dina problem med spannmål kan ju tyda på en spannmålsallergi. Problemet med mjölk kan ju vara laktosintolerans eller allergi gentemot mjölkprotein. Problemet med kött kan ju bero på att du kanske inte klarar av stekt mat, eller har du samma problem då du äter kokt kött? Eller så har du brist på något enzym vilket irriterar din mage då du äter kött, eller så reagerar ditt immunförsvar felaktigt på något visst protein. Reagerar din mage om du BARA äter kött? Grönsaker kan ju också innehålla ämnen kroppen kan vara allergisk mot. Det röda färgämnet i tomat t.ex.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Pennylane1]
0

om man utesluter ett livsmedel under längre tid och sen plötsligt inför det igen är det naturligt att magen reagerar, men det var inte så du menade eller? Du nämner pasta t.ex. Om du inte äter mjöl i vanliga fall är det normalt att magen reagerar om den plötsligt får sånt.

MimLan
0

Kan ju vara problem med saltsyran i magen också.

Därav frågan i #5. Uteslutning för att reda ut var det reella problemet är, inte hur det manifesterar sig.

Internettan
0

En del är så känsliga för spannmål att de reagerar när de äter kött från djur som fått spannmål som foder. Fast en del fisk får väl också spannmål som foder? I så fall kanske du skulle mått dåligt i magen även av fisk?

(Man kan vara känslig för gluten och/eller för hela kornet (speciellt vete då) utan att det syns på läkarens tester.)

"Every point of view is a view from a point."