Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7719 ggr
Sugiyama
11

Kvinnor äter sallad, män kött

Vad är det för bild som sprids i media. Här om dagen var det Helenius som i Efter 10 ville få män att äta sallad. Hon hävdade att män äter alldeles för mycket kött och för lite sallad. I morse skrev DN om att kött är manligt. Ska maten könsselekteras nu? Jag blir väldigt störd av sådana här stereotypa påståenden. Har vi inte kommit längre?

hemul
1

Finns ju flera LCHF-böcker för kvinnor. Det roligaste var reklamen till boken av den där kokbokssprutan vad hon nu heter, den som Litsfeldt var medförfattare till. Hon deklarerade att kvinnor inte tycker om feta biffar (sic!).

Jag har aldig sett en fet biff och ännu mindre smakat en, men jag är övertygad om att jag skulle älska det! Skrattande

[baronbacon]
0

Jo, det har vi - som folk. Tidningarna å andra sidan, skriver vad som säljer och dessutom en massa tok :)

[RipleyKatten]
14

Om inte min kvinna kan vrida nacken av en ko och dricka dess blod med ett sugrör från halspulsådern är hon nog inget för mig.

Jag gör det hela tiden, jag är trotsallt en man.

[Pennylane1]
1

Förvånad jag har trott att du var tjej… en ganska oförskämd tjej men Skrattande… du hade ju en tjejbild innan, inte luras så där !!

Adur
2

Ibland tror jag att folk så desperat gärna vill att det ska finnas en massa helt orimliga skillnader mellan könen, att om de inte hittar något passande så uppfinner de helt enkelt någonting.

Sugiyama
7

Dessutom tror jag inte på att tjejer gillar sallad, de sitter och peter i sig sallad för att de tror man är nyttig och går ner i vikt.

odezza
4

Jag, en kvinna, äter kött… min särbo, en man gör det inte…

Det måste vara något fel på oss… Flört

"still lost in space and time"

smalin
2

det finns väl män som sitter och petar i sallad för att de vill gå ner i vikt också :)
inte bara tjejer…

Och jag ÄLSKAR sallad! Grönsaker och sallad är det bästa jag vet. Utan att för den sakens skull sitta och peta i maten! Jag snarare vräker i mig sallad och grönsaker :)

starhawk
2

Det är ju lätt att kolla i lunchrumspentryt, dom flesta kvinnor sitter och petar i sig en sallad, männen äter husmanskost med kött, det bara är så, givetvis finns det undantag men i allmänhet är det så att kvinnor äter sallad och män kött

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

yvonnel
1

Jag gillar sallad fortfarande men mindre nu än före LCHF. Hur nu det kan komma sig, brukade göra stora sallader förr. T.o.m. så att min dotter blev häcklad av kompisarna från tidig ålder att hon åt kaninmat.

Så du Sugiyama har inte rätt i den uppfattningen om alla tjejer, jag talar om 45 år med sallad och andra grönsaker till biffen eller falukorven, jag är alltså inte vegeterian.

Sweli
1

Jag är uppväxt med "feta biffar" och har aldrig varit förtjust i tex pastasallader.

Jag föredrar en biff med en liten vanlig sallad eller äggsallad.

yvonnel
0

Håller med om det Sweli, jag lärde mig om pastasallader i USA på 60-talet var det väldigt inne, men jag har knappt någon gång haft det här i Sverige.

Ägggsalllad -djävulsägg, med stark krydda+ majonnäs= görgött!

johanx
0

Jag har nog aldrig i hela mitt liv sett män sitta och vända salladsblad i syfte att gå ner i vikt, och tur är väl det. Jag tror inte det är vanligt, eller jo kanske i de metrosexuella kvarteren i Sthlms innerstad.

Sugiyama
0

Jodå Johanx, jag har några på jobbet som äter sallad av den orsaken. Hör också ofta kommentaren innan lunch, "äh jag måste hålla igen lite, jag går och köper en sallad". Sen att inte alla är så, det är klart. Alla är vi olika men den här generaliseringen blir jag irriterade på. Jag är också kvinna som gillar kött men hellre i grytor än av typen biff med bea. Min man älskar grönsallad och ingen måltid är komplett utan medan jag tycker det mest smakar vatten.

johanx
0

"äh jag måste hålla igen lite, jag går och köper en sallad"

Och sen trippade han iväg, kanske köpte han en ny eyeliner när han ändå var ute haha

Adur
3

johanx, man blir ju lite nyfiken på i vilka kretsar du rör dig… :-) Du har alltså aldrig sett en man salladsbanta? På mitt förra jobb hade jag gott om manliga kolleger som valde salladslunch titt som tätt, just med tanke på vikten. (Och själv har jag aldrig varit i närheten av att köpa en eyeliner, trots att jag är kvinna, men det är väl en annan sak)

tistelflikkan
6

#15 jag hoppas verkligen att du är ironisk och att jag bara inte fattar det för jag anser verkligen inte att sådana kränkande kommentarer som du skrivit i denna tråden passar i ett forum som detta.

när det gäller trådämnet så älskar jag en god biff med bea eller vitlökssmör - muuuums! jag gillar dock sallad också.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Sweli
0

Sallad äter både män och kvinnor i macholandet Argentina, där jag kommer ifån men som tillbehör inte som ensamrätt.

Här i Sverige min familj Svensk-Argentinsk äter precis på samma sätt, sallad som tillbehör. Man kan inte leva på en sallad, man svälter sig.

Vi har aldrig ätit light produkter och margarin har inte kommit in genom dörren.

Salladskulturen kom runt om i världen när det börjades att skrämmas mot fett och proteiner och det hyllades alla kolhyrater, som pastasallad i USA som sedan kom till Sverige för att stanna.

Det är billig mat utan så mycket näring.

Internettan
0

Kanske har lite med "kulturen" att göra också? Kanske manliga långtradarchaffisar eller byggjobbare inte så ofta äter sallad medan kontorspersonal och liknande kan göra det? Vad man ser är kanske lite beroende av vilka miljöer man vistas i?

"Every point of view is a view from a point."

Sweli
0

Jag tror snarare än kulturen är att en långtradarchaffis eller byggjobbare blir inte mätt på en sallad eller kanske en kortare tid men inte i längden.

Därför äter de inte ofta sallad.

Internettan
0

#20:

Varför skulle inte en långtradarchaufför bli mätt på sallad om en kontorsarbetare blir det? Båda sitter väl stilla bra mycket?

Det som från början handlade om att bli mätt kanske har blivit till en kultur? Undrar om det finns någon skillnad när det gäller arbetsplatser/yrken med övervägande andel män jämfört med övervägande andel kvinnor och med blandade? (Oavsett fysisk ansträngning?)

Jag har alltid hört att det är vanligare att män, när de vill unna sig, föredrar god mat medan kvinnor föredrar sötsaker. Vet att det finns väldigt stora variationer men det sägs ju att det faktiskt finns en märkbar generell skillnad. På samma sätt som det är vanligare att män får äppelfetma och kvinnor får päronfetma även om många kvinnor också får äppelfetma. (Förresten - fick en tanke i huvudet: finns det nåt samband mellan äppelfetma och att gilla mat - och päronfetma och att gilla sötsaker?)

Kan inte sallads-gillande också vara något som man faktiskt kan finna skillnader i när det gäller kön? Om man tittar på tillräckligt många? Något som inte handlar om kultur och vanor utan om gener?

Själv är jag en hon, har aldrig varit intresserad av mat annat än för att stilla hunger och när jag vill '"unna mig" har det alltid handlat om sötsaker. När jag lägger på mig vikt hamnar det ganska jämt fördelat men det lägger sig mer på höfter och rumpa än på magen. Jag upplever också att jag blir mätt på sallad och mycket väl kan äta det till lunch.

Har ni andra några exempel som stödjer/motsäger mina teorier? :)

"Every point of view is a view from a point."

Aniara4
3

Alltså, anekdotisk evidens är som alltid ganska ointressant om man vill säga något som är giltigt för samhället i stort och inte bara för just de individer som uttalar sig. Det är väl klart att det finns både män och kvinnor som äter sallad och som inte gör det. Skulle vi räkna ihop alla i den här tråden som gör eller inte gör det skulle vi ändå få ett mycket litet och mycket snedvridet urval som inte på långa vägar skulle gå att generalisera till hela befolkningen.

Om jag får gissa, helt ovetenskapligt då, så tror jag att det mycket väl kan finnas en könsskillnad, men att den sannolikt är till största delen kultureltt betingad. Det är "kvinnligt" att sitta och fjompa sig med en sallad och inget mer till lunch (#15 kan ju t.ex. uppenbarligen inte tänka sig en man som äter sallad om han inte samtidigt är ovanligt fjollig), och "manligt" att hugga in på en blodig flintastek.

Kvinnor kanske blir mer sötsugna för att de äter så dåligt till lunch?

Här hemma är det jag som helst skulle vilja äta biff med vitlökssmör till middag varje dag, och mannen som tycker det blir för "tungt" och gärna tar en sallad till middag och frukt till efterrätt. Men det bevisar naturligtvis ingenting åt ena eller andra hållet mer än att det inte är så att ALLA män föredrar biff och ALLA kvinnor föredrar sallad. Om det nu hade varit någon som påstått det…

Sugiyama
0

#22, jag tror inte det finns någon evidens för påståendena. Jag tycker det är löjligt att skriva en bok som heter "Riktiga män äter sallad"

Sweli
3

Att skriva en sådan bok är att slösa bort träd för att använda till sån skräp. Jag hoppas att det blir en total flopp.

[Pennylane1]
2

#18 skrivetav Sweli "Man kan inte leva på en sallad, man svälter sig."

Förvånad Självklart kan man leva på en sallad! Jag äter ofta en sallad ute, räksallad, kebabsallad, skinksallad det är väl precis lika mycket mat som allt annat? Det är oftast rätt mycket kött eller räkor + ägg, isbergssallad, gurka, tomat, paprika, dressing och den senare kan man oftast få med majonnäs som bas, eller om man gör hemma. Det är ju ingen skillnad mot vilken lchf-mat som helst… bara att det är kallt.

Sugiyama
0

De färdigsallader jag har tillgång till där jag jobbar gör ingen glad, hälften eller mer brukar vara pasta, 3-4 räkor, en ägghalva och lite isbersallad.

[Pennylane1]
0

jo men var det sådana  Sweli menade? Verkade som att alla sallader drogs över en kam?

# 18 Och sallad som tillbehör äter både män och kvinnor här med, det är ju lite en annan sak och inte det som man menar med att "äta sallad" i detta fall.

Lisabet
1

När jag säger "sallad", så menar jag t ex isbergsallad med gurka o tomat, ev lite andra grönsaker. Det äter jag (ibland) som tillbehör.

Andra menar tydligen något annat med ordet "sallad".

Jag tror, att ska vi kunna diskutera detta, så behöver vi skriva mer än ordet sallad, och specificera vad det innebär.

Sugiyama
0

Det intressanta är väl vad Helenius menar när hon vill att män ska äta mer sallad.

[Pennylane1]
0

# 28 men om du beställer en sallad ute är det lite mer än så!

Lisabet
0

#30 Jag beställer inte sallad när jag äter ute, för att det inte är säkert vad som ingår i en sådan (jag är allergisk mot mjölkprodukter, och äter inte heller spannmål), och för att jag tror att jag inte skulle bli mätt.

[Pennylane1]
0

nu menade  jag inte just DU som du kanske förstår? Om MAN då… Eller: om man tittar på vad en sallad som man kan beställa eller köpa, innehåller så… om man måste vara övertydlig.

Bybo
1

Hm…kom på nåt (kanske inte passande i denna tråden?

Iaf, på resturang besök med vänner, både killar och tjejer, så beställde de flesta tjejerna Sallad…Jag misstänker att en del känner sig obekväma, och tror att killarnahar åsikte om detta.

Jo, en av mina väninnor har "erkänt" att hon känner sig himla pinsam (kanske okvinnlig) att äta rejäla tallrikar med mat *harkel* Kött och så…menade jag :))

Men, med mina fotbollsvänninnor var det andra bullar heheh

Sugiyama
0

Va äter de sallad för att de är rädda vad andra ska tycka!

En annan sak jag tänkt på angående sallad. Vi har flera rejält feta personer på jobbet. Ofta äts det köpesallad till lunch, på eftermiddagen länsas fruktskålen och när inte det räcker går man till godisautomaten. Det är både kvinnor och män som har det beteendet.

maxiq
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
ACH
0

Folk här brukar ju annars vara pigga på att dra evolutionskortet, men den här gången går det visst emot rådande ideologi… ;-) Tror nog att det rent generellt stämmer att män är mer åt en rejäl biff-hållet och kvinnor mer åt en fräsch-salladshållet. Likaså tror jag att män i allmänhet lockas av fett och salt och kvinnor av sötsaker. I allmänhet, alltså. Jag tror mig INTE veta varför, men om jag ska spekulera lite… Ganska så troligt är väl att det främst var männen som stod för jakten på jägar- och samlartiden, och kvinnorna främst för samlandet. Jag menar, titta bara på skillnaden i fysiska förutsättningar och betänk vilken av uppgifterna som går bäst ihop med barnpassning… Nå, vilket kön tror ni var mest betjänt av rejäl muskelmassa och vilket av ett litet reservlager runt magen? Som sagt, ren spekulation, men det är väl inte så provocerande att saker och ting kan skilja sig åt mellan könen?

[tk1971]
0

Jag tänker faktiskt på LCHF som en "manskost", som skogshuggarmat. Jag kan inte rå för det men det är uppfattningen jag fått. Jag har svårt att äta så mycket animalisk mat som LCHF-människorna förespråkar. Särskilt på morgnarna tar det emot. Det kanske spelar in att jag är en 55-kiloskvinna och inte en 100-kilosman, vad vet jag.

[Pennylane1]
2

LCHF-människorna som du så vackert kallar oss Flört förespråkar inte mycket animalisk kost det är en grov missuppfattning, på LCHF ska man äta precis lika mycket protein som alla andra, det är kroppens behov som styr intaget, och vi ska inte äta mer som sagt. I namnet förekommer inte ens ordet protein, just därför. Vi  kanske skulle kalla det LCHFNP … men det blir väl lite too much hehe nu när omvärlden börjar lära sig begreppet…

[tk1971]
0

#38: Då säger jag bara "Skaldeman"… han förespråkar som bekant inte precis nån vegokost Cool

[Pennylane1]
0

han förespråkar dock INTE mer protein än vad alla andra gör.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714f7ab9cb462233061c91-mer-protein-mindre-fett

Lurtz
2

Män äter bara Lettland med andra ord.

Aniara4
2

Jag kan inte låta bli att associera till den här småbisarra bildsamlingen:

Women laughing alone with salad

hemul
0

Man glömmer att kvinnor också gör en massa saker (eller inte gör) av sociala skäl, för att leva upp till bilden av hur en kvinna ska vara. Peta i en sallad med torrt bröd till = kvinnligt, slita sönder en stor blodig entrecôte som dryper av bea = inte lika kvinnligt, speciellt inte när man sitter och försöker se attraktiv ut på krogen. Tungan ute

[tjenarehej]
0

#42 skrattade gott åt bildsamlingen….ja herrejävlar…va roligt man kan ha med lite grönt..

[tk1971]
0

Hehe… ja, vad skoj att äta sallad… mjo, det där med att kvinnor helst inte ska välja en stor plankstek på restaurang har jag också tänkt på. Men det gör jag i alla fall… ibland.

Jennix
3

Jag tror enbart det är nån slags socialt påhittad grej.

I andra kulturer är det inte uppdelat på att kvinnor ska äta salladsblad och män kött. Det handlar om att kvinnor ska anstränga sig mer för att bli smala som pinnar - och det funkar ju så för vissa, att om de äter enbart salladsblad så blir de smala som pinnar, utan muskler.

Äta som en hel karl - det anses inte vara kvinnligt. Flört

Men som tur är så finns det många män som skiter fullständigt i om man äter blad eller kött. De ser på viktigare saker, som ens personlighet och intelligens. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Adur
0

Seriöst? Finns det på allvar kvinnor som väljer bort köttet för att det skulle anses okvinnligt? För att de tror att det är onyttigt - absolut. Men okvinnligt..? Det låter som en amerikansk Ally McBeal-myt.

[Pennylane1]
0

vissa bimbos gör nog det, men annars tror jag de gått på myten om att fett gör dig fet.

ACH
0

Alltså, all mänsklig verksamhet är betingad av både arv och miljö. Naturligtvis går inte allt kvinnligt salladsätande att förklara med gener, och särskilt inte alla de uttryck som detta salladsätande kan ta sig. Föreställningen att det skulle vara okvinnligt att äta kött är naturligtvis kulturell, på samma sätt som alla andra föreställningar är det. Men det utesluter inte på något sätt att kvinnor överlag skulle kunna vara genetiskt mer betingade till sallads-/kolhydratätande än män ändå. Vi är människor och följaktligen inte slavar under våra instinkter.

hemul
0

Men jag tycker inte ens det stämmer. Män äter väl godis och kaffebröd och dricker läsk de också. Titta på alla fåniga bantningsserier. Varenda kille hinkar cola eller liknande ju. Nu går jag bara efter egna erfarenheter, men nästan alla jag känner, män och kvinnor, är begivna på kaffebröd, godis, läsk o.s.v. Skillnaden tror jag är att män då även äter mat, mer eller mindre bra sådan, medan kvinnor kanske utesluter eller äter väldigt lite mat för att hålla vikten.

Sugiyama
1

Ja Hemul, på mitt jobb är det karlarna som är först när det vankas fikabröd och de tar ogenerat stora bitar. Kninnorna tar en liten bit med orden "jag borde inte men…" Männen brukar också vara de största läskdrickarna.

Delle
0

Jag förstår faktiskt inte riktigt varför detta ens diskuteras. Media eller en enskild reporter hittar på sin "egen" sanning och plötsligt så blir det "sant" för samhället.

Tacka vet jag LCHF, funkar inte utefter kön utan efter individ.Ät vad ni vill, strunta i om folk kallar er män salladsfjollor eller kvinnor för butch eller nåt annat.