Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2684 ggr
AniBer
0

Kokosfett, magnesium...

Har läst på en hel del om magnesiumbrist och känner igen typ det mesta, pratade m PT igår och han tyckte oxå det verkade som om det saknades…han har ju sett mig träna i flera år. Så nu är det inköpt!

När märker man skillnad? Är väl inte en person m största tålamodet om man säger så;)

Å så till kokosfett…köpte Kung Markattas kokosfett m smak - å guuud va gott det var!

Vad använder ni kokosfett till? Jag tänkte ha i morgonkaffet…men hur mycket ska man ta då?

Mot en midsommar i ren LCHF-anda nu då…borde väl inte bli några problem då det är västkusten som gäller - fisk å skaldjur!!!

OCH jordgubbar!!!

Laurel
0

Jag har också nyss börjat äta magnesium, cirka en månad sen. Märker på mina naglar att de är starkare nu och skivar sig inte som de gjorde förr.

Jag tar en dryg matsked kokosfett i mitt morgonkaffe sen äter jag inget förrän vid 12.30-tiden då jag äter lunch på jobbet.

Zepp
3

Såhär är det aningen förenklat.. normalkostare ligger som regel redan lågt på magnesium och när vi skär ner på en del saker så kan det leda till att vi får brist på detta.. då vi de flesta även kissar mer.

Nu är det inte som så att det sker automatiskt eller att LCHF i sig är lågt på magnesium utan då mer på kisseriet och att man i ivern att minska på kolhydraterna tar bort de källor till magnesium som man hade på normalkosten.

Magnesium finns i kött.. men man skall då oftast koka det med ben och dricka buljongen, samt i gröna bladgrönsaker, skaldjur, mandlar, nötter, osv.

Cocosfett is the miracel of LCHF.. näe kanske inte.. men det har en del intressanta metabola effekter och fördelar.

Der består till största delen av mättade fettsyror, till hälften av Laurinsyra som nästan bara finns i modersmjölk, det omvandlas till monolautrin i tarmen och har antibiotiska effekter i tarmen.

En annan komponent är Kaprylsyra som gör tarmmiljön sur vilket gynnar de goda mjölksyrabakterierna.

Och inte nog med det.. det mesta är MCT.. dvs medellånga fettsyroror som har en annan metabol väg genom våra kroppar.. det bränns lätt i muskelcellerna utan karnitin, det lagras heller inte lika lätt och det har den högsta ketogen effekten.. dvs det ersätter mer glukos.

Använd det främst i din matlagning!

Jag tog det i morgonkaffet tidigare.. det fick jag sluta med.. blev alldrig hungrig till lunch då!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AniBer
0

Tack för bra svar Zepp!

Mooniq
0

Jag gör ischoklad

100 gram mörk choklad - (gärna 86% eller 70% m Chili, är mina favoriter)

70 gram kokosfett med smak

bryter ner i chokladen i småbitar i en liten glas/plastbytta och duttar i kokosfettet.

smälter på låg värme i mikron - rör runt med sked o kollar att allt smält i hop. Häller i iskubsformen o ställer i frysen en timme, sen tippar jag över ischokladen i en liten skål o förvarar i kylen, supergott till fikat…

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Jojo55
0

Hur många kh är det i en sån tärning tror du?

Effie
0

men man brukar säga om kokosfett att man ska börja försiktigt, med någon tesked i taget, för att sedan öka till några matskedar per dag. Och många mår illa om de äter kokosfett på kvällen. Så ta det lite försiktigt. (men gott är det!)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet