efterrätt utan sötning?
Är det en galen idé? Jag skulle vilja testa att göra något som tex en chokladkaka, som är helt osötad (inga sötningsmedel). Har någon här testat något sånt? Finns det tips på recept?

Mandelmjöl, kakao och smör smaksatt med kaffe eller apelsinskal. Det blir som en chokladbollssmet.
Aha, tack för tipset. Det låter gott! :)
annars kan du ju kolla bland recepten här i vänsterkanten och bara ta bort sötningen?
Rör i hop 1 tsk kakao, 2-3 mskkylskåpskall kokos kokosmjölk,, 1-1,5 msk mandelsmör el hasselnötssmör.
Ännu godare blir det om man rör ned några matskedar halvtinade, frysta hallon.
/ Patrik
Kladdkaka som är fruktansvärt god och som inte tar hela kvällen att knåpa ihop.
200g mörkchoklad 70%
200g smör
en halv vaniljstång
4 ägg
knäck äggen i en bunke och vispa dem fluffigt, smält smör och smält chokladen i det smälta smöret ha i vanljstång och vispa. I med smeten i en springform eller pajform och grädda i ugnen i 6 minuter på 200 gradera.
servera med grädde och färska eller frysta bär.
Den där kladdkakan är riktigt god!
Men att påstå att den är osötad är väl att ta i.. 200 g 70% choklad innehåller väl i runda slängar runt 55-60 g socker.
gjorde mina chokladmuffins som kladdkaka till studenten idag. Den blev faktiskt jättebra! I den är det 2 msk kakao och den är riktigt mörk. Använde stevia strö dock (istället för sukrin som det är i )men den går säkert att göra utan sötning.
Tack för tips. allt låter supergott :)
Ja jag är intresserad av att hitta "godsaker" som man nu med minskad sötvana kan tycka om. Jag har själv märkt tidigare i livet tex när jag bara åt frukt som godis, att en banan då plötsligt kunde smaka så mkt sötare än innan när jag åt mer socker. Nu tänker jag att jag ska testa att gå ett steg till och få till en fet god chokladkaka helt utan sötning.
Ska testa med mandelsmör #4 Patriknn1.
Keso ostkaka funkar helt ok osötad (tycker dock den är något godare med en liten gnutta sötning i) - Keso, ägg, grädde, riven mandel och lite bittermandel och så i ugnen - finns rätt många recept på det. Ett tips dock framförallt om man gör en helt osötad variant är att skölja och rinna av i en sil keson, då minskar sältan vilken kan bli framträdande om det är osötat.
Ahh! Den lät god! Kan säkert bli lagom söt med lite färska bär till.
Kanske inte är osötad men det står ändå i receptet att man ska tillsätta stevia eller sukrin. Men är man ute efter en kaka som inte smakar så sött att tänderna ramlar ut ska man göra kladdkakan som jag tipsat om. Innehåller som sagt socker men innehåller bara socker från chokladen och vill man så kan man väl blanda i 86% choklad istället för 70% men vet inte hur den smakar då. Sen är kakan bra mastig att du inte orkar äta upp halva själv utan du klarar bara en liten bit sedan är du nöjd och glad.
Jag är svag för paj…häromdagen gjorde jag en lchf-rabarberpaj med vaniljsås. Svingod!!
Pajdeg 300gr mandelmjöl och 150gr smält smör. Rör ihop och tryck ut i en form, in i ugnen några minuter på 200 grader.
I med småhackad rabarber och hallon eller vad du nu vill ha för bär. Strö på med stevia om du vill. In i ugnen igen typ 20-25 minuter.
Vaniljsåsen(den vara bara så god!!!) 2 äggulor, 4 dl vispgrädde, 1-2 tsk vaniljpulver och max 2 msk sukrin. Bara att vispa allt tills det blir fluffigt. Ställ den sen i kylen tills pajen är klar.

#5 Om det är den som har anses vara den optimala lchf-chokladkladdkakan så blev i alla fall jag besviken (för mycket omelettkänsla). För mig är "chokladbollssmeten" i inlägg #1 den godaste (och syndigt god!) hittills. Några varv i micron innan servering ger den en kladdkakekonsistens. (Känns nästan som det är dags för en lchfchokladkladdkaketesttävling ;))
Testa min på chokladmuffinssmeten den blev absolut ingen omelettkänsla på, den blev jättegod… (receptet finns här i efterätts- och sötsaksavdelningen)

#14 Den är också god :)
Jag brukar göra pannacotta helt utan sötning - kokar grädden med vaniljstång som smaksättning. Vill man ha lite sötare kan man ta låglaktosgrädde istället för vanlig.
Äter så oerhört sällan efterrätter - men igår firade vi 18-årig bröllopsdag och då passade jag på att improvisera ihop en superenkel Chokladmousse som blev jättegod!
Man smaksätter helt enkelt ovispad grädde med cacao efter smak - och gärna dessutom någon droppe konjak, vilket förstårker cholkladsmaken ytterligare. (Och då menar jag verkligen bara DROPPE - är nykterist!) Sedan vispar man till dess man har en tjock, härlig konsistens. Färdigt!