Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3837 ggr
[Moncan]
3

Träning och svett :-)

Jag har ätit LCHF sen januari 2011 och mår toppen. -27 kg + många kilo muskler.

Jag har hela tiden haft en ganska illaluktande andedräkt som tyvärr inte blivit bättre, som många sagt.

Nu till min fundering: När jag tränar hårt, vilket jag gör flera ggr/vecka så luktar min svett pyton. Kan det ha att göra med min kost och i så fall på vilket sätt? Är det ketonerna som spökar även i svettet? Jag har alltid hört att ny svett inte luktar illa utan det är gamlas svett som luktar. Min tröja stinker efter ett hårt träningspass!

Nån som vet?

Monica

kan nämna att jag äter ganska strukt med max 10 g kolisar/dag

MonicaHansen
0

prova att dricka vatten med pressad citon mellan och före måltiderna, ät mycket gröna grönsaker och snart kanske du får bättre lukt när kroppen svettats ut allt du ätit tidigare.. vi gör av oss med skräp från kroppen via lymfan ut i svettet och det är jättebra att svettas..

[fass]
0

Funderar på en sak: Vad har du för tröja? Jag har varit med om att vissa funktionsmaterial luktar mycket illa när man svettas i dem, speciellt när det är nya.

[Moncan]
0

#2 Jag har lite olika linnen, men alla avsedda för träning. Tyvärr gick det inte att läsa på tvättlappen vad som en gång i tiden stått där.

En jacka som blev genomsvettad häromdagen och luktade riktigt illa är i 100 % polyester. Den jackan var nog faktisk helt ny. Måste kolla när jag tvättat den och använt igen.

Jag har använt lika linnen under flera år, men det är först nu jag märkt att det här med doften, kan bero på att jag utökat min träningsdos ganska rejält under den senaste månaden.

[fass]
1

Ja, jag har märkt att det är just bara vissa material som luktar så där konstigt. Antagligen nåt de innehåller för att transportera svetten effektivt.

Anders-S
2

Ketosdoft kommer främst i utandningsluften och luktar aceton. Använd äkta pepparmyntsolja, några droppar på tungroten, för att slippa den. Akta ögonen!

Om du har druckit för lite och förbränner protein/muskler luktar svetten ammoniak. Då bör du dricka mer vatten och dessutom helst träna annorlunda.

Eftersom jag foxxar nära kan det bli många sjöblöta bomulls-t-shirts eller linnen på en kväll, kanske 15 st i veckan.  Tvättar alltid med parfymfritt tvättmedel och häller i ett dricksglas med ättika i tvätten när tvättmedlet sköljts ner. Det tar bort dålig lukt.  Köper 5 litersdunkar med ättika på Biltema.  Torka gärna tvätten ute i fullt solsken mitt på dagen nu på sommaren. UV-ljuset genererar ozon som verkar bakteriedödande. Finns inget som luktar bättre än nystruken bomull som soltorkat.

[Moncan]
0

Tack för svaren.

#5, dricker definitivt tillräckligt och muskelnedbrytning är det inte. Det luktade inte amoniak. Ska prova med pepparmyntan på tungan och se om andedräkten blir bättre.

Det får bli en tur förbi Biltema i helgen och införskaffande av ättika för att prova. Tur Biltema finns i närheten :-)

Det är ingen risk för missfärgningar med ättika? Har aldrig hört det i tvättning :-)

Tack för tipsen!

[Moncan]
0

Anders-S: Är det den här du menar?Det är den enda jag hittar på biltema.

http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Plantering-och-skotsel/Tillbehor/Ograsattika-12--361227/

denkal
1

Använder du funktionskläder och tvättar dem MED sköljmedel kan det vara en orsak till att dem luktar illa. Sköljmedel täpper till andningsfunktionen och suger upp svett som är svår att tvätta bort senare.

Fick lära mig det när jag skulle köpa nya funktionsunderställ att alla kläder som andas skall INTE tvättas med sköljmedel!

[Månsten]
1

Sköljmedel förstör även elasticiteten i kläder, såsom underkläder och sånt som är i strechmaterial. Det är därför t ex behåar blir sladdriga efter ett tag.

Fick reda på detta när jag frågade om skötselråd för underkläder.

Anders-S
1

Ja, den är utmärkt. Det är ren ättika 12,5 g/100 g. Starkare ättika kan orsaka frätskador. Förvaras oåtkomligt för barn och husdjur!

[Moncan]
1

Sköljmedel och träningskläder hör inte ihop, det vet jag. Kör dem separat :)

Ska prova med ättikan och se om det inte löser sig.

Tack för tipsen!

Halvdansken
2

Sköljmedel behövs inte alls. Jag har inte använt det på 20 år, vad skulle det vara bra för?

Hatar cancer och älskar vårlökar.