Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5745 ggr
misty09
2

Omega 3 har ingen effekt?

Jag tillhör den skara som köper och knaprar omega 3. Läste dock denna artikel i dagens Aftonblad. Hur ska man göra nu? Är det pengarna i sjön eller ytterligare en dåligt underbyggd forskning.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article14968877.ab

[Najsan]
2

Troligtvis bortkastade pengar ja.

Omega-3 har blivit populärt pga att det finns mycket i fisk. Finns det några bevis för att fisk är nyttigt? Nej. Varför har man då dragit slutsatsen att omega-3 är nyttigt? Eskimåerna har (innan de började äta västerländskt) god hjärt- o kärlhälsa. Man trodde det berodde på att de åt mycket fisk.

Kanske den verkliga orsaken till att eskimåerna var friska var att de ej åt kolhydrater. Omega-3 verkar i vart fall inte ha någon som helst effekt på hjärta o kärl. Jag tror personligen att omega-3 hypen är lika dåligt vetenskapligt underbyggd som mättat-fett-skräcken.

http://www.nejm.org/action/showImage?doi=10.1056%2FNEJMoa1203859&iid=f02

Enligt denna studie sänker dock omega-3 triglyceriderna något litet (obetydligt).

savonit
2

i  denna studie studerar vi sjuka individer. I denna studie tar de bara 30% av det rekomenderade dagliga intaget av omega 3.

I denna studie sågar de omega 3 trots att de bara studerar riskerna kring hjärt och kärl sjukdom.

Det finns mycket omega tre är bra mot. Och omega 3 är essentiellt för oss.

Denna studie är enligt mig genomförd på helt fel sätt, och man kan inte studera sjuka och ge friska råden.

Det är lite som att studera möss och ge människor råden.

Det kan ge en finger visning men inte mera än så, mera studier behövs.

Sedan kanske det är så att omega 6 nivåerna fortfarande är för höga.
Att då öka omega 3 ifrån ration 1:300 till 300:300 känns väldigt dumt, då är det bättre att sänka omega 6.

För man behöver balanse mellan omega3 och 6 för att de skall funka så optimalt som möjligt.

Ät omega  3

[Najsan]
1

Mmm… men NÅGON liten effekt borde man väl märkt om det nu är så nyttigt?

Skit i kapslarna! De vill bara tjäna pengar!

Ät fisk ett par dagar i veckan om du ändå är orolig.

Zepp
1

Mnja.. som sagt Omega-3 är essentiellt.. men det är helt klart bättre att få det via riktig mat som fisk.. sen är det bortkastade pengar att lägga till ytterligare.

Man behöver något gram om dagen.. mer är bara skadligt.. likaså med Omega-6.

Tex så får befolkningar som äter för mycket omega-3 lättare hjärnblödning.. typ inuiter och japaner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Najsan]
1

Mmm, fast just de omega-3 fettsyror som kommer från fisk och i kapslar(EPA, DHA), och som testades i studien, är ju INTE essentiella.

"Av alfa-linolensyra kan kroppen själv bilda de längre fleromättade fettsyrorna EPA och DHA"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Omega_3-fettsyra

starhawk
3

Det som jag direkt ser i undersökningen är att dom inte specifierar vilken Omega-3 det är frågan om, det är ju en klar skillnad mellan animalisk Omega-3 som vi är anpassade att ta upp och vegetabilisk Omega-3 som vi är mycket dåligt anpassade att ta upp. Är det fråga om vegetabilisk Omega-3 så får dom ju väldigt lite i sig. Det påminner om en annan undersökning som också kom fram till att Omega-3 var värdelöst, där var Omega-3 tillskottet i form av Becel Skrikandes förutom att det innehåller en massa annat skit som är klart skadligt så innehåller det ju vegetabiliskt Omega-3, Big Deal!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wildrat
3

Diabetssjuka har högre risk för hjärtkärlsjukdomar, särskilt när det får vanlig kostbehandling vilket de här troligen fick. Hur ska lite omega 3 kunna motverka effekten av 300g (eller är det mer?) kolhydrater och motsvarande insulinrespons hos insulinresistenta? Kolhydratchock, insulinchock och margarin ovanpå det… Lite omega 3 har inte en chans…

Den här studien verkar vara riggad för att omega 3 ska misslyckas.

Jag tar det som kosttillskott för att jag sällan äter fisk och det är essensiellt. Även om det inte "har nån effekt" så tror jag det är värre för kroppen att ha brist.

mooonlight
3

Det står tydligt i rapporten att de använde etylester. Alltså en processad variant, som ifrågasätts på vissa håll.
Och de använde alltså 1/3 av den rekommenderade dosen.

Så jag gissar, utan att ha läst hela rapporten, att en mer korrekt sluledning vore att en väldigt låg dos av processade n-3-fettsyror inte har någon tydlig effekt m.a.p. hjärthändelser hos diabetiker.

Wildrat
5

#8 Ju mer jag hör desto mer säker blir jag på att studien (som så många andra) är riggad för att få ett dåligt resultat…

savonit
1

#5 Nu är det ju som så att Epa och Dha inte är essentiella pga att alfa-linolensyr kan tillverka detta två själv.

Av den anledningen är det alfa-linolensyr som blir essentiell, trots att det är Epa och Dha

som vi använder oss av.

Så om vi inte får i oss alfa-linolensyr så är det helt plötsligt Epa och Dha som är essentiella.

Så behovet av alfa-linolensyra finns inte om vi äter Epa och Dha.

Rätta mig om detta är fel.

[Najsan]
1

#6 De specifierar i studien att det är just EPA och DHA man undersökt. Klicka på länken till studien och läs ifall du orkar.

patriknn1
1

1 g om dagen säger ingenting. Varken att det är bra eller inte bra.

Zepp
1

Det är EPA och DHA som är de som är essentiella.. vi har en väldigt dålig förmåga att omvandla modersyran till EPA och DHA.

Dels så har vi en brist på ensymer för ändamålet.. dels så konkurerar Omega-6 om samma ensymer.

Främst är det EPA som är essentiellt får man bara det så sköter kroppen själv omvandlingen till DHA.

För spädbarn är även DHA essentiellt då de till stora delar inte har utvecklat tillräcklig enzymatisk aktivitet för att omvandla EPA till DHA.

Och det går åt en hel del DHA för en växande hjärna.

"Interestingly, no detectable formation of DHA was found in the men whereas an approximate conversion efficiency from ALA to DHA of 9% was found in women. These authors suggest that the greater fractional conversion in women may be due in part to a significantly lower rate of utilization of dietary ALA for beta-oxidation and/or the influence of estrogen or other hormonal factors on the conversion efficiency. In summary, the conversion efficiency from ALA to DHA is very limited in healthy individuals; furthermore, the apparent inefficiency of the conversion from ALA to DHA is markedly variable between individuals within different sectors of the populations such that the lack of sufficient dietary DHA could compromise optimal health in those with very minimal conversion capacities. The very low conversion efficiencies and wide variation in capacities lend support to serious consideration being given to dietary DHA as an 'essential' fatty acid and/or a 'conditionally essential' fatty acid depending upon the conversion capacity of individuals within the population."

http://www.dhaomega3.org/Overview/Conversion-Efficiency-of-ALA-to-DHA-in-Humans

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Najsan]
1

"Av alfa-linolensyra kan kroppen själv bilda de längre fleromättade fettsyrorna EPA och DHA."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Omega_3-fettsyra

EPA o DHA är med andra ord INTE essentiella.

Herr Zepp borde kanske lära sig vad som menas med essentiell innan han utalar sis i frågan.

Nu får ni börja inse fakta; omega-3 kejsaren har inga kläder!

[RipleyKatten]
2

Fick tillbaka min rörlighet i nacken efter jag hade börjat äta omega 3 tillskott. Så något gör det.

[Najsan]
1

Det är möjligt.

Det man tittade på i studien var hjärt-o kärlhälsa där ingen signifikant skillnad kunde märkas mellan den grupp som fick tillskott och de som fick placebo.

savonit
3

#15 tycker det är du som skall ta en funderare och inte zepp. då zepp förklarar det hela väldigt bra.

Ja alfa-linolensyra är essentiella för att vi behöver den för att få i oss EPA och DHA.
Det är den enda anledningen, men eftersom vi är värdelösa på att ta tillvara på EPA och DHA ifrån alfa-linolensyra äter vi inte denna.
Då sker en helt magisk sak helt plötsligt är det två andra fetter som är essentiella pga att utan de kan vi inte uppräthålla ett full gott liv dessa är EPA och DHA.

Sedan att säga att omega 3 är verkningslöst är en överdrift, denna studien var ju dessutom köpt ifrån Sanofi. Som vill få sälja sin medecin.

I övrigt så används högdoserat Avitamin + Omega3 till att behandle läs bromsa celldöd vid degenererandeögonsjukdomar tex RP.
Det har visat sig att man kan minska celldöden så mycket som med 50%.
Så verkningslöst är en stor överdrift.

savonit
0

#16 härligt måste kännas skönt att placebo funkar på dig… (IRONI)

#17 Det var vad man kollade på ja. Så hur kan man då dra slutsatsen att omega 3 är värdelöst om bör sluta konsumeras.

Man han inte titta på en sag och ge råd om något annat eller såga allt.

Omega 3 är bra mot mycket kanske inte hjärt och kärl. Men det vet vi inte heller pga den bristande studien.

ACH
0

Det jag är mest nyfiken på är huruvida dessa tillskott faktiskt förändrar balansen mellan omega 3 och 6 i kroppen. Om vi förutsätter att man vet vad den ideala balansen innebär, så är det ju denna effekt som är den intressanta. Det måste ju vara bättre för kroppen med en bra balans än med en dålig, eller hur? Sedan är det kanske svårt att sia om exakt hur en obalans påverkar en. Så, någon som kan länka till faktauppgifter angående upptag från kapslar, och hur säker man är på att den där balansen faktiskt är viktig?