Vad är E% ???
Hej,
Har i min kamp mot ca 10 kg övervikt börjat använda mig av sidan "Linkura", det som är lite lurigt när man ska läsa av dagsuppföljningen är det här med E%.
Väljer jag att läsa av dagen matintag i g, ser allting bra ut, lite högt i protein i förhållande till fett, men inte över strecket för tillåtet proteinintag/dag.
Läser jag istället av tabellen med E% ser det rent åt helvete ut på proteinfronten. Där ligger jag nästan 50% över strecket, samtidigt som fettet nästan når upp till sitt streck. Kolhydraterna ligger i botten och där ska de stanna.
Någon som kan bringa lite klarhet i det hela? :)
Las i min trad FET av LCHF, dar undrar jag samma sak och dar star alla svar ^^
Energiprocent (%E) betyder procent av energin. Står det 50E% proten så har du fått 50% av din energi (kalorierna) från proteinet. Är det så kan inte grammen stämma särskilt bra heller…
Du bör äta lika mycket eller mer fett i gram som proteinet och kolhydraterna tillsammans. Äter du 100g proten, 20g kolhydrater så ska du alltså minst äta 120g fett. Då får du 27E% protein, 5E% kolhydrater och 68E% fett. Vilket är bättre men fortfarande inte riktigt bra. Men ytterligare lite mer fett ger bättre fördelning och dessutom mer kalorier, min uträkning blir bara 1620kcal vilket är lite lite.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
tack!