Jag kan inte kontrollera mitt sockerintag.
Hej!
Jag har inte skrivit här på kolhydrater.ifokus förut. Det innebär att jag inte är alltför bekant med tidigare trådar och det som har diskuterats. Jag vill därför be er att ha överseende med att jag kan komma att ställa frågor som är av klassisk karaktär. Jag vill dock belysa att jag önskar personlig respons med anledning av att jag bäst tar till mig det hela på så vis.
Jag är 24 år, är 174 cm lång och väger i nuläget 81.9kg. Detta ger mig enligt måttet BMI en övervikt på 6.2kg. Jag är hyfsat bekant med LCHF och GI sedan några år tillbaka, men har fram till årskiftet inte följt denna filosofi trots att jag finner den logisk. Jag har under våren delvis tränat med pt ett par gånger i veckan, men har nu den senaste 2 månaderna endast motionerat upp till 1 gång i veckan.
Mitt främsta problem är att jag kan inte kontrollera mitt sockerintag. Under ett par veckor så åt jag mycket kött och sallad (tex kebabsallad på lunchen) och kände att jag tappade mitt sockersug. Men på gund av en högtid förra helgen så åt jag stora mängder socker. Detta har nu bidragit till att jag känner en mycket retlig sockerabstinens och jag är nu tillbaka på ruta 1! Hur ska jag äta för att det här ska bli en hållbar lösning!? Jag klarar inte av att hantera situationen. I dag har jag ätit en kexchoklad och en glass. Jag klarade inte av att stå emot. Jag har svårt att hinna med frukost och jag förstår aldrig vad jag ska ha med mig för mellanmål till arbetet.
Nu har jag kontaktat min pt och bett om en kostplan. Men jag vet ännu inte om hon är villig att ta hänsyn till att jag vill ha ett lågkolhydratskost-tänk. Det jag vill veta är hur man ska klara av att manövrera situationen? Hur ska jag leva med mitt sockermissbruk? Kan jag aldrig mer äta choklad/sötsaker?
Kan rekommendera den här youtubefilmen
Om du känner igen dig i symptomen så kan det kanske vara värt att lära lite om sockerberoende.
Jag hoppas och tror att det kommer att gå bra för dig! 
Tack för ditt svar! Det ska jag genast kika igenom. :)

Många av oss känner igen oss i din historia.
Det ska du veta 
Det som gäller är att ta sig igenom de första dagarna
Som du själv märkt så "dör" sockermonstret snabbt om man kan avhålla sig från att mata det
Bäst är nog att tillåta sig att överäta duktigt på kött och fett några dagar
Är du mätt så sjunker intresset för sött ännu snabbare
När man väl känner att suget avtagit så kör man på med vanliga portioner
Inför framtiden får man sen se till att planera så man inte hamnar i svåra situationer där man faller gång på gång
Ha en färdig plan för hur du ska agera och välja när dessa tillfällen uppstår och ha alltid ett bra alternativ i beredskap 
Jag rekommenderar att du läser boken "Sockerbomben" av Bitten Jonsson. Om du är sockerberoende kommer du att få en del aha-upplevelser av den.
Och välkommen hit förresten!