Strikt LCHF / Fakir hjälp!
Hej,
Jag ska börja med LCHF och har bestämt mig för att köra strikt LCHF eller Fakir som det också kallas. Kommer därför bara äta kött, ägg och smör.
- Enligt vissa ska man äta 1 gram protein per kilo kroppsvikt medan andra säger att det är 0.5 gram per kilo kroppsvikt som gäller om man har stor övervikt. Jag väger 140 kilo och har en stor övervikt så vad är det som verkligen gäller. 700 eller 350 gram kött per dag för mig?
- Hur mycket smör ska man äta per dag, alltså antalet gram?
- Hur länge kan man köra på Fakir? Ska man äta multivitamintabletter eftersom man inte får i sig alla vitaminer/mineraler som kroppen behöver?
- Ska man äta frukots, lunch och middag vid utsatta tider eller ska man äta när man är hungrig?
Tacksam för all hjälp!
Mvh
TTboy
Ät en rejäl portion kött/fisk/ägg stekt i smör. Servera med en klick smörbaserad/majonäsbaserad sås. Komplettera med en portion ovanjord-grönsaker.
Ät när du är hungrig, långsamt, tills du är mätt. 1 el 2 el 3 gånger per dag. Det är fakir.
Det innebär i praktiken att både kcal, fett och protein kommer att variera från dag till dag.
Fakir är tänkt som uteslutningsmetod en kortare period för att därefter introducera matvaror en och en som man kan vara känslig för i viktnedgångsavseende, t.ex. mejerier.
#1 Majonnäs och grönsaker är inget alternativ vid Fakir.
#2 Fakir är inte en uteslutningsmetod för enligt Skaldeman så ska man t.ex. äta hans fakirbiffar under lång tid vid stor övervikt. Det jag undrar över är hur länge tid denna "lång tid" verkligen är för det står mig veterligen inte i hans bok.
Jag tror att för Skaldeman så är fakir till för de som har stor övervikt 50kg och uppåt. Sedan när du kommer ner till 25kg övervikt så kan du övergå till 20 g kolhydrater om dagen. Jag ska kolla i boken!
Men jag tror att Skaldemans uttryck fakir, samt fakir här på kif har nog olika definition. Fakir här på kif innebär noll kolhydrater - så det blir enbart protein och fett. Medan Skaldeman tillåter 5 g kolhydrater har jag för mig - vilket i princip bara är lite "pynt" på tallriken.
Från Skaldemans GI-noll:
"Tallriksmodell för gruppen 50+: Tre delar kött och en del fett. Gröna blad som dekoration. Kolhydratgräns: 3g per mål, 12 g per dag." (Märk att det blir fyra mål om dagen)
"Tallriksmodell för gruppen 25+: Två delar animalisk mat och en del grönsaker. Enbart ovanjordgrönsaker. Försiktighet med tomater. Kolhydratgräns. 6g per mål, 18g per dag."
När det gäller proteinmängden så är det väl 0.5g/kilo vid stor övervikt, men motionerar du så har du behov av mer. Och tappar du raskt i vikt så borde du nog öka så att du inte tappar i muskler.
750-1000g smör i veckan är lagom. 
#5 Mm men det är inte hans fakir som är 50+ gruppen Skaldemans original fakir är väldigt specifik, betydligt mer begränsad än vad de flesta skulle få för sig att äta och baserad på en gammal diet från för mycket länge sedan. Då ska det bara vara färsbiffar gjorda på 3 delar kött och en del fett (talg helst). Dessa äter du en av (som får vara hur stor du vill) 3 gånger om dagen med vatten och en liten kopp kaffe, de ska heller inte saltas. Inget annat emellan måltiderna alls. Hans fakirdiet beskrivs mer i den lilla rosa första boken än i GI-noll som är riktad till kvinnor (då den första upplevdes som mat som mest män var ok med att äta).
men till ämnet - jag ser inte varför du skulle gå in på en ren fakir alls som en början - med kraftig övervikt och om du är ung man som inte bantat mycket (vet inte om du är det men får den uppfattningen) kommer du troligtvis ha lätt att gå ner i vikt om du inte fuskar.
Äter du inte inälvor och/eller grönsaker regelbundet bör du absolut äta en multivitamintablett.
Äter du inte den väldigt specifika fakir dieten med de där speciella biffarna och det upplägget ska du inte försöka äta på specifika tider utan när du är hungrig.
Om vi är just inne på Skaldeman verkar han mer och mer förespråka så lågt som 0.5 gram protein/kg normalvikt - så vill du gå på den linjen så bör du nog inte ligga så högt som 1 gram/kg nuvarande vikt om du inte tränar tung styrketräning.
Som sagt dock tror jag inte du behöver vara så strikt att du behöver dra ner proteinet till ett minimum. Dock ingen bra idé att gå till alltför mycket excesser (hade en vän som fick för sig att i och med att man fick äta så mycket som man "ville" så var 1.5 kg kött om dagen en bra idé - han behövde minska på proteinet för att få det att fungera).
Aha, det förklarar lite. Jag misstänkte också det att han nog hade något ännu striktare i sina äldre böcker.
Jag har ätit relativt strikt i över två år. Enda tillsatsen jag ätit i omgångar är D-vitamin. Inget annat.
Snittar totalt hela perioden på under 4g per dag. Senaste veckorna har jag i princip kört noll. Funkar bra. på min blog går det se vad jag äter…