Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8051 ggr
arncih101
10

ICA Stevia strö i bakverk

Jag har vid ett antal tillfällen försökt mig på diverse LCHF-bakrecept och samtliga har hamnat i soptunnan. Alla får en hemsk bismak, antar att det är stevian som förstör. Alldeles nyss gjorde jag en kladdkaka med icas strö-stevia för att jag ville ha något att bjuda på ikväll när jag får besök men den smakar hemskt. Även denna får åka ner i soptunnan.

Det jag undrar är, finns det något sötningsmedel som verkligen smakar som det förbjudna sockret? Var kan jag i så fall köpa det?

[Najsan]
1

Jag har också provat Stevia Strö. Brukar ta mindre än angivna dosen. Det finns ändå en bismak, men jag tycker den blir mindre framträdande om man spisar bakverket direkt från ugnen, dvs varmt.

Lilltilda
1

Jag har också slängt åtskilliga bakverk jag försökt mig på att göra. Testat stevia, sukrin, stevia strö, kombinationer osv. Aldrig hittat något sött som inte ger äckelsmak.
Jag brukar ibland baka kokostoppar med lite finhackad riktigt mörk kvalitetschoklad (99%ig Nero Nero t.ex. http://www.sweetchoklad.se/product.php?id_product=310)och lite vaniljpulver i. Fast att kalla dem toppar vore väl en överdrift då de inte riktigt blir så höga och toppiga utan sockret i.
Smaken är helt ok dock. Kokosflingorna i sig ger lite sötma och vaniljpulvret smak. Chokladen som jag river över topparna direkt jag tagit dem ur ugnen ger lite sötma med.

Annat som har varit nästan ok är chokladbollar lchf-style med mixade nötter, kokos, kakao, vaniljpulver, kaffe och smör och så liiiiite sukrin eller steviaströ för lite mer sötma.

~God loves you, and I´m trying! ~

Praefatio
2

Nyfiken: Hur blir bismaken av stevia? Påminner den om aspartam t.ex., eller hur smakar den liksom?

Lilltilda
1

#3: bismaken av ren stevia har jag flera gånger hört beskrivas som viss lakritssmak. Det kan jag väl kanske inte helt hålla med om. Men Icas Stevia strö är inte ren stevia utan en liiiiten mängd stevia och resten är Erythritol. Vissa tycker att kombinationen slår ut bismakerna som båda sötningarna har. Jag tycker INTE det. Men det är en smaksak.

Ingen av bismakerna från ovan nämda sötningsmedel påminner då om Aspartam i alla fall :)

~God loves you, and I´m trying! ~

Jojo55
1

Det blir en lakrits/anisaktig bismak. Så om man gillar lakrits (som jag) så är bismaken inte så förfärlig.

Jojo55
1

Här är en till som givit upp hoppet om lchf bakverk. Fördrar att helt enkelt göra avsteg ibland men det borde vara betydligt mer sällan än det blivit sista halvåret Skäms. Stevia i te funkar. Men kakor? Nä.

arncih101
1

#2 LCHF-chokladbollar har jag också gjort och dem var sådär.. Dem gick att äta men eftersom jag använde minimalt med sötningsmedel (eller var det inget alls? minns ej) så gav det inte den där söta man är ute efter i ett bakverk.
Men i jämförelse med allt det andra jag försökt göra så är chokladbollarna toppklassiga haha.

#3 Hmm.. har inget direkt att jämföra med. Tycker bara att det verkligen tar över hela smaken. Det enda jag känner av bakelsen är bismaken, trots att jag inte alls använder mycket sötning.
Coca cola zero är väl sötat med aspartam och där känner jag ingen bismak. Hade nog inte kunnat avgöra om det är socker eller inte i den där och coca cola zeron är nog det enda sötaktiga som jag ibland får i mig. Jag har också lagt märke till att det finns motstridiga uppgifter om det farliga kring aspartam men inte haft tid eller ork att sätta mig in i det, men intressant ämne dock.

Fiana
1

#7 De flesta sötningsmedel fungerar mycket bättre i drycker än i annat - så det har nog inte så mycket att göra med att det är just aspartam.

Generellt är problemet att för de flesta kan du helt enkelt inte söta upp lika mycket som "vanligt" och få ett resultat som smakar ok utan mycket bismak. Man får undersöta lite helt enkelt (eller stoppa kakorna i vispad grädde, det brukar också fungera att dämpa det hela lite :P), så generellt fungerar det mycket bättre att baka när man hållt på en längre tid och vant sig av vid söta smaker (om man verkligen avhåller sig då, gör man regelbundna avsteg så håller man ju uppe smaken för sött, vilket är ett av de stora problemen som man lätt får om man dricker light-dryck regelbundet (dricker man massor är det naturligtvis andra problem också).

Kombinationen av erytriol/stevia ska vara en av de bättre kombinationerna du kan välja som fortfarande är ok low carb mässigt, så det handlar nog inte om att du bara kan byta sötningsmedel.

Just erytriol fungerar för mig ok i drycker, och i kalla anrättningar, däremot saker som bakas i ugn är jättesvårt att få ok, blir lätt en riktigt otrevlig isande "ettersötma" även med mer moderat dosering fast smeten om man smakat på den smakade gott.

Praefatio
1

#4 Intressant… Måste ju nästan se till att testa, bara för att det har blivit så hypat. Jag blir nyfiken.

Lite OT, ber om ursäkt: Hur fungerar agave, är det okej i liten mängd enligt LCHF? Någon som testat det? Bismaker?

Fiana
1

#9 Agave hör till det absolut sämsta valen hälsomässigt, det är i princip ren fruktos - vilket är den ohälsosamma delen i vanligt socker. GI- är lågt men bara för att det är levern som måste ta hand om det, och när levern får för mycket fruktos att ta hand om puttar den bland annat ut den sorts kolesterol som faktiskt inte är särskilt bra.

Marianns LCHF Mat & bak
3

Problemet är att både erythritol och stevia har "bismaker" stevia en stark söt lakritsaktig smak som vi hemma här kallar steviasmak vid för höga doser.

Erytritol har en kall smak och ger ofta sveda i halsen av för höga doser.

Väljer man då att blanda dessa i en helt specifik blandning (inte som Icas) då upplever de allra flesta inga bismaker från någon av dem.
Den blandningen är för de allra flesta 2-3 msk erythritol och 1/4-1/2 krm stevia av en ren fin sort på ca 350 gånger sötare än socker.
Om man gör flor av eryhtritolen minskar ofta bismaken ytterligare.

Denna blandning är mitt lilla bidrag till baksfären inom LCHF.  Cool

MTR-82
1

Mariann, har du något tips på ''LCHF-vänligt'' vaniljpulver? Har läst om någon brun burk.. men hittar ingen sådan  - vet du vilket märke det är?

[Najsan]
1

#12 Jag hittade Boubon Vaniljpulver, ekologiskt på Ica. Liten brun burk. Mycket smak av vanilj. Stod bland vaniljsockret.

MTR-82
1

Är det denna?

[Pennylane1]
1

Ja och denna som jag hittade senast jag skulle köpa, den är inte lika hårt packad (samma mängd, samma pris men lite större burk) så jag tyckte det var lättare att hälla utan att halva burken kom med… jag är lite lat av mig och ids ofta inte ta fram en sked Tungan ute

Marianns LCHF Mat & bak
1

jag brukar köpa denna burk på ICA Glad

Marianns LCHF Mat & bak
1

#14 Det är visst samma som på mina bilder, den är bra tycker jag. Glad