Intressant, då han de tydligen fått bort bismaken i Stevia enl artikeln. Nån här skrev att i Japan sötas light Cola redan med Stevia eftersom konstgjorda sötningsmedel är förbjudna.
Jo men det hjälper ju inte eftersom naturliga sötningsmedel inte är tillåtna inom EU.

Det låter ganska raffinerat, troligtvis kemikalie-mixtrat med det för att få bort smaken. Undrar hur mycket naturligt som är kvar.. troligtvis inget, då det är CCC som står bakom.
#2 Naturliga sötningsmedel inte tillåtna inom EU? Låter ju helt sanslöst!!
#3 Nej, jag tror inte heller att den där Rebiana är särskilt mycket mer naturlig än aspartam etc.

det KAN ju faktiskt var så att det är en viss del av bladet som ger mest bismak, och att CCC har hittat det och tagit bort den delen…
Japp, att använda stevia som sötningsmedel är förbjudet inom EU.
Antagligen industrin som har pressat på för dom kan inte ta patent på och tjäna pengar på en växt som vem som helst kan odla.
Nu när det finns en kommersiell version av stevia som går att tjäna pengar på kanske vi snart får se ett upphävande av det förbudet? Eller i alla fall ett undantag för coca colas version.
#4 Stevia får inte säljas som sötningsmedel utan som nåt annat (hudvårdsmedel, tror jag det var) och Lakanto som nån här köpte förut från en engelsk återförsäljare fick väl meddelande från sin amerikanska leverantör att inte sälja inom EU eftersom det inte var tillåtet. Sukrin finns fritt i Norge som bekant inte är med i EU, och köps nog in därifrån av mindresocker.com (som kanske tom är registrerat i Norge?).
Då får jag beställa min läsk från Japan…..
Jag ska göra ett jobb åt Tokyo universitet snart, så jag ska nog fråga dem,…..
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Angående stevia, vilken typ ska man köpa till desserter och annnat man vill laga till inom LCHF? Har kollat in hemsidor och det finns olika att välja på: flytande, extrakt, tabletter… och var hittar jag det billigaste?

#9 Vet inte om det är det billigaste stället men här köpte jag mitt.
http://www.cayote.nu/index.php
Jag beställde Stevia-Clear och Stevia vanilj. 60 ml flaskor.
Har prövat båda (i glass och panacotta)men det går inte att komma ifrån bismaken…eller eftersmaken rättare sagt.
Kanske blir smaken bättre om man bakar med det. Men det har jag inte prövat.
Sukrin har ingen bismak vad jag märkt, och det har 75% av vanligt sockers sötma och ser ut som socker. Tycker det fungerar bra eftersom det är lätt att undvika att få den där supersöta smaken som det gärna blir av andra sötningsmedel. Använder litegrann i äggmjölk när jag har kakao i den.

Sukrin är 100% kolhydrater - kan man verkligen äta det?`
#11 Håller inte med. Bismaken är verkligen närvarande även vid minimal sötning, så pass att det inte ens är någon mening med att söta alls då bismaken slår igenom så starkt. Det blir bara värre med Stevia.
Rekommenderar också Sukrin.
#13: Kolhydraterna består till 100% av sockeralkoholer vilka inte ska påverka blodsockret. Jag använder det visserligen i små mängder och inte varje dag, men märker ingen skillnad på vikten och har inte märkt någon skillnad i blodsockret heller de gånger jag kollat.
Mimlan: jag instämmer nog med dig, hur liten mängd jag än använder så känner ivarjefall jag bismaken. Vilket gör att jag antagligen aldrig kommer få slut på Stevian jag köpte…
Ok, jag använder bara stevian jag har till att söta yoghurt. Syrligheten tar nog bort bismaken det är väl därför jag inte känt den…
#16, testa utan ett tag. smaklökarna förändras när dom inte bombareras av sött hela tiden, så man känner mer subtila smaker i maten, och saker som i vanliga fall är sura blir inte lika sura. Själv tycker jag numera att även dom starkaste yoghurt-varienterna är helt ätbara smakmässigt utan något tillsatt. Det gjorde jag inte för ett år sen.
Hm. Jag har läst på andra ställen också att Stevia eller naturligt sötningsmedel är förbjudet i EU. Dock, i min hälsokostaffär säljs Stevia. Fick t.o.m. provpåsar med mig hem
.
Skumt! Ska kolla upp det. Lagarna kanske har förändrats…
#15 Jag slängde min Stevia. :) Dels vill jag inte utsätta andra för något jag inte kan rekommendera, dels ingår det inte i min filosofi att låta prylar damma runt alltför mycket i onödan.
Jag kör med Lakanto numera, det får bli Sukrin när det tagit slut.
#18, Stevia får säljas, men inte som sötningsmedel utan för andra användningsområden.
Nja, jag avstår nog från Stevia och allt vad som finns som ersättning till vanligt socker tills vidare. Verkar vara många skolor i ämnet.
Jag ska införskaffa en glassmaskin vill gärna ha det lite sött förutom vaniljpulver och annan naturlig smaksättning.
Vad har ni för erfarenhet av fruktsocker?

Jag läste någonstans att stevia skulle gå under namnet Trudia och att det var det som coca cola skulle använda.
De tog stevia och torkade det och sen blötlade dom det för att få den färdiga produkten.
Jag har sått steviafrö ute i trädgården. Vet inte om det är dom som har kommit upp nu eller ifall det är ogräs. Smakade på bladen och dom var inte söta.
Någon som vet ifall bladen är söta färska, eller de måste torkas först?
#22, Så här ser den ut. Du får väl jämföra med bilden och se om det är samma planta.
Jag hade nog hellre satt den inomhus i en kruka.
Får uppfattningen att det inte går med bestämdhet fastställa dess "farlighet" i länken du hänvisar till.
Lite rättelser.
Stevia är förbjudet som livsmedel i Sverige, EU och USA. Stevia
är 30-40 gånger sötare än socker. Däremot är raffinerad stevia, steviol
glykosid, godkänt av EU kommissionen 2011-07-04. Steviol glykosid är ca 300
gånger sötare än socker. Produkter sötade med steviol glykosid var tillåtet att
ligga i svenska butikshyllor 2011-12-03. Det finns inga livsmedels produkter
i Sverige som är sötade med stevia, de är sötade med steviol glykosid.
Stevia har smak av lakrits men steviol glykosiden skakar inte lakrits. Stevol glykosid
skall ersätta konstgjorda sötningsmedel, inte socker.
Steviol glykosid innehåller inte några kalorier, inga
kolhydrater, framkallar inte cancer eller karies. Forskning visar att steviol
glykosiden dödar karies bakterier. Aspartam som är ett naturfrämmande medel har
varit godkänt av Livsmedelsverket sedan 60 talet. När ska aspartam försvinna
från våra livsmedel? Förhoppningsvis hjälper godkännandet av steviol glykosid
till med att ”utrota” aspartam.
Att stevia eller steviol glykosid skulle framkalla missfall
är en skrämsel propaganda från aspartam industrin. Det är aspartam industrin
som lyckats att stoppa godkännandet i både USA och EU. I Japan har alla
konstgjorda sötningsmedel varit totalförbjudna och de har använt steviol
glykosid sedan 1970, (givetvis förekommer inga missfall i Japan). Stevia har
använts av människan i 1 500 år. Guarani indianerna i Paraguay har sötat
sitt te med stevia i över 600 år. I Paraguay växer stevia vilt. Många menar att
stevia kommer från Kina men i Kina odlas stevia.
Det jag blev mest imponerad av när jag smakade ren steviol
glykosid var den lååånga smaken. Inte alls som socker. Jag ser fram emot en
tandkräm med steviol glykosid så att det känns som ”nyborstat” ett par timmar
efter man borstat tänderna. Snart kommer choklad sötad med steviol glykosid.
Ren cacao smakar mycket beskt därför är det mycket socker i vår choklad.
Eftersom steviol glykosid är 300 gånger sötare än socker så tar steviol
glykosiden betydligt mindre plats i chokladen än var sockret gör därför för vi
en högre koncentration an cacao i choklad sötad med stevol glykosid än med socker.
Choklad sötad med steviol glykosid finns i Frankrige och Schweiz och snart i
Sverige.
Steviol glykosid ger inte något sockersug detta är
vetenskapligt bevisat. Får man sockersug av steviol glykosid så ska man söka
vård. Våra livsmedelstillverkare har haft lite bråttom och skrivit stevia på
sina etiketter istället för steviol glykosid. Det kan alternativt stå E960 i
innehållsförteckningen. Vad det gäller smak så är den olika på olika
blandningar och konsistenser. Om ni köper fyra olika suketter sötade med steviol glykos kan ni tycka att två
smakar dåligt, en sådär och en är riktigt god. Det blir en smakfråga. Vilka
tillverkare gör den mest välsmakande produkten sötad med steviol glykosid. Vi
får prova oss fram.
I USA var ”träningsfolket” och ”må bra folket”, (6 % av
befolkningen) som tillsammans med LOHAS rörelsen som ställde krav på SPÅRBARHET
i livsmedel sötade med steviol glykosid. Ni har säket sett ”Banana filmen” och
känner till Del Monte med konserverad frukt. Det är de stora multinationella
företagen som utnyttjar fattiga människor för att odla. De konstgödslar och
besprutar fattiga bönders marker och kramar ut allt ur deras jord. Sedan lämnas
dessa fattiga barnrika familjer med en mark som inte går att bruka. Det är helt
oacceptabelt. Men det är vi, konsumenter som avgör om detta skall fortgå. Så
frågan är: Vilka leverantörer kan garantera 100 % spårbarhet på den stevia de
skördar och den steviol glykosid som de säljer. Vilka är det? Ställ krav i på
spårbarhet i era butiker. Vi ska inte acceptera att fattiga människor utnyttjas
och att miljön förstörs. Fråga i er butik, Kan ni garantera spårbarhet i era
produkter sötade med steviol glykosid? Genom att göra detta hjälper vi de
fattiga människorna och miljön. Utöver spårbarheten återstår smaken. Det har
gjorts omfattande blindtester på olika leverantörer av steviol glykosid, senast
i Schweiz där tio leverantörer var med. Vi ska trots allt äta det och vi vill
att det ska smaka gott. Vilka leverantörer har vunnit smaktesterna? Sammanfattningsvis
kan vi konsumenter kräva spårbarhet och resultat av blindtester avseende smak
därefter finner vi våra favoriter. Det är konsumenterna som har makten.
”Kunskap är makt”

#27;Den här tråden är från 2008.

Varför vill man ha sötningsmedel överhuvudtaget? Räcker alldeles utmärkt med den sötma som finns naturligt i riktig mat. Ät mat, inte industriprodukter.
därför att alla inte är stöpta i samma form!

#29 en växt tycker jag dock personligen är naturligt och 'riktig mat' och ingen industiprodukt…

”Kunskap är makt”
Om man vill undvika utnyttning av befolkningar, natur och djur så bör man också tacka nej till kol, silver, guld, diamanter … flesta ädelstenar, förresten … lithium och smink som behöver förnedrande och sjukdomsframkallande gruvförhållanden för att få fram vissa råvaror … Utopia, anyone?