Vad händer om man fuskar?
Vad händer om man någon gång skulle fuska? Om man skulle äta godis eller annat som det finns mycket kolhydrater i?
Har man förstört att då?
Jag har inte en tanke alls på att göra detta men ser att andra åkt dit nån dag.
Vad händer då?

Kroppen fyller upp sitt lager av glykogen i musklerna och i levern.
Det kan bli en snabb viktuppgång på ett par kilon.
Hoppar man upp ur diket tar sig i kragen borstar av dammet och fortsätter med LCHF som vanligt så "rinner" vattnet ur en på några dagar igen.
.
Fortsätter man med skräpmaten börjar man förstås fylla på fettreserverna därefter
Ok…Tack för svaret:-) Bara så man vet…
Hade en lite konstig dag igår. Åt en väldigt stadig frukost och tänkte äta nästa gång först efter jobbet. Före frukosten vägde jag 76,5kg. Väl på jobbet bjöds det på tårta och champanje pga en del framgångar på jobbet. Jag tog både och, men inte en så stor bit tårta. Jag har inget sug att ta jättemycket längre nuförtiden men ville inte hoppa över den helt heller. Man måste ju få leva och njuta lite tycker jag. :-)
När arbetsdagen var över uträttade jag en del ärenden på stan och for till klubben jag drar och jobbade en del. Jag började känna mig lite smått hungrig och beslöt smaka på en ny ölsort vi beställt in. Den var god så jag drack kanske 3dl istället för bara några klunkar, och hällde ut de resterande två decilitrarna. Kl 10 på kvällen var jag hemma igen och tänkte att jag skulle väga mig på skoj. Vågen visade på exakt samma som på morgonen. Jag blev lite förvånad men tänkte att det måste bero på dagens kolhydratintag som inhiberat fettförbränningen. Sen åt jag lite blomkålsmos jag sparat, 4 skivor stekt bacon, två kokosfettsteka skivade champinjoner, två stekta ägg, tre skivor torrstekt chevré (supergott!)och en bit gorgonzola.
I morse kl 10 vägde jag 76,0 kg.
Det verkar alltså inte vara nån fara att äta lite kolhydrater om man samtidigt fastar. Fettförbränningen verkar stanna upp lite men eftersom kroppen behöver bränsle tror jag inte kolhydraterna lade sig som vätska på kroppen. Eller hur skulle ni tolka resonemanget? (Jag gjorde ingen #2 på toaletten under dagen eller i morse, men vägde mig alltid direkt efter en #1).
De senaste två veckorna har min vikt pendlat mellan 76 och 77 kg men aldrig lägre än 76,2 kg, det tycks vara svårt för mig att komma under 76kg om jag inte börjar röra på mig mer eller är mer restriktiv med kalorierna. Få se vad vågen visar i morgon. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
JazzBass….
Det lät ju spännande…*L*
Jag TROR inte det är såååå farligt att ibland ta nåt extra….
Jag tränar ju mycket med på Crosstrainern om dagarna så min förbränning är nog igång ganska duktigt..
OCH skulle man nu "hoppa över skaklarna" nångång tror jag inte det gör så fruktansvärt mycket….Det gäller ju bara att inte göra det för mycket.
Och sen fortsätta med LCHF + träning.
Bara vad jag tror.
Reell viktuppgång som inte bara är vätska tar ett par daga innan det visar sig på vågen - oerhört många som drar felaktiga slutsater om att deras "fusk" ju inte var någon fara för det inte visade sig på vågen dagen därpå.
Lite individuellt hur lång tid, personligen för mig tar det 3 dagar.
#4 Det är en farlig inställning för de flesta att gå på, även små "fusk" leder för många till i längden mer sug och svårare och svårare att hålla sig "på banan" för att sedan ramla av helt. Har man någon gång haft problem med sötsug eller överätning eller helt enkelt svårt att hålla sig strikt så gör man sig på det sättet en rejäl björntjänst. Det går inte heller att "kvitta" kolhydrater mot motion. Gör man dessutom avstegen under omställningen så kan man förlänga dess längd ganska rejält.
#5 Jag tror som du, har man väl lyckats få bort suget de första veckorna så tror jag det är vanskligt och osmart att börja "unna sig" för att man varit duktig. Jag betraktar mig för närvarande som en "nykter alkoholist", fast när det gäller socker och kolhydrater då… 

Jag får jätteproblem med suget efter fusk, veckan efter är inte rolig alls. Nu har jag lovat mig själv att fuska max en gång i månaden. För mig blir det jättelätt att fusk en gång blir fusk varje helg, som blir till ännu oftare och mina hälsovinster försvinner.
I övrigt så blir magen rätt kass och jag kan få huvudvärk dagen efter, men annars så märker jag inga hälsoskillnader för en dags fusk.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Helt ny på denna sidan, iaf som medlem men gillar diskussionerna:) Man lär sig lite av vad alla skriver.
Angående att unna sig lite fusk så har jag kört LCHF i 3 månader nu och bara råkat fuska en gång (trodde att massa fruktsallad var okej men icke). Märkte dock att efter en dag var sötsuget så starkt så jag fick nästan sätta lås på skafferier och kylskåp. Det gick över efter ungefär 5 dagar då jag glömde bort det.
Jag tror att unna sig i början av LCHF kan vara farligt, självklart kommer tillfällen man "måste" fuska, t ex genom att smaka tårtan som arbetskamraten har bakat men att få in en rutin i att fuska tror jag inte är en bra lösning. LCHF-maten gör iaf mig väldigt mätt och nöjd. Tappat 8 kg och tänker inte gå upp igen. Min disciplin är urusel så får inte unna mig något, då fortsätter jag och då är det hejdå.
Jag tycker iaf att alla på detta forum som kör LCHF är extremt duktiga, även om man fuskar någon gång ibland:)
Ibland blir det något som inte ingår i den dagliga kosten.
Men känner att har jag fuskat med något som innehåller mjöl eller tex pommes mår jag verkligen jätte dåligt sedan. Magen säger i från ordentligt. Plus att jag mår dåligt i hela kroppen.
Ändå är jag inte jätte strikt och de flesta dagar blir KH mer än 20 g