Får snart inte plats i kläderna längre!
Hej,
Jag har nu ätit LCHF i 2 veckor och jag tycker det funkar ganska så bra. Men jag har gått upp i vikt (eller åtminstånde enligt måttbandet, har ingen våg nämligen). Men kläderna sitter tajtare och jag har blivit större kring både lår, midja och stuss. Det känns inte så jättelockande att fortsätta för det känns som att jag bara kommer att bli större och större..
Jag har tidigare legat runt ett kaloriintag på 1300-1500 kcal/dag och extremt fettsnålt! I dagsläget hamnar jag mer kring +2000 kcal/dag. Jag joggar varje morgon ca 25 min. Sen har jag även börjat med lite styrketräning den senaste veckan och kommer köra 3 ggr/veckan 25 min.
Jag ska tillägga att jag inte är överviktig utan jag vill bygga mera muskler och bli mer "fit" i kroppen med hjälp av bra mat. Men just nu känns det som att jag äter för mycket fett och det bar lagras och snart kommer jag inte kunna ha mina kläder längre… :(
En vanlig dag kan se ut enligt följande:
Frukost: Omelett av 3 ägg, 2 msk grädde, 50g bacon, 1 dl riven ost.
Lunch: 50g sallad, gurka 50g, 150g lax, 40g fetaost, 2 msk grekisk yoghurt
Mellanmål: 1 dl blandade nötter, para, macadamia, mandlar ( ska dock sluta med det nu med tanke på vikten)
Middag: 80g stekt zuccini, 25g smör, 125 fläskfärs med krossade tomater
Får i mig mellan 15-20g kolisar/dag och är rätt tränad i grunden men är just nu 171 cm lång och väger 65-66. Har legat runt 61-62 tidigare med mindre underhudsfett då jag hade ett extremt fysiskt jobb.
Jag vet att det är svårt att få resultat efter bara 2 veckor men jag blir lite uppgiven när jag blir större och får mer fett istället för muskler och en slankare figur… :( Vad ska jag göra?
Prova att ta bort nötterna! Det borde göra susen…100 gr nötter är väl typ 5-600 kcal eller nåt…
Ja, jag ska göra det! Igår var första dagen utan nötterna! 

Tränar man så svullnar musklerna och tar upp vatten i processen!
Låter hur som helst väldigt lite med 1300-1500 Kcal för en frisk aktiv person.. 2000 låter mer normalt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp: Tycker det känns konstigt att jag skulle svullna upp så mycket. Jag börjar ana att jag kanske kommer gå upp ännu mer pga tidigare "lågt" kaloriintag… Men jag tycker 2000 kcal låter jättemycket, men det är väl för jag tidigare kört "svältdiet" kanske…

Du kan kanske räkna med att gå upp lite om du kört svält förut.
Grejen är väl hur din aptit reagerar, blir du mätt och ohungrig lång tid på maten?
Har man ätit sig till en låg ämnesomsättning så får man äta upp den igen.. finns nog inget annat sätt.
"The chronic dieter is defined as an individual who consistently restricts energy intake to maintain an average or below-average body weight.
Chronic dieting syndrome describes individuals who 1) have a persistent overconcern with body shape and weight, 2) restrict their food choices for ≥2 y, and 3) continually diet to achieve weight loss without success or with success but with weight regain (2). The physiologic consequences of chronic dieting are varied and may influence metabolism in the long-term."
Ja, men kroppen borde väl reglera det efter ett så jag inte äter mig själv överviktig istället.
Det är lite olika, har svårt att veta om jag är mätt eller hungrig eller om det bara är ett sug fast att jag är mätt. Men ibland kan det gå upp till 6 timmar innan jag är hungrig igen och ibland är jag hunrig efter bara 2-3 timmar.
Har som sagt tidigare haft fettskräck och har det fortfarande så det är ganska mentalt jobbigt att äta fett och sedan känna att kläderna inte sitter som tidigare… Men i övrigt känner jag att kroppen mår bättre, det är bara jag själv som blir mer missnöjd bara! Tack för länken, ska läsa!

Ja jag brukar säga att om kroppen vill lagra så ökar aptiten och om den vill minska så minskar den!
Räkna med att det tar ett tag innan du känner hur din aptit verkligen fungerar, det känns helt annarolunda än när blodsockret sjunker.
Så här fungerar det.. i princip;
Man äter och större delen av födans energi lagras i depåer.. för att sen tas ut när inget mer kommer från tarmarna.
Vi är alltid fettdrivna till stora delar, men glukos används först om det finns gott om detta.
Det regleras till stora delar utav insulin som hindrar nedbrytningen av fettdepåerna.. när blodsockret sjunker så sjunker även insulin och fettdepåerna börjar bryta ner fett i form av triglycerider till fria fettsyror och glycerol som då används som bränsle.
Det pågår ständigt inlagring och uttag ur depåerna samtidigt, både fett och glukos, det handlar mer om ett sluttande plan där det ena dominerar över det andra och allt styrs av hormoner.
Finessen med en fettbaserad diet är att varesig glukoshalten eller insulinhalten varierar särskildt mycket under dygnet så man har bättre tillgång till sina depåer.
Och aptiten är altså inte helt viljestyrd utan även styrd av vilka energi och näringsbehov man har samt vilken ämnesomsättningshastighet.
Tecken på låg ämnesomsättning är att man fryser och lätt blir trött.. det är ett sätt för kroppen att reglera uttaget.
Tack för en jättebra kommentar! Jag förstår bättre hur det fungerar nu. Men det är väl som vanligt tålamodet som brister. Men Jag ska dra ner på mejerier och nötter samt fortsätta att träna som jag gör. Sen ska jag öva på att känna efter om jag verkligen är hungrig. Många gånger tor jag att jag kanske äter bara för att man är van att äta flera gånger om dagen.
Tidigare hade jag kalla händer och fötter men det har jag inte längre så min kropp mår bättre av denna typ av mat. Men mentalt vill det sig inte än så länge…