Proteindrift?
Vad händer om man äter lika mycket protein som fett? Kan man gå över på "proteindrift" då och hur känns det i kroppen?
Är det möjligt att man då i detta tillstånd kan få mjölksyra vid ex löpning?
Du kommer drabbas av kanninsvält om du går över på proteindrift.
Det är därför Low Carb måste vara HF och inte HP
Men 50 50 E% kommer inte ge dig detta…

Protein är inget speciellt bra bränsle.. av flera olika orsaker.
Det är främst en byggsten för lite olika saker, som muskler, hormoner, enzymer och signalsubstanser.
En del aminosyror kan användas direkt som bränsle i musklerna medans andra kan syntetiseras till glukos för att sen omvandlas till fett om det blir ett överskott.. resten kissas ut.. mest som amoniak.
På kort sikt händer inget särskildt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vax_Malin
Jag funderar over samma sak, jag ater nog nastan lika mycket protein som fett, aksnke till och med mer, fast jag forsoker ata 75 % fett sa ar det nastan omojligt for mig, har ar det nu 35 grader varmt ocksa, det sista man vill smalla i sig ar fet mat.
#3 Skiljer du på E% och antal gram?
Det är rätt lätt att äta kring 75 E%. Kolla hur en fetaost är fördelad t.ex. Optimal fördelning rakt av.
Kolla på ägg, lax, köttfärs och fläskkarré. Det krävs väldigt lite extra för att hamna runt 75 E%. Och det är inget skallkrav eller självändamål att hamna exakt på 75 E%. Det går inte ens, eftersom det bara är ungefärliga värden för allt vi beräknar.
#4 Jag ar helt ny pa LCHF, pa dag 14 nu, vet inte vad det menas med E% och jag vager ingenting (hur gor man det foresten?). Har sokt jattemycket pa forumet och gjort anteckningar, "Fett 75% Protein 20% Kolhydrat 5%" sa jag forsoker lara mig sakta men sakert hur mycket fett och protein det ar i olike sorters kott och fisk och ostar, det ar mycket pa en gang :) Jag ater en hel del fetaost, nastan till varje maltid :P
Ska forsoka igen med Minmat.net och lagga in, verkade superkrangligt.
Vad ar skillnad pa 75 % och 75 E%? Vad star E for?

75% är gram, medans 75E% är andel av ditt energiintag.
Äter du 100 gram fett och 50 gram protein samt 50 gram kolhydrater, så blir energifördelningen cirka 70E% från fett och 15E% protein och 15E% kolhydrater.. som ett exempel.
Vilket ger att det är rätt enkelt att komma upp i 60-80E% från fett.
Gram och Energiprocent, liten guide
Det räcker som sagt att undvika de stora kolhydratkällorna och äta fullfeta matvaror i övrigt.
75% är gram? Nä nu dillar du väl persilja Zepp!!
Det är (härinne) alltid Energiprocent när man talar om %. Är det gram så är det gram…. 5E% kh 25E% protein och 70 E% fett kan med runt 2000 kalorier bli ungefär 20 gram kh 80 gram protein och 100 gram fett i väldigt runda slängar…

Eh.. om det nu vara skillnaden mellan % och E%, vad skulle det annars vara?
jag anser att de flesta gånger man pratar om 75 % så menar man förmodligen E% så mitt svar är att det är samma sak… sen om man pratar om att inte äta saker som har mer än 5 % så är det ofta gram kh på 100 gram.
Nej, nu får vi väll klura ut detta.
Säger man att mana äter lika mycket fett och protein menar man kanske att man äter 50 / 50.
Alltså 50% äv båda.
Nu inehåller ju protein 4 kcal per g och fett 9 kcal.
Det är därför viktigt att klargöra om det är % i vikt eller E% = Energi procent.
För äter man lika mycket protein som fett ligger man på ca 75 E% fett och 25 E% Protein
Stor skillnad.
Nu sover jag dock så kan ha räknat fel men men.
men frågan gällde om de där 75 % som Siljesol nämnde i# 3 väl? Och det är klart att hon kan ha menat 75 gram? Men jag gissade att hon menade 75 E % och det kan ju så klart hamna exakt på 75 gram men som sagt jag gissar att det inte var så där… För menar man att man äter 75 gram så bör man väl skriva det och inte % För vad är det i så fall procent av för något?
Nu vet inte vi alls var hon menar men det är säkert 75 E%
Men 75 gram behöver det ju inte vara bara för att det är 75%
För hon kan ju inte klara sig på 100g mat om dagen.
Tack for svar alla :)
Nar jag har tankt "jaha ok jag ska ata 75 % fett om dagen" da har jag bara tankt 75 % av maten ska va fett, har inte alls tankt pa gram och E%, jag som ar totalt nyborjare helt eneklt ^^
Men nu fattar jag, har kollat olika saker pa Kalorikollen.nu och det ar ju ganska missvisande nar man bara ser pa gram, E% sager ju sa mycket mer om hur mycket fett och protein t ex fetaosten innehaller. Sa nu har poletten ramlat ner (tror jag?) :P Raknade aven ut att min frukost pa tonfisk i olja med fetaost till var runt 500 kcal (men bra fordelning mellan fett och protein).
Ar nu pa dag 15 och har nog faktiskt visst atit tillrackligt med fett och protein (trodde jag atit mest prptein men kollat E% pa saker nu sa)men kanske for mycket fett, inte gatt ner ett gram men mitt sotsug ar ju 90 % (inte E% :p) mindre, vilket ar underbart.
Det blev lite rorigt, men sa lange jag ater mindre kcal (har 10 kg overvikt) men ater mig matt och haller koll pa fettet och proteinet sa borde ju allt ga bra. Nar det galler gronsaker sa tycker jag inte om det sa mycket, blir mest lite gurka, sa att undvika kolhydraterna ar inget problem. Men jag maste nog akta mig for for mycket kcal.
Hmm okej då borde det vara lugnt isåfall, jag kollade i minmat och såg att jag åt unifär lika många gram av fett och protein men om man räknar i kcal så blir de mera från fett.
Sitter och försöker komma på anledningen till hur ja kan få en massa mjölksyra när jag löptränar, då trots att jag inte äter mycket kolhydrater(ca 30-50g).
Tänkte om de kanske hade något med det höga protein intaget att göra? Kanske de är så att jag varvar mellan att gå på "proteindrift" och fettdrift, och då i läget "proteindrift" kan få mjölksyra?
Nån som har nån idé eller teori?

"I muskler produceras enbart L-mjölksyra av pyrodruvsyra som bryts ner av enzymet laktatdehydrogenas under normal metabolism. Under hård ansträngning hinner kroppen inte transportera bort mjölksyran från musklerna och koncentrationen kan stiga från normala 1 – 2 mmol/L till över 20 mmol/L."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6lksyra
"Pyrodruvsyra är en karboxylsyra och den enklaste av α-ketosyrorna. Dess anjon heter pyruvat."
"Pyruvat är slutprodukten i glykolysen."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyrodruvsyra
"Glykolys (från glykos, äldre term för glukos, och -lysis, nedbrytning) är en metabol process där glukos bryts ned till två stycken pyruvat."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykolys
Vilket skulle leda till att du använder stor mängd glukos?
Men det troliga är väl då att det faktist är något annat än mjölksyra du känner av?