Salt
Brukar ni salta på maten? En sak som förändrats med min matlagning sedan jag började med lchf är att jag nästan slutat salta maten. Förr använde jag bara olivolja i maten. Nu med allt smör som ger god och lagom sälta plus mer ost så behöver jag oftast inte salta. Känns bra och naturligt gott så här. Kanske beror det på hur man ätit innan lchf för jag läser mycket om saltbrist vid lchf annars.
Det är inte bra.
Man behöver ca 15 g salt i maten för att hålla notmal saltbalanse i kroppen då det är så mycket vi svetttas, kissar och förbrukar under dagen…
http://stighastrup.dinstudio.se/empty_10.html
http://annikadahlqvist.com/2012/05/13/manga-kan-do-av-saltbrist/
Livmedelsverket rekommenderar att vi intar <5 gram salt per dag.
Enligt ackrediterade laboratorier utsöndrar vi 9-18 g salt i urinen per dygn, och 5 g i svett. Om man får brist på natriumklorid i kroppen, hyponatremi, så dör man förr eller senare.
Den som lyder Livsmedelsverkets råd om saltintag löper alltså risk att dö av saltbrist.
Kan ju få i dig tillräkligt via ost och saltat smör.
Men det är tveksamt.
Ja visst. Men mat som man köper som redan är saltad som tex smör och ost ger säkert de där grammen. För att inte tala om bacon och korvar.
Jag har fått börja salta mera! Jag saltade knappt förr, men nu när man kan mer om saltbrist så inser man felet man gjorde. En direkt skillnad som sker är att min mage blev mindre trög!
Jag använder havssalt, det tycker jag är godast av någon konstig anledning.
Jag har ingen aning om jag kommer upp i 15 gram om dagen, tror knappast det. Men förhoppningsvis i samband med normalsaltat smör, min extrasaltning, och emellanåt salt ost m.m. så kommer jag upp i mer än 5g iaf. :/
Till middagen idag tex så stekte jag lax i ugnen med mkt smör men utan extra salt. Till det åt vi nykokt sparris som jag öste över med smöret från laxen. Det blev en perfekt sälta tyckte jag.
Jag tycker det här med saltet är väldigt intressant. Jag undrar om det finns salt-överkänslighet?
Min mamma är känslig för salt mat, hon får värk i lederna av allt för salt mat. Hon saltar väldigt sällan, och hon har levt så i princip hela sitt liv. Har inga låga natriumnivåer på hälsovårdsundersökningar. Och hon använder seltin - mindre natrium i det.
Min svägerska får enligt undersökningarna alltid råd att salta. Har lågt natrium varje gång hon undersöks. Hur mycket hon än saltar, så händer inget med hennes nivåer.
Jag tycker det är intressant att jag har kunnat leva mitt liv i princip osaltat - och aldrig haft besvär. Fast jag måste erkänna att när jag förr satte i mig en hel chipspåse så var det först och främst för den salta smaken. Men jag avskyr "köpe"-bacon. Det är så fruktansvärt salt och smakar inte gott för mig. Nu när jag försöker använda mer salt känner jag inte av samma besvär (svullnad, höjd temperatur, törst m.m.) som jag gjorde innan lchf när jag tryckte i mig salt.
Jag tror att vi är alla olika, våra njurar är olika och beter sig olika. Det finns de som inte behöver äta så salt mat, och vissa som är i stort behov av salt mat.
Ja , det verkar så. Och samma sak är det ju med vanan vid mängden salt i mat. När man drar ner lite på saltet så tar det lite tid tills man upptäcker att andra smaker träder fram i stället.
Har också problem med för salt mat. Men kanske är det när man äter ute eller bacon, korv etc. Efter att jag börjat salta maten mer som jag själv lagar känns det inte för mycket. Köpte Himalaya-salt, det rosa saltet, smakar väldigt gott och inte upplevs som för mycket. Men min fundering är att man behöver ju jod också. Kanske blir det brist på jod när man använder Himalaya-salt. Någon som vet?
Undrar om det är jod i det saltet som finns i smör?

Jag har blivit väldigt känslig för salt efter att jag började med lchf. Inte så mycket nu som i början. Men "känslig" menar jag att jag tycker det smakar alldeles för mycket salt. Klarar t.ex. ägg och bacon, det smakar förfärligt salt!
Precis som jag tycker, när jag bjuder min dotter på mat så säger hon till om mer salt och hon uttrycker sin förvåning över att jag numera verkar ha glömt saltet.
#6 dricker hon tillräckligt med vatten då.
Sallt och vatten hänger ihop och många problem kan kopplas till vätske brist.
Vi behöver 15g salt per dag Punkt.
Men vi behöver även 0.3 l vatten per 10 kg kropps vikt.
Det blir ca 3 liter vatten om dagen.
Dricker vi vätskedrivande vättskor som kaffe skall vi kompencera med minst lika mycket vatten.
i början tycker de flesta att allt är så väldigt salt, hör till omställningen tror jag! Men jag tror de flesta brukar övergå till mer salt igen så småningom, och när man nu vet att det är bra med salt så får man försöka återanpassa sig till mera!
Tänk på att havssalt, flingsalt etc inte innehåller jod.
Och här hittade jag det jag sökte faktiskt! Intressant om jod och salt i maten.
Nästa nummer av LCHF-magasinet avslutas med en artikel om salt, den kommer ut i slutet av juni.
Numer pensionär i Nynäshamn
Låter ju bra att det t ex finns i ägg.
Jag har gjort tvärtom sedan ett tag tillbaka, p g a yrsel började jag salta maten och det blev bättre.
Bra med tema salt Margareta!
Jag kollade nu när jag gjorde lunch: Sardiner i tomat0innehåller salt, Halloumiost=salt, smör=salt, oliver=salt, hemlagad majjo=salt. Salt finns i mycket av mina matvaror helt enkelt. Frågan är finns jod? Men enligt artikeln ovan så får man i sig jud genom fisk och ägg så…
#12 Ja, hon dricker tillräckligt med vatten.
Jag tycker det är lite för snabbt att sätta Punkt efter 15 g salt. Det är generellt så, ja, men inte för alla. Vem vet hur det är i min mors släkt: Kanske vi har någon speciell gen som gör att vi inte släpper ut lika mycket salt i svett och urin? Det går ju aldrig att veta. Har hon levt i hela sitt liv så här, gått på hälsoundersökningar var tredje år, och aldrig fått kommentarer på sina natriumnivåer, så tyder det på att hon inte gör fel i alla fall.
Att säga att alla måste äta 15 g salt är inte helt korrekt gjort. Att säga att det har visats i laboratorium att kroppen släpper ifrån sig 9-18 g salt om dagen i urin och svett är korrekt, men att dra paralleller från ett laboratorium till verkligheten och alla sorters olika människor kan man inte göra lika lätt! Det finns alltid olika omständigheter som gör att vi alla är olika och har olika behov.
Så länge du mår bra är det säkert ingen fara.
Jag blev nyfiken på hur mycket 15 gram salt är i måttmängd: 1 dl fint salt väger 125 gram. Tog det härifrån: http://www.ninasmat.se/recept/hur-mycket-vager-1-dl/
Det betyder att 15 gram salt är 12 ml. Det blir lite mer än två teskedar salt. Det är nog inte så svårt att komma upp i, med tanke på saltmängden som finns i vissa livsmedel ändå.
Tänkte att det kanske var intressant att veta, för det är svårt att "känna" av vikt, men mycket lättare att mäta mängd :)
#14 Johodå. De har dock naturligt förekommande jod, och inte som i vanligt bordssalt, där det tillsätts.
hej har ni fortfarande 2 lediga platser i er stuga?
Har borjat salta mera, borjade fa kramp i vaderna men det forsvann nar jag ater mer salt, och dricket mycket mer vatten.
# 25 du har nog postat i fel tråd?